Skip to main content

Mikulás a kamionon és egyéb szomorúságaink, avagy a karácsonyi reklámkampányok varázslatos története

2025. 12. 19. 
szerző: Törökné Nagy Monika

Egy bicska-, és nem üvegnyitogató film

A Coca-Cola 2024-ben úgy döntött, hogy az ikonikus 1995-ös „Holidays Are Coming" kampányát teljes egészében mesterséges intelligenciával fogja remakelni. A fogadtatás? Elsöprő volt. Elsöprően negatív, nem fukarkodva az olyan jelzőkkel, mint: lélektelen, kísértetes, AI-generált szemét. Idén a patinás – és cikkünkben egyébként szakmailag pozitív szerepet játszó cég – 19-re lapot húzott: a modernitás jegyében az idei karácsonyi filmjüket is mesterséges intelligenciával alkották meg. Nos, sokat nem tanultak az előző év fiaskójából. (A film technikai hibáit egy jómunkásember a LinkedIn-en szépen összefoglalta.)

 

A régi szép idők karácsonya, némi marketinggel

A karácsonyi reklámozás története messze mélyebbre nyúlik vissza: az első feljegyzett karácsonyi hirdetés 1728-ban jelent meg Angliában, egy ékszerész tollából, aki az akkori királynő gyermekeinek ajándékozott nyaklánc másolatát árulta. A 19. század közepén Charles Dickens „Karácsonyi éneke" (1843) adta meg az ideológiai alapot: a karácsony lett a családi összetartozás, a nagylelkűség és – ne legyünk álszentek – az ajándékozás ünnepe. A viktoriánus polgárság szerette volna hinni, hogy a szeretetet csomagolópapírban is ki lehet fejezni, a kereskedők pedig lelkesen bólogattak. Az 1800-as évek végére az áruházak (mint a chicagói Marshall Field's, 1852-től) felismerték: a díszes kirakatok igazi látványossággá tehetik a bevásárlást. 1897-ben Arthur Fraser olyan játékkirakatokat álmodott meg, amelyek tömegeket vonzottak: a State Street minden kirakata egységes történetet mesélt el, ami a passzív bámészkodást vásárlási vággyal töltötte meg. Ugyanebben az évben Frank Baum (igen, az Óz, a nagy varázsló szerzője) elindította „The Show Window" című folyóiratot a kirakatrendező szakma számára. A reklám művészeti formává vált, mielőtt még televízió létezett volna. 1890-ben James Edgar lett az első áruházi Mikulás Massachusetts-ben, méghozzá egyedi ruhában. Ez jelentős mérföldkőnek számít: a gyerekek először találkozhattak szemtől szembe a mitikus figurával, aki éppen véletlenül egy bolt közepén állt, játékokkal körülvéve. A 20. század elején pedig a Coca-Cola sztendardizálta a Mikulás képét: Haddon Sundblom illusztrátor 1931 és 1964 között festett képei megteremtették a mai, pufók, pirospozsgás, joviális nagypapa figuráját, aki tökéletesen illeszkedett a Coca-Cola márkaidentitásához.

 

Érzelmek a televízióban

Az 1950-es években a televízió vált a reklámozás új csodafegyverévé. Az Egyesült Királyságban 1955-ben indult a kereskedelmi televíziózás, de az első karácsonyi spotok még meglehetősen funkcionálisak voltak: „Mit akar anya valójában?" – kérdezte egy porszívóreklám, és a válasz természetesen egy háztartási gép márkaneve volt. Ezek a hirdetések mai szemmel nézve könyörtelenek és érzelmektől mentesek, de akkor még a karácsony csak apropó volt a termékbemutatásra. Aztán az 1970-80-as években történt valami érdekes: a hirdetők rájöttek, hogy a televízió nemcsak terméket mutathat, hanem érzelmeket is közvetíthet. A brit Oxo leveskocka-kampányai stílust hoztak a reklámba: egy család életét éveken át követhettük nyomon, a karácsonyi ebéd körüli szeretetteljes csatározásokkal. Az 1984-es karácsonyi reklám annyira kulturális eseménnyé vált, hogy amikor Lynda Bellingham 2014-ben elhunyt, közösségi nyomásra újra levetítették. Bizony, voltak idők, amikor az emberek egy fiktív családanyát gyászoltak.

 

Mikulás a kamionon

1995-ben a Coca-Cola bevezette a „Holidays Are Coming" kampányt: hatalmas, ragyogó fényekben úszó piros kamionok gurulnak át a havas tájban fülbemászó zene kíséretében. A látványeffekteket az Industrial Light & Magic (ILM) –a Star Wars stúdiója – készítette, és a kamionokat (30 000 izzóval felszerelve) ténylegesen megépítették. Az innováció vizuálisan lenyűgöző volt, érzelmileg pedig pavlovi reflexet alakított ki: sokan ma is úgy érzik, a karácsonyi szezon akkor kezdődik, amikor először látják ezt a reklámot. A kampány nem állt meg a televíziónál: az élő kamionturnék (USA, Európa) élménymarketinget hoztak, ahol az emberek fotózkodhattak és kólát kóstolhattak. A kampány több újragondolást is megért, közte a már említett tavalyi és ideji vizuális katasztrófát.

 

A John Lewis-forradalom: nem én sírok, te sírsz

A brit John Lewis áruházlánc 2007-ben tért vissza a karácsonyi reklámozásba, de az igazi áttörést 2011-ben érte el a „The Long Wait" (A hosszú várakozás) kampányban. A reklám egy kisfiút mutat, aki türelmetlenül várja a karácsonyt – és a néző azt hiszi, a gyerek az ajándékait akarja bontani. A csattanó szívszorító: a fiú nem kapni, hanem adni akar, alig várja, hogy átadja a szülőknek az ügyetlenül becsomagolt ajándékát. A másfél perces műalkotás (mert tényleg az), gyönyörűen kivitelezett, bravúros színészi-rendezői munka, melyben csak a zenét halljuk. Senki sem beszél, mert nincs is erre szükség.

A „The Long Wait" azért volt különleges, mert szakított minden eddigi reklámszabállyal: nem a termékről szólt (alig látható konkrét áru), hanem az önzetlenségről és az empátiáról. A narratíva szerkezete tökéletesnek bizonyult: felépített egy várakozást, majd megfordította a prekoncepciót. Pszichológiailag több szinten működött: a gyermekkori emlékek nosztalgiája, az empátia a szeretet motiválta szándék iránt, és a felismerés, hogy a karácsony nem a fogyasztásról, hanem a kapcsolatokról szól. A kampány 8,8-as hatékonysági pontszámot ért el az erre szakosodott Realeyes mérései szerint (a márka legmagasabb eredménye), Cannes Lions Gold díjat és IPA Effectiveness Grand Prix-t nyert, és a becslések szerint a John Lewis karácsonyi kampányai (2010-2019) összesen 1,2 milliárd font többletbevételt generáltak, minden befektetett fontra 10 font megtérülést hozva.

 

A John Lewis-formula

A John Lewis kampányok közös jellemzői egy következetes receptet alkotnak: érzelmi történet (nem termékbemutató, hanem narratíva karakterekkel); akusztikus zenei feldolgozások (ismert pop/rock dalok lassú, zongorakíséretű változatai); váratlan csattanó (a történet mindig tartogat egy meglepetést); minimális márkajelenlét (a John Lewis logója csak a végén jelenik meg); és végül univerzális emberi témák (magány, család, szeretet, adás öröme). Ez a formula éveken keresztül bizonyított: a John Lewis a karácsonyi ajándékozás érzelmi jelentőségének gondnokává vált.

 

Ha egy üzlet beindul

A John Lewis cég a siker hatására minden évben előáll egy hasonló szellemiségű filmmel és kampánnyal. Ebből néhány példa: „Monty the Penguin" (2014): egy kisfiú és a pingvin barátja történeteével, a „Man on the Moon" (2015): egy kislány története, aki kapcsolatba lép egy magányos idős férfival a Holdon.

Ezek a kampányok nemcsak márkaépítők voltak, hanem merchandising-lehetőségeket is teremtettek, bizonyítva, hogy az érzelmileg rezonáló karakterek közvetlen üzleti értéket is generálnak.

 

Több mint érzés

2014-es "Monty" kampány után a márka körüli szóbeszéd 71%-kal nőtt, a brit közvélemény-kutató YouGov a legbeszédesebb kiskereskedőnek nevezte őket. Az adatok szerint a kampány több mint 132 millió font extra bevételt generált, ami közel 8 font megtérülést jelentett minden elköltött font után. A 2010-2019-es időszakban a John Lewis karácsonyi reklámjai összesen 1,2 milliárd font többletbevételt hoztak, 10:1-es ROI-val.

 

Iskolát teremtett

A John Lewis sikere globálisan átformálta az iparági gyakorlatokat. A karácsonyi reklámköltések 2025-re várhatóan 12 milliárd fontra emelkednek az Egyesült Királyságban (7%-os növekedés). A versenytársak felismerték, hogy az érzelmi storytelling versenyképességi szükségszerűséggé vált. Más globális márkák is átvették a formátumot: hosszú, narratív kampányok, akusztikus zenei feldolgozások, minimális termékfókusz, univerzális emberi témák.

 

A „sadvertising": a szomorúság adja el a terméket

A "sadvertising" (sad + advertising) olyan kampányokat jelent, amelyek szándékosan a szomorúságra, nosztalgiára építenek. A brit szakmai szervezet, az IPA szerint a szomorúság nem fordítja el az embereket, hanem vonzza őket. Amikor rosszkedvűek vagyunk, motiváltabbá válunk a vigasz és a kapcsolat keresésére. A Coca-Cola, John Lewis, kampányai mind ezt használják: megérintő történetek (magány, hiány), majd feloldás (kapcsolat, szeretet). Ez hatékony, mert a fogyasztók érzelmi állapotukban fogékonyabbak, de veszélyes is, mert ha túlzásba viszik, manipulatívnak hat.

 

Amikor nem csak a britek könnyeznek

Németországban az Edeka 2015-ös "#heimkommen kampánya talán a sadvertising legextrémebb példája: idős férfi éveken át egyedül tölt karácsonyt, aztán a családtagok gyászjelentést kapnak, és amikor feketében megérkeznek, az elhunytnak hitt nagyapa kilép: „Másképp nem tudtalak volna titeket összehozni." A kampány 70 millió feletti megtekintést ért el, Cannes Lions és Effie díjat nyert, az Edeka bevételei pedig mérhetően nőttek (3,2%-os forgalomnövekedés). 2024-ben az osztrák Erste Bank „Stille Nacht” kampánya a világ egyik legismertebb karácsonyi dalának mesélte el nemzedékeken és kultúrákon átívelő hatását.

Az IPA kutatása azt is megállapította: az érzelmes hirdetések kétszer nagyobb valószínűséggel hoznak jelentős profitnövekedést, mint a racionális kampányok. Az érzelmi tartalmat akár háromezerszer gyorsabban dolgozzuk fel, mint a racionális információt. Amikor intenzív érzelmeket élünk át, agyunk neurokémiai anyagokat szabadít fel, amelyek fokozzák az emlékezetképzést. Ezért maradnak emlékezetesek az érzelmileg rezonáló kampányok.

 

A karácsonyi reklámok fejlődése a viktoriánus ékszerészek óta pontosan tükrözi a társadalom változásait: a vizuális ikonok beépülését (Coca-Cola Mikulása), a narratív komplexitást (televízió), és az érzelmi katarzis kulturális eseménnyé válását (John Lewis). Ma a sikeres kampányok túllépnek a termékértékesítésen: kulturális tükröt tartanak elénk, tematizálva a magányt, a családi kapcsolatokat és a szolidaritást. A Coca-Cola 2024-es AI-botránya pedig arra figyelmeztet: a technológiai hatékonyság nem írhatja felül az emberi hitelességet.

A karácsony varázslatát nem lehet algoritmizálni.

(egyelőre, azután majd folyt. köv.)