Google Ads hirdetés: a csodafegyver, ami nagyot szól, ha a jól sütik el
A kor egyik legnagyobb kihívása a cégek számára, hogy eljuttassák üzenetüket, termékeiket a célközönséghez. A zaj óriási, így tudatosság és sok-sok munka kell a megfelelő eredmények eléréséhez. Az egyik legnépszerűbb marketing eszköz a KKV-k és a nagyvállalatok körében egyaránt a Google Ads hirdetés. Egy igazi csodafegyver, de csak akkor, ha vérbeli profik irányítják. Miért olyan népszerű a Google hirdetés? Valóban elengedhetetlen elem, a marketing mix alapbástyája? Ennek jártunk utána!
Mi az Google Ads hirdetés?
A Google Ads, vagyis leánykori nevén Google Adword az online hirdetési eszközök táborát erősíti. Kattintás alapú (PPC) és megtekintés alapú (CPM) hirdetési opciókat biztosít, melyek segítségével vizuális és szöveges üzeneteket lehet eljuttatni a Google érájába tartozó felületeken, hálózaton keresztül a célcsoport tagjaihoz.
A hirdetések célja a legtöbb esetben a webhely látogatás növelése, a vásárlás motiválása, a kapcsolatfelvétel elősegítése. A cég szándékát képviselő videókból, képekből és szövegekből hirdetések készülnek, amelyek paramétereit részletesen be lehet állítani. Megadható, hogy kiket szeretnénk elérni a megalkotott hirdetésekkel és az is, hogy ezek a hirdetések milyen körülmények között jelenjenek meg. A célzási beállítások mellett keresési kulcsszavakat is meg lehet adni, ami azt jelenti, hogy meghatározhatjuk, hogy mely kulcsszavak keresése esetén tűnjenek fel a hirdetések.
A Google hirdetés alapvetően három hálózaton jelenhet meg: a Google kereső hálózaton, a display hálózaton és a Youtube-on. Ez a hármas egészül ki a Gmail felületével és az Android rendszerű appokban megjelenő hirdetésekkel.
A hirdetések beállítása valójában garancia arra, hogy a megfelelő üzenet a megfelelő emberekhez érjen el. Ha pedig ez megtörténik, akkor jó esély van rá, hogy betalál az üzenet, az eredmény pedig konverzió, például a látogatók számának növelése lesz. A Google Ads hirdetés árát az aukciós rendszer határozza meg, erről a későbbiekben részletesen írunk.
A Google esetén három szintről beszélhetünk, van a kampány, a hirdetéscsoport és a hirdetés. A kampány szinten adható meg a hirdetés típusa, a költségkeret, az ajánlattétel módja és a földrajzi célzás. A hirdetéscsoportoknál a kulcsszavak állíthatók be, a legalsó szinten pedig maguk a hirdetések vannak.
SEM, SEA, SEO – Hogy jön ez a Google Ads-hez?
A keresőmarketing, vagyis a SEM (Search Engine Marketing) két alszegmense a keresőhirdetés, vagyis a SEA (Search Engine Advertising) és a keresőoptimalizálás, vagyis a SEO (Search Engine Optimalization).
A SEO segítségével organikus úton kerülhetnek a vállalatok a találati lista élére. A cégek célja, hogy a Google keresési listáján a lehető legelőkelőbb helyet foglalják el. A célcsoport tagjai, a potenciális vásárlók, ügyfelek kulcsszavakkal keresnek rá az őket érdeklő témákra. A vállalatok ezeket a kulcsszavak igyekeznek megtalálni a kulcsszókutatás során, és tartalmaikat, hirdetéseiket ezek figyelembevételével elkészíteni. Ha ez sikerül, akkor az adott kulcsszóra optimalizált weboldal a találati lista tetején fog megjelenni.
Ez egy biztos, de több időt igénylő folyamat. A mai cégek számára elengedhetetlen, hiszen egy hosszú távú és tervezhető költségekkel bíró marketing eszköz, vannak azonban helyzetek, amikor gyorsabb eredményekre van szükség. Ilyen esetekben célravezető a Google hirdetés, melynek során valójában megvásároljuk a találati lista előkelő helyeit. Biztosan mindenki számára ismerősek lehetnek a Google találati oldalának tetején megjelenő, „Hirdetés” felirattal ellátott weboldalak. Ezek Google Ads útján kerületek az oldal tetejére.
Hogyan számlálódik a Google hirdetés?
A Google Ads hirdetések többféle „elszámolás alapján készíthetők: vannak PPC és CPM hirdetések. A PPC (pay per click) lényege, hogy csak az oldalra terelt forgalomért kell fizetni. Ha nem kattint senki, akkor ez nem jelent költségek a vállalat számára, természetesen így a hirdetés a célját sem éri el. Minél többen kattintanak, annál többet kell majd fizetni, a kattintás azonban, értelemszerűen, hasznot hoz a cég számára. Létezik úgynevezett CPC (cost per click) megoldás is, ami a PPC alá sorolandó.
A másik nagy csoport a CPM, vagyis a cost per mille, mely során a hirdetést indító vállalat a megtekintésekért fizet. Az tehát mindegy, hogy a user kattint-e, a lényeg, hogy megjelent neki a hirdetés.
Ad Rank: A Google aukciós rendszere
Azt tehát már tudjuk, hogy hogyan „számlálódhatnak” a hirdetések, most ismerjük meg, hogy mitől függ, mennyit fogunk végül fizetni!
A Google aukciós rendszer egy összetett rendszer, amelynek feladata annak megállapítsa, mennyit fizetnek a hirdetők. Ahogy írtuk, a Google működésében a kulcsszavak a hajtómotorok. Ha tehát a célcsoport tagja rákeres egy kifejezésre, egy kulcsszóra, akkor a Google felállít egy Ad Rank-et, vagyis sorba rendezi azokat a hirdetőket, akik erre a kulcsszóra lőnek. A lista összeállítása során olyan tényezőket vesz figyelembe a rendszer, mint azt, hogy mennyit hajlandó fizetni a hirdető a hirdetésért, milyen a hirdetésszöveg, a tartalom, megfelelő-e a landing page minősége, a betöltési sebesség, megfelelő-e a relevancia, a hirdetésütemezés és azt is nézi, hogy mekkora a relatív átkattintási arány. Annál előbbre kerül tehát a hirdető az Ad Rank-en, minél több szempontból megfelel az elvártaknak.
Az ajánlattétel alatt különféle stratégiák követhetők, ilyen például a cél-CPA (cost per aquisition: a mérőszám azt mutatja, mekkora összeg költhető egy vásárló megszerzésére), a cél-ROAS (return on ad spend: a megtérülést mutató mérőszám), a maximális konverziószám elérése, vagy éppen a konverziós érték maximalizálása.
A Google Ads típusai
Google search hirdetés
Display hirdetés
Google Shopping hirdetés
Gmail hirdetés
YouTube hirdetés
Remarketing kampány
Performance Max
Miért éri meg a Google Ads hirdetés?
Népszerű
Sokszínű
Hatékony
Rugalmas
Valós igényre válaszol
Mérhető
Esélyt ad
Korrekt
A kulcsszókutatás
A Google Ads lendületét a kulcsszó adja meg. A megfelelő kulcsszólista birtokában a határ a csillagos ég. Célszerű összegyűjteni a céghez kapcsolódó kulcsszavakat, illetve azt is megvizsgálni, hogy vajon milyen keresőszavakat használhatnak azok, akik olyan szolgáltatásokra, termékekre keresnek, mint a miénk.
A kulcsszókutatás többféle módon is történhet, lehet kulcsszavakat keresni technológiai úton, de akár a célcsoport aktív bevonásával is, például interjúk, felmérések keretében.
A kutatás eredményeképpen összeáll egy lista. Természetesen megeshet, hogy nincs lehetőség minden kulcsszót „meghirdetni”, és nem is biztos, hogy mindig van értelme. Ilyen esetekben valamilyen stratégia alapján ki kell választani a megfelelőbbeket, például az alapján, hogy melyik hozhat több hasznot, melyikben van több potenciál. Jó megoldás lehet a kulcsszavak tesztelése is, így a számok magukért beszélnek.
Miért utasíthatja el a Google a hirdetést?
- A tartalmat szerzői jogok védik
- A hirdetésben túl sok végig nagybetűvel írt szó található
- Túl intenzív a felkiáltójel és a szimbólumok használata
- Túlságosan általános a CTA
- A céloldal URL cím nem egyezik a megjelenő URL címével
- Nem megfelelő a kép vagy a videó minősége
- Az irányelvekkel nem összeegyeztethető a tartalom
Hogy mérhető a Google hirdetés megtérülése?
A hirdetések tekintetében fontos fogalom a konverzió, ami nem más, mint az a „tett”, amire szeretnénk rábírni a célcsoportod tagjait. Ez lehet például a hírlevélre feliratkozás, a vásárlás stb. Minél nagyobb a konverziós arány, annál sikeresebb a hirdetés.
A Google Ads a mai marketing alapbástyája. Olyan ezerarcú, rugalmasan használható csodafegyver, ami segítségével bármilyen internet usert el lehet érni. Ehhez azonban az kell, hogy hozzáértő agyak találják ki a hirdetések koncepcióját, hozzáértők készítsenek grafikát és szöveget, nem utolsó sorában pedig hozzáértő kezek végezzék el a beállításokat.
A Merakinál segítünk elérni a hasznot hozó ismertséget! Gyere velünk egy digitális utazásra, aminek garantáltan happy end a vége!