Az arculattervezés legfontosabb lépései és jellemzői
Arculattervezés – mi fán is terem?
A cégedről, vállalkozásodról kialakított legelső benyomás egy olyan impulzus, amely csak egyszer tudja a potenciális vásárlót, fogyasztót elérni. Az adott pillanatban megszülető tapasztalás igazán meghatározó jelentőségű, az erősen vizualizált világunkban pedig vitathatatlan ennek fontossága. A pozitív első benyomás akár fontos döntések meghozatalára is hatással lehet, így érdemes az arculat megtervezésére kellő hangsúlyt fektetni és szakértői segítséget igénybe venni a kivitelezéséhez. Sokáig úgy tartották, hogy ez a lépés a nagyvállalatok kiváltsága. Ma már tudjuk, hogy a kis és közepes vállalkozások számára is éppen annyira fontos a profizmus és a bizalom sugárzása.
Miért is fontos az arculattervezés?
Ebben a bejegyzésben pontról pontra vesszük végig az arculattervezés lépéseit, gyakorlati tanácsokkal segítve az olvasót.
Az elhatározás és az üzenet
Mint minden projekt, ez is ugyanazzal a lépéssel indul, egy erős elhatározással. Ezt szorosan követi az üzenet, a mondanivaló megfogalmazása, tehát, hogy mit is szeretnénk cégünkről vagy termékünkről kommunikálni a külvilág irányába. Felesleges vizuális elemeken és megoldásokon törni ebben a szakaszban a fejünket, a pontosan meghatározott üzenet az, amit létre kell hoznunk ebben a szakaszban.
A következő lépés: válasszunk tervezőt!
Releváns szakmai tudás
Empatikus és kommunikációs készségek
Szintén nagyon fontos szempont, hogy a cég, akit kiválasztunk az arculattervezési folyamatokra, megfelelő beleélő képességgel rendelkezzen: képes legyen megérteni céljainkat és mindent, ami nekünk lényeges, hogy a lehető legjobb végeredményt tudja ezáltal nyújtani, amit maximális módon a magunkénak érzünk.
A cégnek fontos mindezek mellett a másik oldalt is képviselnie, megérteni a vevők és fogyasztók motivációit és az ő érdekeiket is képviselni, hiszen az arculat nekik készül és őket kell, hogy segítse az elköteleződésben vagy döntéshozatalban.
Fontos tehát, hogy a tervező csapat vagy személy kellő nyitottsággal legyen felvértezve, értse és érezze a feladat lényegét és gördülékeny legyen a kommunikáció, hiszen így születhet pontos és minden igényt kielégítő végeredmény.
Tele ötletekkel
Az első találkozás vagy levélváltás alkalmával még nem feltétlenül várhatók el konkrét ötletek, de a levegőben már érezhetőnek kell lenni annak a „kreatív szikrának”, amelyből konkrétabb ötletek várhatók a későbbiekben. Az ötletgazdagság mellett fontos, hogy érzékelhető legyen a megfelelő projektmenedzsment készség is: az ötletet ugyanis nemcsak kitalálni kell, hanem a megvalósításig kell végig vinni ezt a folyamatot, amely szintén megfelelő rátermettséget kíván.
Természetesen nagyon fontos része a megfelelő szolgáltató kiválasztásának az árazás, nyilvánvalóan mindenkinek megvannak a maga anyagi határai. Mennyibe is kerül tehát egy jó arculat? Mérhető ez egyáltalán? Mi inkább úgy fogalmazunk: az árazás kereteit úgy kell magunkban meghatározni, hogy képviselje azt, hogy mit ér meg nekünk egy jó arculat. Gondoljunk csak bele, hogy ez a dolog aztán a hirdetéseinkben, egyéb online és offline platformokon fog minket képviselni – kockáztassuk-e a sikerünket és az első benyomást azzal, hogy egy kevésbé színvonalas, de anyagilag kedvezőbb alvállalkozót választunk erre a projektre?
Az arculat kialakításának lépései, elemei
A logó
Ez a fázis általában a logótervezéssel indul, amely az első és talán legnehezebb lépés. Ez az alapja minden további elemnek, hiszen a logó lesz a kiindulópont, amire építkezni fogunk. Sok mindent kifejezhet egy hajlékony, filigrán megjelenésű logó, esetleg robosztus és markáns megjelenés, erős vagy lágy színek, vagy egy jelkép, figura, felirat is akár – minden attól függ, hogy mit szeretnénk láttatni.
A logó többségében egy feliratot és egy emblémát, grafikai elemek kialakítását jelenti. Az embléma egy egyszerű forma, amely utal a szolgáltatásunkra, illetve bármi másra, ami hozzánk köthető. Megjelenése lehet stilizált vagy pontosan ábrázolt, de akár el is rugaszkodhatunk ettől, főleg, ha egy bonyolult dolgot kell leképeznünk. Ilyenkor érdemes átadni a magunkat teljesen a tervezői kreativitásnak.
A felirat lehet maga a cégnév, akár a szlogennel kiegészülve – fontos, hogy a kellő mennyiségű információt kommunikáljuk és ne essünk túlzásba. A logó tervezésénél esszenciális, hogy az egyes elemek közt meglegyen a megfelelő koherencia, továbbá egymáshoz képest arányosan jelenjenek meg, optimálisak legyenek a színei, a választott tipográfia, hiszen számtalan felületen kell majd jól teljesítenie. A logó révén elérhetjük, hogy a vállalkozásodra makulátlanul emlékezzenek az aktuális és potenciális ügyfeleid, illetve, hogy jól differenciálják a versenytársaktól.
Mi történik ezután?
Az előzetes igényfelmérés után a tervezői oldalon ekkor megkezdődik az intenzív munka. Sok esetben közös brainstormingot tartanak, hogy több véleményt ütköztethessenek és sokféle nézőpontból közelíthessék meg a projektet.
Az ötletek függvényében ezután a tervezők sokszor moodboardot készítenek 0. lépésként, amelyben benne vannak már a legfontosabb vizuális irányok (tipográfia, felirat, embléma, színek, stb.), amelyet az ügyfél rendelkezésére bocsátanak.
Ha ő ezt elfogadta, akkor megindulhat a konkrét tervezés fázisa, melynek első körös eredményeképpen akár több logóverzió is készülhet, így az ügyfélnek lehetősége adódik, hogy kiválassza a számára legmegfelelőbb logót, mellyel teljes mértékben azonosul. Amint ez a lépés is megtörtént, rátérhetünk a további arculati elemek kialakítására.
Milyen arculati elemeket kérjünk?
Alapvetően kétféle arculat különböztetünk meg: a kisarculatot, melynek része a logó, a e-mail aláírás és fejléc. Ezekkel az elemekkel nagy valószínűséggel minden partnerünk találkozni fog.
Ezen felül létezik még nagyarculat, amely a kisarculat bővített verziója és egyeztetés szerint már többféle dolgot foglal magába. Igazán hasznos lehet nagyobb volumen esetében arculati kézikönyv igénylése. Ez a dokumentum lefektet minden arculattal kapcsolatos szabályt: megmondja, hogyan alkalmazzuk az arculat színeit, a logót, milyen esetben mit jeleníthetünk meg.
Ennek célja, hogy az arculat konzisztens módon, minden esetben tükrözze eredeti célját és mondanivalóját, abban az esetben is, ha az eredeti tervező céggel már esetleg nem dolgozunk együtt. Így minden egyes elkészített anyag a korábban lefektetett szabályok mentén, egységesen fog elkészülni és megjelenni. Az arculati kézikönyv tartalmazza, hogy miként áll össze a logó, milyen verziói léteznek, hogyan jelenhet meg különféle felületeken, milyen módokon használható, valamint az elrendezésre utaló mintákat is ad.
További arculati elemek
Attól függően mekkora vállalkozásról beszélünk, az arculat egyre több fajta felületen jelenhet meg. Nagyobb cég esetében akár céges munkaruháról és ajándéktárgyakról is szó eshet, a határ a csillagos ég. Kisebb cégek esetén honlapon, névjegykártyákon és social media felületeken használják az arculatot. Hoztunk néhány példát arra vonatkozóan, hogy milyen felületeken alkalmazhatók még az arculati elemek:
A. Offline elemek
1. Névjegy
Sokat elárul rólunk névjegyünk, melynek offline formája a névjegykártya, online pedig az e-mail aláírásunk. Hitelességet és bizalmat sugall, amikor egy minden szempontból meggyőző és vizuálisan kellemes névjegyet nyújtunk át partnerünknek egy személyes tárgyalást követően. Nem kell elmesélned céged történetét, elég, ha professzionális képet sugárzol, és így emlékeznek majd rád.
A névjegy színe, szövege és textúrája sok mindent elárul az arculattervezés minőségéről. Szintén jó benyomást kelt, ha az elküldött e-mailjeink alján egy minden fontos információt tartalmazó és megjelenésében is exkluzív aláírást találunk. A cég küldetését és üzenetét akár egy ilyen kicsit felületen is átadhatod.
2. Szórólap, tájékoztató anyagok tervezése
Kisebb terjedelmű szóróanyagok esetében is fontos, hogy azok megfelelően tükrözzenek minket. Az alapszínek, a választott tipográfia, a layout, a fejléc, lábléc és az egyéb kiegészítő elemek mind-mind a brand identitásának fontos részei.
3. Plakát, roll-up arculat kialakítása
Ha egy konferencián kihelyezünk egy roll-upot, annak akár reklámértéke is lehet, egyéb esetben pedig egy sima irányítótábla. Természetesen mindannyian tudjuk, hogy melyik verzió az értékesebb márkánk szempontjából, így ezeknek az anyagoknak is megjegyezhetőnek kell lenniük és tartalmazniuk kell a cégünkre jellemző színeket, a céglogót és a megfelelő üzenetet.
B. Online elemek
4. Weboldal arculatának meghatározása
A virtuális térben való megjelenés alapvető fontosságú napjainkban, így természetesen az online felületek sem maradhatnak ki az arculat megjelenéseinek sorából, kezdve a weboldallal.
Már rengeteg olyan webes felület van, ahol a cégünk vagy szolgáltatásunk online marketing eszközökkel promotálható. Az óriási verseny miatt viszont nem mindegy miként jelenünk meg és hogyan hirdetünk, mivel, ha hiba csúszik a gépezetbe valahol, akkor a hirdetésünknek nem sok értelme lesz.
5. Social media oldalak
A social media jelenlét gyakorlatilag második identitásunkat jelenti. Az itt közvetített tartalmak és az ehhez kapcsolódó megjelenés manapság elődleges iránymutatóként szolgál, egyfajta „első érintkezési felület”, így nem mindegy mit és még inkább hogyan kommunikálunk magunkról. Az arculat ide kapcsolódó elemei tehát kulcsfontosságúak. Az említett csatornákon felül a következő online céges arculat hordozókat említhetjük meg releváns példaként: hírlevél, reklámbannerek, YouTube csatorna, stb.
Gyakori hibák, melyeket érdemes elkerülni
- A legtipikusabb hiba az, ha nincs pontosan meghatározva a vállalat küldetése, hitvallása, így a végeredmény sem tudja 100%-ban tükrözni a cég üzenetét. Ezért ezen mindenképpen gondolkodjunk el, mielőtt bele vágnánk az arculattervezésbe.
- A logó túlságosan összetett, bonyolult, inkább grafika jellegű és nincs meg a kellő egyszerűsége. A logó mindig legyen jól érthető és könnyen interpretálható.
- A márka vizuális megfogalmazása, ezért fontos, hogy könnyen megjegyezhető és felismerhető legyen.
- Az alkalmazott színek és betűkészletek szintén fontosak, ha rosszul választjuk meg az arculati elemeket, nem harmonikus az összebenyomás és disszonáns érzetet kelt.
Nemcsak újonnan induláskor szükséges az arculattervezés
Van, hogy egy márkához kapcsolt arculat elfáradt és megöregedett, más márkák és főleg a versenytársak mellett avíttnak hathat sajátunk és megszületik bennünk a felismerés: változtatni kell.
1. Elöregedő ügyfélkör
2. Nem megfelelő minőségű a jelenlegi
3. Más logókkal összetéveszthető
4. A cég reputációja kritikus lett
Miért válaszd a Merakit?
Lépj velünk kapcsolatba és beszélgessünk! Örömmel állunk rendelkezésedre!