Többnyelvű weboldal készítése
szerző: Törökné Nagy Monika
A globalizálódás következménye, hogy az emberek ma már bármilyen termékhez hozzájuthatnak, még akkor is, ha azt a világ másik végén hozzák létre. Természetesen ez csak akkor igaz, ha a cég bekapcsolódik a nemzetközi gazdaságba, ha nyit a külföldi, idegennyelvű vásárlók felé. Ennek első lépése egy többnyelvű weboldal készítése!
Mi az a többnyelvű weboldal?
A többnyelvű honlap magyarázata evidensnek tűnhet, a pontosság és a tévhitek eloszlatása érdekében azonban nem árt tisztázni. A többnyelvű weboldal az eredeti nyelvű tükörképe, csak más nyelven. Ez annyit jelent, hogy annak minden eleme megjelenik az idegennyelvű változaton is, a tartalom, a cikkek, a menüpontok, az aloladak, a gombok, sőt még a képek feliratai is. Egyszóval minden! Így ha a látogató a megfelelő, nyelvváltó gombra kattint, akkor megjelenik előtte az oldal idegennyelvű változata.
Mire kell ügyelni az oldal készítése közben?
Az ilyen oldalak fejlesztése előtt érdemes végiggondolni, hogy megvan-e a kellő fejlesztői és fordítói kapacitás. Ez ugyanis nagy munka és a két szakterület szoros együttműködését igényli. Ráadásul a weboldal elkészültével a munka nem áll le. Az idő előrehaladtával felkerülő frissítéseket, új cikkeket, tartalmakat szintén le kell majd fordítani az adott idegennyelvre/idegennyelvekre.
A SEO marketing szempontból roppant lényeges. Ha több nyelven készül el egy weboldal, akkor bizony több nyelven kell SEO-zni is. Ha pedig egy adott kifejezés esetén a verseny kiélezett, akkor előfordulhat, hogy hosszabb szöveget kell majd írni. Fontos megjegyezni, hogy a különböző nyelvű látogatók előfordulhat, hogy más üzenetekkel szólíthatók meg.
Ezek mind azt vonják maguk után, hogy a többnyelvű weboldal készítése több időt és pénzt igényel. Ha valaki ezt nem szeretné, de nem akarja magára hagyni a külföldi látogatókat, akkor érdemesebb inkább elengedni a többnyelvű weboldalt és a weboldalról könnyen elérhető idegennyelvű összefoglalót létrehozni.
Aki mégis ragaszkodik a többnyelvű oldalhoz, annak előbb telepíteni kell a többnyelvűsítő modult, ezt követi a szövegek lefordítása, majd a gombok, feliratok átültetése a másik nyelvre. Ügyelni kell a design igazítás elvégzésére, hiszen az idegennyelvű szöveg hossza változni fog, el kell végezni a forráskódban a nyelvi átkódolás folyamatát, végül pedig módosítani kell a visszajelző üzeneteket és e-maileket is.
Többnyelvű weboldal készítése: előnyök sora
Egy többnyelvű weboldal nagy idő- és energiabefektetés, bizonyos esetekben azonban megéri a fáradtság. Segítségével:
- szélesebb vásárlói kört lehet elérni: minél több nyelvű az oldal, annál több ügyfél bevonzására alkalmas. Ez alapelvárás, ha a céged nemzetközi, de akkor is előnyös lehet, ha Magyarországon tevékenykedsz, hiszen így megszólíthatod az itt tartózkodó külföldieket, akiknek száma egyre csak növekszik.
- szimpátiát lehet kelteni: a többnyelvű weboldal egyfajta figyelmesség az idegennyelvű látogatókkal szemben. Az, hogy az anyanyelvükön vagy egy univerzális nyelven, például angolul is tudják böngészni az oldalad jó benyomást kelt, amit remélhetőleg vásárlás, kapcsolatfelvétel követ majd.
- a versenytársak elé lehet kerülni: érdemes megvizsgálni a versenytársakat. Ha többnyelvű oldaluk van, akkor semmiképp sem lehet kihagyni, ha nincs, akkor pedig ezzel versenyelőnyt lehet szerezni.
- javítható a felhasználó élmény: a weboldalfejlesztés célja, hogy a látogató élvezze az oldalon eltöltött időt, ezt pedig fokozza, ha több nyelven is olvasgathatja a tartalmakat.
- elősegíthető a konverzió: az idegennyelvű látogató akkor fog vásárolni, akkor tud elköteleződni, ha érti a szövegeket. Így ha azt szeretnénk, hogy ő is pénzt költsön az oldalon, akkor nincs más hátra, mint a fordítás!
Ezeket a hibákat ne kövesd el többnyelvű weboldal készítése során!
A többnyelvű weboldal népszerű a cégek körében, sokan számítanak idegennyelvű látogatókra, akiket igen helyesen, szeretnének kiszolgálni. A probléma ott kezdődik, hogy gyakran félreértelmezik a többnyelvű honlap készítését. Nem úgy állnak a feladathoz, hogy minden nyelvváltozat valójában egy külön weboldal, hanem „kreatívabbnál kreatívabb” megoldásokkal próbálják megkerülni a munkát. Vegyük sorra, mely hibákat nem szabad elkövetni!
A nyelvválasztó gomb a főoldalra visz
Gyakori és igen bosszantó módszer az „ál nyelvválasztó gomb”. A gyanútlan látogató rákattint a gombra, bízva abban, hogy megjelenik előtte a tartalom egy ismerős nyelven, helyette azonban mindössze annyi történik, ha a kattintással visszakerül a kezdőoldalra. Így még keresheti is vissza, hogy mely aloldalon volt éppen.
A tömörített változat
Szintén a plusz munkát, a fordítási költségeket próbálják megspórolni azok, akik az eredeti weboldal egy tömörített változatát jelenítik meg az idegennyelvű oldalon. A rossz megoldások közül még ez a jobb változat, de semmi esetre sem követendő. A szépen UI/UX szempontból megtervezett, szövegírókkal elkészíttetett, SEO szempontból kimaxolt weboldalt így egy csapásra tehetjük semmissé, a külföldi változaton ugyanis ezekből semmi sem jelenik meg.
A befejezetlen változat
Számos kevésbé ismert és egyértelmű jel árulkodhat arról, hogy egy weboldalt többnyelvűnek szántak, aztán másként alakult. A „Feltöltés alatt” felirat félreérthetetlen módon vágja a látogató arcába, hogy itt valami nem készült el, az oldal tehát hiányos. Erről árulkodik a weboldal URL címében megjelenő /hu részlet, vagy az is, ha a váltó gomb alatt # link van. Ezek olyan hibák, amiket a profi cégek nem követnek el. Ha valami nincs kész, érdemes inkább hide-olni, nem láthatóvá tenni, és csak akkor előrukkolni vele, amikor már teljes fényében tündököl.
Miért dolgozz a Merakival?
Cégünk a weboldalfejlesztés széles skáláját kínálja a webshopoktól kezdve a landing oldalakig. Az ügyféligények és elképzelések szem előtt tartása mellett szakmai tanácsainkkal és tapasztalatunkkal hozunk létre egy minden igényt kielégítő weboldalt, vagy éppen alakítunk át egy már meglévőt.
A weboldalfejlesztés egy csapatmunka, így a kivitelezés során az egyes szakterületeken jártas kollégáink (UX/UI tervezés, fejlesztés, SEO, projektmenedzsment, grafika, szövegírás) kooperálnak az ügyféllel.
Szeretjük a kihívásokat, az egyedi megoldásokat és az extra kéréseket, de tudásunk legjavát adjuk bele egy egyszerűbb landing oldal fejlesztésébe is. Tudjuk, hogy a weboldal a modern marketing egyik bástyája, így nagy odafigyeléssel építjük, szépítjük azt.
Nagy tapasztalatunk van olyan cégekkel, akik a külföldi piacok fel terjeszkednek, ezért az oldalaik elkészítését több nyelven is kérték. Nézd meg, milyen többnyelvű oldalakat hoztunk létre:
bixpert.hu
synerinsoft.com
flanker.hu
budapestdental.hu
hrmaster.hu
kiosk-budapest.hu
babel-budapest.hu