Marketing stratégia: forgatókönyv a sikerhez
Még soha nem volt annyira nehéz felkelteni az emberek figyelmét, mint ma, a XXI. században. Ebből adódóan a marketing stratégia szerepe is felértékelődött. A cégek a marketinglövedék-sorozatokkal célozzák meg a potenciális vásárlókat és ügyfeleket. Ennek eredményeképpen az emberek annyi üzenettel találkoznak nap mint nap, hogy azokat már nem képesek befogadni, feldolgozni. Egy ilyen zajos környezetben csak azok tudják képzeletbeli lasszójukkal becsalogatni az embereket, akik tűpontosan céloznak és nem mellesleg elérik, hogy az a lasszó ne béklyó legyen, hanem köldökzsinór. Nézzük, hogy lehet ezt megvalósítani egy modern marketing stratégia segítségével!
Mi az a marketing stratégia?
A marketing stratégia egy iránymutatás, ami összefoglalja, hogy a marketing tevékenységeiddel milyen célokat szeretnél elérni, hova szeretnél eljutni. Ez tartalmazza a célok mellett azt is, hogy kiket, milyen csoportokat célozol meg, milyen üzenetekkel és milyen eszközök segítségével juttatod el a marketing üzeneteket.
Mint a legtöbb stratégiát, ezt is érdemes időről időére felülvizsgálni. Mivel leggyakrabban egy évre tervezik előre a vállalkozások a marketing tevékenységet, így könnyen lehet, hogy idővel revideálni kell az aktuális helyzet alapján. Éppen ezért igen lényeges, hogy a marketing stratégiát nem érdemes kőbe vésett szentírásnak venni. Követni kell, de ha indokolt, akkor bátran el lehet tőle térni.
Fontos megjegyezni, hogy a marketing stratégia és a marketing terv nem azonos, annak ellenére, hogy szoros együttműködésben léteznek. Előbbi ugyanis azt mutatja be, hogy a megfogalmazott üzleti célokat a marketing közreműködésével milyen úton lehet elérni, a marketing akcióterv viszont azt foglalja össze, hogy a marketing stratégia lépései miként valósulnának meg. A stratégia és a marketing terv között természetesen rengeteg az átfedés és igazából egyik a másik nélkül a gyakorlatban nem is nagyon tud létezni.
Miért van rá szükség?
Alapvetően a marketing stratégia célja, hogy az üzleti célok elérése felé terelje a vállalkozást. Számos előnye van, amelyek nélkülözhetetlenné teszik a tudatos üzletépítésben. Nézzük, miért van rá szükség?
Tisztán láthatod, kihez, miért beszélsz
Rendszert teremt
Egységes és konzekvens jelenlét
A vaktába lövöldözött marketing üzenetek, a nem következetes reklámok, megjelenések elkerülhetők egy átgondolt stratégia segítségével. A marketing kommunikáció egységes lesz és összezáró, ami a célcsoport tagjaiban a profizmus érzetét kelti.
Tervezhetők lesznek a költségek
Az intuitív módon egymást követő marketing kampányok a tapasztalat szerint semmi máshoz nem vezetnek, mint oda, hogy a cég rengeteg pénzt eléget, a várt eredmény azonban elmaradt. Ennek oka, hogy a kampányok nem egymásra épülnek, és nincsenek költség-optimalizálva, nincs súlyozva a ráfordítás. A marketing tervezés fontos részét képezi a költségvetés is, ez lehetőséget kínál arra, hogy a büdzsé minden kampány esetén pontosan akkora legyen, mint amekkorára szükség van, se nem kisebb, se nem nagyobb.
Marketing stratégia kötelező elemei
A célok
Az első és legfontosabb, hogy meghatározd, mi a célja a marketing stratégiának. A leggyakoribb marketing cél a márkaépítés és a bevételek növelése. Vagyis az, hogy minél többen ismerjék meg a termékedet/szolgáltatásodat és minél többen legyenek azok, akik ezt választják a piaci kínálatból. De célként fogalmazható meg a leadek generálása, a különféle felületek forgalmának növelése, vagy akár az is, hogy a meglévő marketingköltségek miként csökkenthetők a legeredményesebben.
Érdemes ezek közül egy fő csapásirányt kiválasztani és annak mentén haladni. Ha ugyanis túl sok a marketing cél, akkor megoszlanak az erőforrások és a hatékonyság meredeken csökken. Természetesen ez nem zárja ki, hogy ne lehessen két legyet ütni egy csapásra, például egy nyereményjátékkal új leadeket gyűjteni és közben az ismertséget is növelni. A lényeg, hogy egy fő fókusz legyen, ami az egész stratégián végighalad.
Eredmények
Ezek számszerűsített és pontosított társai a KPI-ok, vagyis mérőszámok, amik számokban kifejezve mutatják meg, hogy mi számít eredmények. Itt érdemes olyan mérőszámokat meghatározni, amelyek valóban elárulnak valamit, például, hogy mennyi időt töltenek az adott blogposztok olvasásával a felhasználók, mennyien használják egy app fizetős részét, milyen az átkattintás és még folytathatnánk a sort.
Célcsoport
Ez az egész marketing stratégia egyik legfontosabb eleme, hogy tudd, kit akarsz megszólítani. A termék/szolgáltatás, amit kínálsz kinek a vásárlói kosarába fog bekerülni. A célcsoport meghatározásánál egészen pontosan kell felmérni, hogy kik ők, hány évesek, hol élnek, milyen a személyiségük, mit kedvelnek, milyen problémákkal küzdenek, vajon mit az, amivel fel lehet kelteni a figyelmüket. Ne feledkezz meg annak felvázolásáról sem, hogy az egyes célcsoportod tagjait milyen üzenetekkel tudod megszólítani. Ezt végig gondolva egészen konkrét személyiségprofilok állnak össze, amik a további tervezés során segítségedre lehetnek.
Lényeges azonban, hogy a célcsoport meghatározásakor ne lőj túl szűk rétegre, így ugyanis a siker esélye sokkal kisebb lesz, ahogy akkor is, ha a megcélzott közönséged lelkes, de nem igazán hajlandó pénzt adni a termékedért, a szolgáltatásodért.
A célcsoportod alapos megismerése nem megkerülhető, legalábbis nem érdemes kijátszani. Ha már régóta működik a vállalkozásod, akkor a korábban gyűjtött adatok és tapasztalatok is a segítségedre lehetnek, ha viszont új a biznisz, akkor érdemes piackutatást folytatni.
Ha már tudod, hogy ki a célcsoport, azt is derítsd ki, hogy milyen problémájukra adsz választ, vagyis mi az a szituáció, élethelyzet, amire megoldást kínálsz.
A versenytársak és a versenyelőny
A vállalkozásod egy piaci környezetbe illeszkedik bele, amiben sajnos nemcsak a beszállítóid és a fogyasztóid kapnak helyet, hanem bizony a konkurencia is. Vedd sorra, hogy hogyan épül fel a piac, kik a kis és nagy szereplők, és mely vállalatok jelentenek igazán konkurenciát. A helyzetelemzés során azt is kiderítheted, hogy a vállalat hol helyezkedik el a „térképen”. Ehhez különféle segítségeket is használhatsz, a SimilarWeb például rengeteg adatot szolgáltat a versenytárs oldalakról.
A versenytárs elemzés során kövesd őket, elemezed a tevékenységüket, ebből ugyanis sokat lehet tanulni, végül pedig meg tudod majd fogalmazni, hogy te miben vagy más, vagyis mi a USP-d, az egyedi értékajánlatod, ami csak te tudsz.
A rendszer
A különféle fázisokhoz különféle eszközkategóriákat rendelhetsz: közösségi média marketing, email marketing, SEO, tartalommarketing, influencer marketing, hirdetések és még folytathatnánk a sort.
Lényeges, hogy a marketing stratégia ennél konkrétabban még nem írja le az akciókat, azt ugyanis a marketing terv tartalmazza.
A költségek
Erőforrások
Végül, de nem utolsó sorban azt vedd számba, hogy mekkora erőforrásokat tudsz a marketing tevékenységre fordítani. Hány ember, mennyi munkaórát tud a tervek megvalósításával tölteni? Ezzel párhuzamosan a kampányok időbeli tervezését is gondold végig. Az ütemterv készítés igen hasznos, mivel a későbbiekben megadja a munka ritmusát.