Skip to main content

Közösségi média trendek 2024-ben: az MI-től a nano-influencerekig

2024. 01. 12. 
szerző: Törökné Nagy Monika

A közösségi média (social media) felületek az online marketing egyik legfőbb bástyáját jelentették az elmúlt években. Nem lesz ez másként 2024-ben sem! Az interaktív hálózatokon keresztül felhasználók millióit lehet elérni, lehetőséget teremtenek az önkifejezésre és nem utolsó sorban a marketingre is. Milyen közösségi média trendek várnak ránk 2024-ben? Összegyűjtöttük ebben a blogposztban!

Mesterséges intelligencia térnyerése – csak okosan!

A generatív mesterséges intelligencia 2022-ben robbant be a köztudatba, a mindennapokba és a munka világába. Egyre több és több szakterület teszi le a voksát a modern megoldás mellett és igyekszik kihozni belőle a legtöbbet. Nincs ez másként a marketing területén sem.

2024-ben egyre gyakrabban találkozhatunk AI által generált közösségi média tartalmakkal. Érdemes azonban óvatosan bánni a marketingeseknek az AI-tartalmakkal, az egyes generációk ugyanis eltérő módon viszonyulhatnak hozzájuk. A Hootsuite felmérése szerint a baby boomerek 33%-a kevésbé tud elköteleződni, ha tudomására jut, hogy a tartalmat a mesterséges intelligencia készítette. A Z generáció esetében ez 20%, ami azt jelenti, hogy ők sokkal megengedőbbek e tekintetben.

Nem kérdés, hogy idén sem lehet megálljt parancsolni az MI száguldó szekerének, és hisszük, hogy nem is ez lenne az előre mutató megoldás. Ami viszont fontos, hogy a közösségi média tartalmak készítésében tanuljuk meg hatékonyan alkalmazni ezt az eszközt. Érdemes felmérni a közönség reakcióját és kitapasztalni, hogy mely feladatok elvégzését lehet hatékonyabbá tenni a generatív MI segítségével. 

Felhasználói tartalom erősödése

A felhasználók által generált tartalom (user generated content, UGC) az elkötelezettség építésének egy igen hatékony módja. Ereje abban rejlik, hogy maguk a felhasználók hoznak létre a márkához kapcsolódó tartalmakat, ennek köszönhetően sokkal hitelesebb és közvetlenebb üzenetek jutnak el a követők ismerőseihez.

Keresőoptimalizálás a közösségi médiában

A keresőoptimalizálás, vagyis SEO a weboldalak, blogposztok esetében már bevett gyakorlat. Egyre többen ismerik fel a SEO-ban rejlő hosszú távú lehetőségeket, következetes munkával igyekeznek ilyen módon előrébb kerülni a keresési platformok találati oldalain, és ezzel felkelteni a potenciális vásárlók figyelmét.

A keresési szokások azonban változnak. A Google adatai szerint a Z generáció 40%-a inkább a TikTokon és az Instagramon keres, így egyre nagyobb jelentősége lesz a keresőoptimalizálásnak a közösségi média platformokon is. A kulcsszavak és a metaadatok a social media posztok esetében is előtérbe kerülnek 2024-ben.

Új szereplő követel figyelmet

A Meta 2023 júliusában indította el a Threadset, az Instagram „testvérét”, ami december óta már Európában is elérhető. A mikroblogolásra szánt Threads lényegében az X (korábban Twitter) versenytársaként lépett a közönség elé. Az első hetekben nagy érdeklődés övezte az új platformot, kíváncsian várjuk, hogy 2024-ben is kitart-e a lelkesedés.

Egyes területeken hódítanak a nano-influencerek

Az influencerek a közösségi médiában évek óta fontos szerepet töltenek be, segítségükkel a márkák hatékonyabban elérhetik a célközönségüket. A digitális véleményvezérek ebben az évben sem szorulnak háttérbe, egy kicsit azonban átalakul az influencer piac. 

Továbbra is megmarad a jelentős kereslet a hatalmas követőbázissal rendelkező influencerek iránt, egyre több márka keresi azonban a nano-influencereket, akiknek néhány ezer, maximum 10 ezer követője van, viszont specializált közönséget tud elérni. Ezek ugyanis akár kétszer akkora elkötelezettséget eredményezhetnek, mint a nagy követőbázissal bíró kollégáik. Különösen a divat, a wellness és a szépségipar területén lehet ennek a trendnek a kiteljesedésére számítani.

Hódít a hosszú

Nem, nem az aktuális frizuratrendekre gondolunk, hanem a közösségi média felületeken megjelenő videókra. A TikTok megjelenése magával hozta, hogy a videók egyre rövidebbek és rövidebbek lettek. Ez egyébként egybecsengett azzal, hogy minden platformon, minden kommunikációban az üzenetek egyre csak rövidültek.

Most azonban úgy tűnik, ismét a 30 mp-nél hosszabb videók kerülnek előtérbe. A tartalomgyártók számára igazi kihívás lesz, hogy megtalálják az egyensúlyt és a hosszabb időkeretet valóban értékes tartalommal töltsék fel.

Lejárt a lineáris storytelling ideje

A történetmesélés korábban lineáris jellegű volt, ez azonban megváltozik. A történetet nem feltétlenül kell az elején kezdeni, miért ne vághatnánk bele egyszerre a közepébe? Ez a rugalmasság lehetőségek tárházát nyitja meg, miközben a felhasználók részéről nagyobb bevonódást követel a megértés érdekében. 

A megosztás az új like

Míg korábban a tartalom sikerességének a legfontosabb mérőszáma a like volt, addig ma már a megosztásé a főszerep. Egy like kisebb erőbefektetést és elköteleződést követel, mint a megosztás, utóbbival ugyanis kifejezzük, hogy a tartalom jó, és szeretnénk, ha az ismerőseink is látnák.

Közösségi kereskedelem

A közösségi média platformokon történő közvetlen vásárlás kényelmes és hatékony megoldás mind a userek, mind a márkák számára. Az e-kereskedelem és a social media integrációja nem új keletű, de 2024-ben népszerűsége még inkább növekedni fog. Ennek köszönhetően a márkák hatékonyabban léphetnek kapcsolatba a célcsoport tagjaival és teljesebb vásárlói élményt biztosíthatnak.

Fenntarthatóság és társadalmi felelősségvállalás

Általánosságban elmondható, hogy a fenntarthatóság és társadalmi felelősségvállalás előtérbe kerül 2024-ben. Az embereknek (különösen a Z generáció képviselőinek) fontos, hogy amit megvesznek, aminek bizalmat szavaznak, az ne károsítsa a környezetet és ne legyen negatív hatással a társadalomra. A közösségi média felületek lehetőséget teremtenek a cégek és a márkák számára, hogy kifejezzék nézeteiket, nyilvánosan foglalkozzanak a környezeti és társadalmi témákkal. Aki szeretne lépést tartani, az nem söpörheti a szőnyeg alá ezeket a kérdéseket 2024-ben.

A közösségi média egy folyton formálódó világ, amelyben azok a cégek, márkák tudnak figyelmet kiharcolni, akik tudatosan és pontosan építik fel a social media kommunikációjukat. 

Tudod mi a célod, de bizonytalan vagy az odáig vezető lépésekben? A  Meraki Marketingnél segítünk megtalálni a leghatékonyabb megoldást!