SEO szövegírás: hogy ostromoljanak az organikus látogatók
szerző: Törökné Nagy Monika
A keresőoptimalizálás, vagyis SEO (Search Engine Optimalization) egy rugalmasan alkalmazható és igen eredményes marketing megoldás. A tartalommarketingben rejlő lehetőségeket egyre több vállalat ismeri fel, ez azt jelenti, hogy egyre nagyobb a harc a Google kereső találati listájának (SERP) legjobb pozícióiért. Tény azonban, hogy a SEO szövegírás nem egyszerű feladat, egyszerre kell ugyanis olyan szöveget írni, amit a Google szeret és a célközönségnek is tetszik. Ebben a blogposztban összegyűjtöttük a legfontosabb információkat a SEO-ról és a SEO szövegírásról.
Mi az a keresőoptimalizálás és miért fontos?
A keresőoptimalizálás lényege, hogy a keresésekből organikus forgalom érkezzen a céloldalra. Ez úgy érhető el a leghatékonyabban, ha a tartalom a keresőoldalon minél jobb pozícióban jelenik meg. A Google nagyjából 200 rangsorolási tényező alapján határozza meg, hogy hol helyezkedik el a tartalom a találati listán. Ezek a tényezők azonban nem ismertek, a keresőmotorok féltve őrzik a szempontrendszert, pontosan azért, hogy ne lehessen kijátszani őket.
A robotok feladata, hogy feltérképezzék a weboladalakat és az online dokumentumokat, ennek megfelelően nagy szerepet játszanak az indexelésben, méghozzá úgy, hogy megismerik az oldalak tartalmát, azt, hogy miről szólnak. A weboldal bekerül a keresőmotorok indexébe, ezt követően a robotok rendszeresen ellenőrzik őket és frissítik az indexelést.
A keresőoptimalizálás három fő alappillérre épül, vizsgáljuk meg, melyek ezek!
A technikai SEO
A technikai SEO az egyik legfontosabb bástya. Ha ez nincsen rendben, akkor az összes többi törekvés eredménytelen. Leginkább az oldal beállításai és a felépítése tartozik a technikai SEO alá, így például az, hogy mobilbarát-e a weboldal, milyen az oldal betöltési sebesség.
Off-page SEO
Az off-page, vagy más néven off-site SEO a weboldalon kívüli külső tényezőkre utal. A keresőmotorok azt próbálják felmérni, hogy mennyire hiteles és szakértői az oldal, mennyire releváns a látogatók számára. Az off-page SEO fejlesztésének legjobb eszköze a linképítés, ami során elérjük, hogy megbízhatónak titulált oldalak hivatkoznak a saját oldalunkra.
On-page SEO
Az on-page, vagy ha úgy tetszik, on-site SEO a weboldalon megjelenő kereső- és látogatóbarát szövegek elhelyezését jelenti. A hangsúly ebben az esetben az oldal tartalmán van, amit a SEO szövegírás során állítanak elő.
Nézzük meg, mit is jelent a SEO szövegírás!
Mi az a SEO szövegírás és miben más, mint a hagyományos webszövegírás?
A SEO szövegírás lényege, hogy olyan tartalmak szülessenek, amelyek kellően kívánatosak az olvasók és a keresőmotorok számára is. Nem elég csupán a látogatót kiszolgálni, hiszen mit ér a szöveg, ha senki sem olvassa. Igaz ez fordítva is, hiszen hiába érvényesülnek a SEO szempontok, ha a tartalom nem jó információforrás, nem releváns, nem elég tartalmas. Ezt a két szempontot kell összehangolni, ami egyáltalán nem egyszerű.
A látogatók azért használják a keresőmotorokat, hogy valamilyen információhoz jussanak hozzá. Ha ismerjük, hogy mi az, amit keresnek, akkor tudunk olyan tartalmakat készíteni, ami valóban értékes lesz a számukra. Lényeges, hogy tisztában legyünk azzal, hogy milyen célból ütik be a keresőbe az adott kulcsszavakat a felhasználók, mire kíváncsiak valójában. Fontos továbbá az is, hogy a látogató mennyi időt tölt el a weboldalon. Akkor csináljuk jól, ha minél tovább az oldalon tudjuk tartani az olvasót. Ez annak a mutatója, hogy az elkészült tartalom valóban hasznos a számára. Vannak az úgynevezett bástyaposztok, amik igen erős, részletes tartalmak, ezek valóban értékesek az olvasók számára, amit hosszú olvasási idővel és kattintásokkal hálálnak meg.
Meg kell találni az egyensúlyt a SEO és a tartalmi szempontok között. A túlságosan sok kulcsszó jelentősen rontja a felhasználói élményt, sokkal célravezetőbb tehát arra törekedni inkább, hogy a megfelelő helyen a megfelelő kulcsszó szerepeljen. Ráadásul, a kulcsszó halmozás a Google szempontjából nem kívánatos és büntetést von maga után.
Mi a keresőoptimalizált szöveg jelentősége?
A keresőoptimalizálás egy összetett folyamat, megéri azonban időt és energiát szánni rá. Ennek segítségével óriási forgalomra lehet szert tenni jóval kevesebb büdzséből, mint ha hirdetéseket futtatnánk. A keresőoptimalizálás akkor működik, ha következetesen csinálják, az eredményekre olykor heteket, hónapokat kell várni. Ha azonban felkerül egy keresőoptimalizált szöveg az oldalra, annak nincs lejárati ideje, mint egy hirdetésnek, mindig ott lesz és „dolgozik” a háttérben.
Mire kell ügyelni a SEO szövegírás során?
Ahogy írtuk, a keresőoptimalizálás során rengeteg szempontot figyelembe kell venni, arról nem is beszélve, hogy a Google algoritmus időről időre változik. A tartalomírás szempontjából azonban vannak olyan alapelvek, szabályok, amik mindenkor érvényesek. Nézzük ezeket!
A szöveg hossza
Tartalmi szempontból azt mondhatnánk, hogy annyit írjunk, amennyit az adott témában fontosnak tartunk. A SEO szempontokat is figyelembe véve azonban érdemes legalább 300-500 szót írni, ez a minimum, a legtöbb esetben azonban ennél is többre van szükség. A szöveg hosszát az határozza meg, hogy a versenytársak milyen hosszú szövegeket írtak.
A címek és tagoltság
A Google kifejezetten kedveli az áttekinthető, jól tagolt szövegeket, amelyben vannak head tagek, címek, alcímek, felsorolások. Célszerű figyelemfelkeltő szavakat használni a címekben és elhelyezni a kulcsszavakat a megfelelő pontokon. SEO szempontból lényeges, hogy a szöveg szellős legyen, a mondatok rövidek legyenek és egy bekezdésben ne szerepeljen ötnél több mondat.
A nyelvezet
Ahogy már írtuk, a Google a felhasználó igényeit tartja a legfontosabbnak. A felhasználó pedig akkor boldog, ha olyan tartalmat kap, amit könnyen elolvas és megért. Ez azt jelenti, hogy célszerű kerülni a túl bonyolult mondatszerkezeteket, az idegen szavakat, ezek ugyanis nehezítik a befogadást.
A linkek
A Google kifejezetten kedveli és díjazza azokat a szövegeket, amik illeszkednek az oldal rendszerébe. A belső linkek ebben segítenek, a külsők pedig abban, hogy a tartalom beágyazódjon a környezetbe.
Képek és illusztrációk
A képek, videók, vizuális elemek és illusztrációk jelentősen megkönnyítik a tartalom megértését, arról nem is beszélve, hogy segítik tagolni a szöveget. Számos stock oldal létezik, ahonnan jó minőségű és releváns képeket lehet letölteni, ezek között vannak olyanok is, amelyek ingyenesek. Fontos, hogy ügyelj arra, hogy a kép mérete ne legyen túl nagy, ez ugyanis lassítja a betöltési időt. Alt és Title címkékkel jelölni kell, hogy miről is szól a kép, így a Google számára könnyebb a beazonosítás.
SEO szövegírás folyamata
A SEO szövegírás egy több lépésből álló folyamat. Először el kell végezni a kulcsszókutatást, vagyis meg kell találni, hogy a látogatók milyen kulcsszavakra keresnek rá. Ehhez használhatunk különféle szoftvereket, de segíthet az is, ha a Google találati oldal alján megvizsgáljuk a kapcsolódó kifejezéseket.
Ha megvan a kulcsszó, akkor érdemes meghatározni, hogy pontosan miről fog szólni a szöveg, milyen témákat érdemes érinteni. Ezt követi a szöveg megírás, mely során figyelembe kell venni a SEO szempontjait, a célcsoportot, és a közönség igényeit is. Ha kész a szöveg, akkor tovább kell faragni, csiszolni és a lehető legtöbb ponton érvényesíteni a SEO által elvárt kritériumokat. Szerencsés, ha a szöveg vége valamilyen call to action, amivel tovább lehet irányítani a látogatót.
Ha kész a szöveg, akkor el kell végezni a feltöltést és a technikai beállításokat. A SEO szövegek fontos része a meta cím, ami ugyanaz, amint a címsor, de meg is változtathatjuk, illetve a meta leírás, ami az URL alatt található, egy nagyjából 150 karakteres, figyelemfelkeltő összefoglaló. A strukturált adatok segítenek abban, hogy a keresőmotorok könnyebben feltérképezzék, hogy miről is szól a weboldal, ezeket érdemes megadni.
A keresőoptimalizálás egy összetett folyamat, ami többféle tudást igényel: kell érteni a SEO-hoz, a szövegíráshoz, az adatok, eredmények értelmezéséhez. A SEO következetes munkával tud gyümölcsöt hozni, érdemes azonban tenni ezért, mert nagyon szép eredményeket lehet elérni.
A Merakinál a SEO minden területét lefedjük, teljes körű kivitelezést biztosítunk. Készen állasz arra, hogy az első oldalra kerülj?
Kattints, és tudj meg többet a SEO-ról!