A statikus és dinamikus weboldal különbség
szerző: Törökné Nagy Monika
A weboldalak kategorizálása többféle szempont szerint történhet, például vannak egynyelvű és többnyelvű oldalak, vannak webshopok és weblapok, vannak információt átadó és eladást segítő honlapok és még folytathatnánk. Ebbe a sorba illeszkedik bele a statikus weboldal és dinamikus weboldal megkülönböztetés is.
A statikus és a dinamikus weboldal közötti különbségről általában kevés szó esik. Ennek oka, hogy ez nem egy olyan döntés kérdése, hogy szeretném-e, ha a weboldal több nyelven is megjelenne, hanem maga a weboldal meghatározza, hogy statikus vagy dinamikus. Mit jelent ezt pontosan?
Mi az a statikus weboldal?
A statikus weboldal nem változik, vagyis minden felhasználó számára ugyanúgy néz ki. Az őt alkotó elemek nem mozdulnak, rögzítettek, ami azt jelenti, hogy nem változnak a felhasználó navigációi, preferenciái alapján.
A legtöbb weboldal ebbe a kategóriába tartozik. Adott egy főoldal, amihez (és egymáshoz) kapcsolódik x számú aloldal, amelyek tartalma nem változik, mindenki számára azonos, egészen addig, amíg az oldal tulajdonosa nem eszközöl változásokat. A két típus közül ez sokkal inkább alkalmas az információ átadására, a cég, a termékek bemutatására.
Előnye, hogy olcsóbban és gyorsabban elkészíthető, mint egy dinamikus weboldal, köszönhetően annak, hogy a felépítése egyszerűbb.
Mi az a dinamikus weboldal?
A dinamikus weboldal sokkal összetettebb, mint a statikus, és ami a legfőbb különbség, hogy képes változni a felhasználói aktivitás hatására. Tovább mutatnak azon, hogy információt adnak át és tájékoztatnak, alkalmasak arra, hogy a weboldal látogató és a brand felvegye a kapcsolatot egymással.
Adatbázis-vezérlet weboldalaknak is hívják ezeket a honlapokat, mivel a rajtuk megjelenő információ az alapján változik, hogy az adatbázisban szereplő user honnan érkezik, vagy milyen aktivitásokat folytat. Ebből adódik, hogy az oldalak tartalma valós időben áll össze, hiszen attól függ, hogy ki a látogató.
Az imént említett adatbázis a felhasználó viselkedését, vásárlásait, érdeklődési köreit, interakcióit tartalmazza, a rendszer pedig ezek alapján kalkulálja ki, hogy mit preferálhat a látogató. A dinamikus weboldalak szerver- és kliensoldali szkripteket is alkalmaznak, a megfelelő tartalmat pedig vagy egy adatbázisból szívják be vagy pedig egy tartalomkezelő rendszerből.
Tipikusan ilyen oldalak a végtelen görgetésű weblapok, a közösségi oldalak, a webáruházak, ahol a felhasználó saját profillal tud jelen lenni, navigálni, ami egyébként megkönnyíti a profil kialakítását, az adatgyűjtést.
A legfőbb különbség a két típus között
Alapvetően a legnagyobb eltérés, hogy a dinamikus oldal képes a tartalom változtatására a látogató preferenciái, interakciói alapján, a statikus viszont nem. Ez azt is jelenti, hogy utóbbi elkészítéséhez a HTML, CSS és a JS elegendő, míg a dinamikushoz szükség lesz olyan nyelvekre is, mint a PHP és a JSP. Fontos kiemelni, hogy a statikus oldalakkal sokkal egyszerűbb a keresőoptimalizálás, már csak azért is, mert a dinamikus oldal valós időben generálódik le, illetve az oldalsebesség és a betöltési idő is biztosabb, jobb a statikus weblapok esetén.
Mindezeken felül szót kell ejteni a költség oldalról is. Mivel a statikus oldalak egyszerűbbek, így a fejlesztésük és a fenntartásuk kevesebb kiadással jár, mint a dinamikus weboldalak esetén.
Melyik a jó megoldás?
Erre a kérdésre megadja a választ a weboldal célja és típusa. Attól függ tehát, hogy pontosan mire is van szükség. Ha például egy webshopot szeretnénk, akkor valószínűleg egy dinamikus weboldalra lesz szükség, ha viszont egy termékeket, szolgáltatásokat bemutató weboldalt, akkor a statikus honlap a legjobb választás.
Weboldalfejlesztés a Merakival
Célunk, hogy olyan értékesítést támogató weboldalakat hozzunk létre, amelyek maximálisan kiszolgálják az ügyfeleink érdekeit. Legyen szó egy egyszerű felépítésű weboldalról, például egy statikus bemutatkozó honlapról vagy egy komplex, dinamikus felületről, egy ERP rendszerről, foglalórendszerről vagy különféle automatizációkról, a Meraki megfelelő szakértelemmel felvértezve a leghatékonyabb módon végzi el a fejlesztést.
Készen állsz, hogy elindulj a modern marketing útján?