Skip to main content

Logótervezés lépésről lépésre

2023. 04. 19. 
szerző: Törökné Nagy Monika

A logó a céges arculat legfontosabb eleme, egyfajta cégér, ami vizuális eszközökkel foglalja össze a vállalat üzenetét. Egy olyan azonosító jel, ami egybeforr a cég nevével és alapjaiban határozza meg annak identitását. Ebben a blogposztban készítettünk egy összefoglalót arról, hogy hogyan születnek a logók, mik a logótervezés lépései!

Mi a logó szerepe?

A logó egy egyedi grafikai elem, amely a termékek, szolgáltatások, vállalatok azonosítására szolgál. A logó az, ami megjelenik a cég minden felületén, a dokumentumokon, az e-mailek láblécében, a weboldalon, az kirakatban, a csomagoláson. Ez valójában olyan, mint egy igazolvány, csak annál sokkal elvontabb és ötletesebb.

A logó kifejezés egyébként görög eredetű, a logos szóból származik, a jelentése pedig az, hogy szó. Találó elnevezés, hiszen amikor logót készítünk, akkor valójában a vizualitás nyelvén igyekszünk megfogalmazni a cég velejét, egyetlen jelbe igyekszünk tömöríteni a legfontosabb üzenetet.

A logó ereje abban rejlik, hogy segítségével növelhető a márkaismertség annak köszönhetően, hogy jobban megragad az emlékezetben, mint egy szó. Ha egy logót sokszor látunk, akkor idővel fel fogjuk ismerni, tudni fogjuk, hogy mit jelent, melyik céghez tartozik.

Milyen a jó logó?

Ahhoz, hogy a logó elérje a megfelelő hatást, ütősnek kell lennie. Nehéz meghatározni, hogy mit is jelent ez, azért teszünk egy kísérletet!

Az ikonikus logók ismertetőjele, hogy egyszerűek. Gondoljunk csak a Nike-ra, ami mindössze egy pipával tarolta le a világot, vagy az Apple-re, ami egy ősi szimbólumhoz, az almához nyúlt vissza, természetesen némi csavarral. A jó logó tehát egyszerű, könnyű felismerni és befogadni, és természetesen megérteni is. Mit sem érünk szép formákkal, ha nem megy át az üzenet. Fontos, hogy a logó pontosan azt fejezze ki, amit a cég képvisel és illeszkedjen a stratégiába.

A logót azonosítják a céggel, így értelemszerűen egyedinek és eredetinek kell lennie. Ha túlságosan hasonlít a versenytársakéra vagy bármilyen más logóra, az csak kavarodáshoz vezet. A logótervezés során fontos, hogy a forma, a betűtípus és a színek illeszkedjenek a cég arculatába. De hogyan is születik ez a vizuális névjegy? Nézzük a logótervezés lépéseit!

Mik a logótervezés lépései?

A logótervezés egy komplex folyamat. Igen gyakran az arculat megtervezésekor alkotják meg, de persze az is előfordulhat, hogy már van egy meglévő arculat. A logótervezést a grafikus végzi el, aki megfelelő ismeretekkel rendelkezik, magabiztosan használja a szükséges szoftvereket és kellő tapasztalata is van.

Általánosságban elmondható, hogy azok számára, akik nem szeretnének és tudnak saját erejükből kellő figyelmet fordítani a marketingnek, célravezetőbb megbízni egy marketing ügynökséget. Az ügynökségeknél ugyanis profi szakemberek veszik kezelésbe a márkaépítést és a kommunikációt, ami az eredményeken is meglátszik majd. Egy logótervezésnél hatványozottan igaz, hogy nem érdemes kísérletezni, jól rajzoló ismerősöket megbízni. Többről van szó ugyanis annál, hogy valaki megrajzol egy szép grafikai elemet, annak illeszkednie kell a teljes képbe, használhatónak kell lennie bármilyen felületen és méretben. Ehhez pedig szaktudás szükséges.

Plusz pont az ügynökség mellett, hogy így nemcsak egyetlen emberrel, a grafikussal dolgozhatunk együtt, hanem más kreatív szakemberekkel is, akik mind hozzájárulnak ötleteikkel a végeredményhez. Arról nem is beszélve, hogy az account manager segít irányítani a kommunikációt és ügyel arra, hogy a megbízó valóban azt kapja, amire számít és ami a legjobban passzol az üzleti céljaihoz.

Vegyük sorra, milyen lépésekből áll a logótervezés!

Az összehangolódás

Az az első lépés, amikor az ügynökség és az ügyfél elkezdni felfedezni egymást. A tervezőnek ismernie kell a céget, tisztában kell lennie a termékekkel, szolgáltatásokkal, azzal, hogy milyen misszió és vízió mentén dolgoznak. És természetesen a megbízónak is ismernie kell az ügynökséget, a korábbi munkák segíthetnek felmérni, hogy milyen színvonalú teljesítményt lehet elvárni.

A brief és piackutatás

Az összehangolódás következő lépése a brief elkészítése. Ebben minden fontos információ, paraméter benne van, ami szükséges lehet a grafikus számára. A brief mellé az ügynökség általában készít egy kis piackutatást is, hogy kialakuljon egy kép a versenytársakról, arról, hogy ők mivel próbálnak labdába rúgni. Érdemes egyébként a megbízót bátorítani arra, hogy küldjön olyan logókat, amelyekről azt gondolja, hogy jól sikerültek és amelyik irányok véleménye szerint illenek a céghez, ez jelentősen megkönnyíti a tervező munkáját.

A vázlatterv

A brief és a rendelkezésre álló információk alapján készül a logóterv, jellemzően 2-3 logó vázlatot készít a grafikus. Ezek a vázlattervek megmutatják a fő irányokat, hogy milyen formák, színek, betűtípusok kerülnek a középpontba, de nincsenek kidolgozva. Fontos, hogy a tervek mögött más-más gondolat húzódjon és ne ugyanannak a témának legyenek a mutációi.

Szerencsés, ha nemcsak egy logóterv készül, hiszen így a megbízó tud majd választani, óvakodni kell azonban attól, hogy túl sok vázlattervvel álljon elő a grafikus, a megbízó ugyanis egyáltalán nem biztos, hogy ezek közül tud választani és a legjobbakat fogja választani.

A prezentáció

A logótervek első megmérettetése a prezentáció, amikor a megbízó először találkozik az elkészült vázlatokkal. A tervező és a megbízó ilyenkor átbeszélik a terveket és azt, hogy melyik irányt érdemes követni, min kell változtatni. Segíthet, ha a végső döntésre hagyunk néhány napot az ügyfélnek, hogy tudjon rá aludni egyet, megkérdezze mások véleményét is. Lényeges azonban, hogy ne forduljon át a kérdés közönségszavazásba, a túlságosan sok vélemény ugyanis tévútra vihet és háttérbe szoríthatja az üzleti szempontokat.

A kidolgozás

Ha megvannak az irányok, akkor jöhet a kidolgozás, az iteráció, amely során egyre jobban megformált lesz a logó. Ebben a szakaszban a logó mockup formájában felkerül azokra a felületekre, ahol majd használni fogják, így például megnézhetjük, hogy fog mutatni egy jegyzetfüzeten, egy roll-upon vagy éppen egy óriásplakáton.

A módosítások és jóváhagyás

A kidolgozás fázisának eredménye eljut a megrendelőhöz, aki észrevételezi, véleményezi az eredményt, a grafikus pedig javítja. Néhány ilyen kör után elkészül a végleges logó.

A logótervezés folyamata egy komplex, de annál lényegesebb folyamat, ez adja ugyanis az arculat gerincét. A Merakinál tudjunk, hogy mennyire fontos ez egy cég számára, ezért tervezünk olyan anyagokat, amelyekkel hatást lehet elérni, amelyekkel ki lehet tűnni. Ismerd meg grafikai szolgáltatásunkat, kattints a weboldalra!