Skip to main content
Tartalomjegyzék

Google hirdetés: látszódj a tömegben!

2022. március 11

A Google hirdetés, vagy másnéven Google Ads (korábban Google Adwords) a mai kor marketingjének az egyik legmeghatározóbb bástyája. Mire képes a Google Ads? Segít láttatni, kitűnni a többi hirdető közül. Használatával megnyerhető a fogyasztók figyelméért folytatott végtelen maratonfutás, ehhez azonban igen alapos szaktudás és sok-sok tapasztalat szükséges. Nézzük, mi az a Google hirdetés, és mit kell tudni róla!

A Google ereje

A Google a világ vezető keresőmotorja, amiben a felhasználok különféle kulcsszavak segítségével navigálnak. A vállalatok célja, hogy weboldalaikkal a kulcsszavak keresésével kiadott listán minél feljebb helyezkedjenek el, egészen egyszerűen azért, mert az internetezők a találati lista sokadik oldaláig már nem lapoznak. Így, aki szeretné, hogy az üzenete célba érjen, annak előre kell kerülni. Ez kétféle módon valósítható meg: hirdetés és keresőoptimalizálás révén.

A keresőoptimalizálás egy szisztematikus folyamat, mely során olyan szövegeket töltünk fel a weboldalra, amik hasznosak a felhasználó számára, mert informatívak, hasznosak a cég számára, mert saját hozzáértésünket bizonyítják és ami a legfontosabb, hogy a keresőmotorok is kedvelik, mivel megfelelnek az általuk felállított rangsorolási szempontrendszernek. Egy oldal SEO-zása több tényezőtől is függ, a SEO optimalizált szövegek gyártása azonban ingen fontos szerepet játszik a folyamatban.

A SEO kell és nagyon hasznos, hosszú távon mindenképp meghozza a gyümölcsét, van azonban egy másik módszer is, ha látogatókat szeretnénk terelni az oldalra, ez pedig a hirdetés.

Ha a SEO a „lassú víz partot mos”, akkor a Google hirdetés a „quick win”, feltéve, ha hozzáértő kezek indították útjára.

Mi az a Google Ads és milyen előnyei vannak?

A Google Ads (Google Adwords) nem más, mint egy hirdetési platform, amelynek segítségével a cégek, szervezetek eljuttathatják üzeneteiket a célcsoport tagjaihoz. A megfelelő célzásnak és a jól megválasztott kulcsszavaknak köszönhetően a Google hirdetés meg fog jelenni azok számára, akik ebben vagy hasonló témában keresnek.

A Google Ads természetesen nem ingyen jelenik meg, egy hirdetési aukciós rendszer alapján dől el, hogy egy érdeklődő bevonzásáért mennyire mélyen kell a zsebbe nyúlni. Minél nagyobb a verseny egy területen, egy kulcsszóra, annál drágább lehet egy kattintás megszerzése. Az aukciós rendszerről a későbbiekben még részletesen írunk.

A Google hirdetés előnyei

A Google Ads rengeteg előnnyel bír, ennek köszönheti hatalmas népszerűségét. Nézzük ezeket!

Hatékony

A Google hirdetés igen hatékony tud lenni. Képzeljük csak el, hogy ha valaki rákeres a Google-ben arra, hogy gyerek fodrászat Budapest és fővárosi gyerekfodrász szaküzletként a mi hirdetésünk jelenik majd meg elsőként. Ennél jobbat el sem lehet képzelni!

Az ember keres, majd pedig pontos találatot kap. Ehhez többek között az kell, hogy a hirdetés jól legyen megszövegezve és a megfelelő kulcsszavak legyenek csatasorba állítva. És igen, minden bizonnyal mögöttünk még rengeteg jó budapesti gyerekfodrász weboldala lesz majd a találati listán, de ami a fontos, hogy elsőként a mi weboldalunkra fog rákattintani a kereső.

Konverziót generál

Aki rákeres arra, hogy hol talál Budapesten gyerekfodrászt, az azért teszi, mert szeretné rendbe szedni a kislurkó frizuráját. Nem tétovázik, nem mélázik, keres valakit, aki gyorsan elvégzi a munkát. Annak köszönhetően, hogy a felhasználók céltudatosak, a konverziós ráta igen magas tud lenni a Google Ads esetén.

Gyorsan látható eredményt hoz

Egy induló vállalkozás, egy új termék esetén gyakran okoz gondot, hogy nehéz eljutni a célcsoporthoz, a csatornák még nincsenek kiépítve, nincs adatbázis. A hirdetések segítségével ez könnyen változhat. Ha jól felépített a a kampány és jó az ajánlat is, akkor a hirdetés megjelenését követően nem sokkal már mérhetően és jelentősen növekedhet a forgalom.

Költséghatékony

De csakis abban az esetben, ha alapos kutatómunka előzi meg a kampány beállítását. A Google hirdetés előnye, hogy csak a valós eredményekért, illetve kattintásokért kell fizetni.

Ha azonban a hirdetés relevanciája nem megfelelő, csupán érdekes, vagy nem a megfelelő közönséget éri el, akkor a kattintás lehet, hogy meglesz, csak éppen vásárlás/foglalás/megkeresés nem lesz belőle.

Hasonló az eredmény akkor is, ha a landing oldalnak, tehát ahova a hirdetés mutat, vannak hiányosságai. Annyi tehát biztos, hogy olcsóbb, mint egy közterületi plakát kampány vagy egy TV szpot, de nem árt óvatosan duhajkodni és a hirdetéseket, a kampányokat, a landing oldalt alaposan előkészíteni, megtervezni.

Követhető

Vannak olyan marketing eszközök, amiknek az eredményét nehéz mérni. Például megjelenik egy PR cikk egy neves print magazinban, tudjuk hány példányt nyomtak, tudjuk, hogy ez presztízsértékkel bír, pontos, számszerű adatokat azonban nehéz előállítani. A Google hirdetés a PR cikkhez képest a másik véglet: itt aztán minden mérhető lézerpontossággal!

Milyen Google Ads kampánytípusok léteznek?

A Google hirdetés több formában is készülhet, elsősorban attól függően érdemes választani, hogy mi a hirdetési cél, mi a termék/szolgáltatás, amire szeretnénk felhívni a figyelmet, ahova forgalmat terelnénk.
A legfontosabb kampánytípusok: kereső, display, videó (Youtube), shopping és remarketing hirdetés.

Keresőhirdetés

A Google search hirdetés, vagyis a keresőhirdetés a Google által összeállított találati listán jelenik meg. Ha tehát az ember rákeres a gyerekfodrász budapest kifejezésre, akkor a hirdetések között azok jelennek majd meg, amelyekhez hozzárendelték ezt a kulcsszót. Mivel az egy oldalon megjeleníthető hirdetések száma véges, így verseny alakul ki, hogy kik kerülhetnek be azok közül a hirdetések közül, amelyekhez az adott kulcsszót hozzárendelték.

Display hirdetés

A display hirdetéssel a weboldalakon, applikációkban találkozhatunk leginkább banner formájában, olykor szöveges hirdetés verzióban is. Ez a hirdetéstípus a brandépítés egy erős eszköze: például, ha elhelyezünk egy bannert egy népszerű híroldalon, akkor sok emberhez el fog érni a márkanév. Az már más kérdés, hogy vajon hányan lesznek akik kattintanak.

Az online reklámok és hirdetések száma igen nagy mértékben megnőtt, ennek az lett az eredménye, hogy már bárhova kattintunk, bárhova nézünk reklámok köszönnek vissza. Ezzel párhuzamosan a reklámkerülés is soha nem látott méreteket ölt, márpedig a banner az egy egyértelműen, jól elkülönülő reklámtartalom. Aki azonbanegy kreatív, ötletes, figyelemfelkeltő bannert helyez el egy forgalmas és releváns weboldalon, az számíthat a markaismertség és akár a weboldal forgalom növekedésére.

A display hirdetések táborát erősítik a Gmail hirdetések is, ilyenkor a hirdetés a levelezőben jelenik meg, a Promóciók kategóriában. Meglepően magas kattintási szám érhető el itt, a search hirdetéseknél viszont általában olcsóbb. Nem érdemes ilyen hirdetést indítani a promóció, a kampány kezdetén, inkább akkor, amikor már például a Google search hirdetés fut, jól teljesít, de szeretnénk rádobni még egy lapáttal, vagy ha remarketing célra használjuk.

Videó hirdetés

A videó hirdetések a YouTube-on, vagy akár különböző webhelyeken és alkalmazásokon belül is megjelenhetnek. A videók hatalmas előnye, hogy a felhasználó sokkal nagyobb eséllyel nézi végig, pláne ha érdekes és figyelemfelkeltő. A YouTube Premium bevezetése óta azonban egyre gyakoribb hogy az előfizetők, a prémium felhasználók a havidíjjal kiváltják a reklámokat, így hozzájuk a videók előtti és alatti hirdetések nem jutnak el. Ennek ellenére továbbra is nagyon hatékony hirdetési megoldás.

Shopping hirdetés

A shopping hirdetéseket kifejezetten webáruházak számára hozták létre. A termékek neve, ára és képe a Google találati listában vagy pedig amellett jelenik meg, de elérhető egy terméklista a Google navigáló fülei között a Vásárlásra kattintva is. Ahhoz, hogy shopping hirdetéseket lehessen készíteni, egy Google Merchant Center fiók létrehozása is szükséges .

Remarketing hirdetés

A remarketing egy igen hasznos eszköz annak elérésére, hogy konverzió szülessen, sajnos azonban nem mindenki számára érhető el. A Google Ads korlátozza a felhasználhatóságot azzal, hogy a célozható listán a display hirdetések esetén legalább 100, a search hirdetések esetén legalább 1000 tagnak kell lenni. A dinamikus remarketing lényege, hogy azok a termékek jelennek meg a user számára, amiket már korábban megnézett a weboldalon.

A Google Ads felépítése

A hirdetések három kategóriába tartozhatnak: van a hirdetés, a hirdetési csoport és a kampány.

  1. A kampány kategória a legtágabb szint, itt lehet beállítani többek között a költségkeretet, a földrajzi célzást, a nyelvet, illetve, hogy milyen módon történik az ajánlattétel.
  2. A következő kategória a hirdetési csoport, ahol a kulcsszavakat lehet megadni, ezek vonatkoznak majd minden hirdetésre, amit a csoporton belül létrehozunk.
  3. A legszűkebb szint tehát maga a hirdetés, ami a korábban megadott feltételek szerint fog futni.

Mennyibe kerül a Google Ads?

A Google Ads hirdetések árát számos tényező befolyásolja, köztük a kattintások vagy a konverziók mennyisége is. Van arra lehetőség, hogy magunk határozzuk meg, hogy maximum mennyit fizetünk egy kattintásért vagy konverzióért, és arra is, hogy a Google kiszámolja az optimális keretet.

Előfordulhat, hogy a beállítás során azt a visszajelzést kapjuk, hogy az összeg, amit kínáltunk nem elegendő az első oldalra. Ilyenkor, ha ragaszkodunk ehhez a kulcsszóhoz és a paraméterekhez, akkor a költségkeretet kell emelni, ezáltal rálicitálni a többi ajánlatra.

Az, hogy mennyibe kerül végső soron egy kattintás a versenytől függ. Előfordulhatnak népszerű kifejezések, ahol az ezer forintot is megközelítheti egy klikk, de lehetnek olyanok is, ahol 50 Ft alatt van.

Google hirdetés lépései

Egy Google Ads kampány készítése bár egyszerűnek tűnhet, valójában egyáltalán nem az. Nem az a cél tehát, hogy készüljön egy hirdetés, hanem az, hogy hasznot hozó kampány készüljön. És ez az, amihez ismerni kell a Google Ads csínját-bínját!

Regisztráció

Ha mégis magad szeretnéd csinálni, akkor elsőként regisztrálnod kell egy Google Tag Manager fiókot, aminek segítségével egy helyen kezelheted a különféle kódokat, egy Google Ads fiókot, amiben a hirdetéseket létrehozod, valamint érdemes összekapcsolni egy Google Analytics fiókkal is, amelyben rendkívül részletes statisztikákat és elemzéseket láthatsz a weboldalad látogatottságáról és kampányaid működéséről.

Háttérkutatások

Ezzel elő is állt a technikai háttér, a következőkben pedig jöhet a tervezés és a kutakodás. Érdemes elemezni a konkurenciát, meghatározni a pontos célokat, a célközönséget. Ehhez a marketing terved nagy segítséget nyújt.

Kulcsszókutatás

A kulcsszó az a szó, amit a felhasználó beír a keresőbe, vagyis azok a szavak lesznek a mi kulcsszavaink, amikre szeretnénk megjelenni a találati listán. Ezek kiválasztása nem is annyira egyszerű, hiszen vannak klucsszavak, amik relevánsabbak, vannak amik kevésbé, vannak olyanok, amik drágábbak, vannak amik olcsóbbak. És persze mindent meghatároz, hogy mekkora a büdzsé.

A Google Ads összeállítása során azt is meg kell adni, hogy milyen esetekben jelenjen meg a hirdetés a beírt kulcsszóra. Az alábbi lehetőségek közül lehet választani:

  • Általános egyezés: megjelenik a Google Ads elgépelés, szinonima és kapcsolódó keresés esetén is.
  • Kizárás: ki lehet zárni a keresésből bizonyos szavakat, olyanokat, amelyek félrevihetik a keresést.
  • Kifejezésegyezés: akkor jelennek meg a Google Ads hirdetések, ha a megadott kulcsszót tartalmazza a keresési kifejezés, de előtte vagy utána szerepelhetnek más szavak is.
  • Pontos egyezés: kizárólag akkor látható a hirdetés, ha a kulcsszó pontosan megegyezik vagy annak egy közeli változata.

Hirdetésszöveg

A Google Ads szövege a siker szempontjából sokat nyom a latba. Érdemes olyan szövegeket írni, amelyek figyelemfelkeltőek, amik megválaszolják a felhasználó által feltett kérdést vagy megoldást nyújtanak a felvetett problémára. A hirdetésben tehát nem a kérdést kell megfogalmazni - azt majd megteszik az célközönségbe tartozó emberek, amikor beütik a keresőszavakat a Google-be - hanem a választ.
Fontos, hogy egyértelműek legyenek a versenyelőnyök, hogy miért minket válasszon, ne pedig a konkurenciát. Szerencsés, ha a szövegben vannak konkrétumok, (például ár), emellett pedig nagyon fontos, hogy azok a kulcsszavak is szerepeljenek benne, amiket a hirdetéscsoportban használunk. A hirdetések erejét a Google Ads is vizsgálja és egyértelműen jelzi, ha egy hirdetés gyenge, de azt is, ha erős. Az erős Google hirdetések jobb eredményeket tudnak elérni. Érdemes tesztelni a hirdetéseket, így a legjobban teljesítőkkel tudsz majd tovább dolgozni.

Mikor érdemes hirdetni?

A válasz egyszerű: akkor kezdj terelni a weboldaladra, ha készen állsz. Minden értelemben. Ha tudod, hogy milyen utat jár be az átkattintó, ha minden működik a weboldaladon, UX és UI szempontból is rendben van és még a tartalmak is igényesek, akkor itt az idő, hogy kinyisd a virtuális kapukat.

Ha azonban még nincs minden kész, akkor csak ablakon kidobott pénz a Google Ads, sőt, még annál is rosszabb, előfordulhat ugyanis, hogy a látogató olyan rossz tapasztalatokat szerzett, hogy soha többet nem tér majd vissza a weboldalra.

Digitális hirdetések a bevételek növelésére

A Merakinál tudjuk, hogy a Google Ads költségek mennyire fontosak és jelentősek tudnak lenni a KKV-k életében. Ennek tudatában bánunk a hirdetésekkel!

Így dolgozunk:

  1. Auditot készítünk, megvizsgáljuk a hirdetési fiókodat, feltárjuk a hiányosságokat és feltérképezzük az erősségeket.
  2. Kampány- és médiaterv készül, olyan, ami a legjobban igazodik az előzőekben egyeztetett célokhoz. Ott hirdetünk, ahol neked szükséged van rá!
  3. Elkészülnek a hirdetések, kialkudjuk a legjobb árakat és élesítjük a kampányokat. Ezeket folyamatosan monitorozzuk és a beérkező adatok alapján optimalizáljuk őket.
  4. Az elért eredményekről részletes riportokat készítünk.

A Merakinál hisszük és képviseljük, hogy a modern marketing eszközökkel nemcsak a nagyok vadászhatnak, kis ügyességgel a kisebbek is. Személyre szabott hirdetés technológiánkkal több száz PPC kampányt menedzseltünk már KKV-k számára a Google platformon, Facebookon, a Linkedinen és még számos felületen.

Engedd, hogy láttassunk!