Reszponzív weboldal készítés: légy jelen a mobilon is!
szerző: Törökné Nagy Monika
A tabletek és mobilok térnyerése már évek óta téma. Sokan lerágott csontnak gondolhatják, valójában azonban a weboldalak és cégek jelentős része még mindig nincs felkészülve arra, hogy az érdeklődők mobilon találják meg. A reszponzív weboldal készítés segítségével a felhasználók számára ugyanolyan magas szintű élmény nyújtható a mobil eszközökön is, mint az asztali gépeken. Mit jelent az, ha egy oldal reszponzív és ennek milyen előnyei vannak? Erről szól ez a blogposztunk!
Megváltozott tartalomfogyasztási szokások
A zippia.com felmérése szerint 2022-ben az amerikai felnőttek 85%-a rendelkezik okostelefonnal, napi szinten pedig csaknem 5,5 órát szentel a készülékének. Ez elképesztő adat, gondoljunk csak bele, majdnem annyi, amit alvással és munkával töltünk. Az okostelefonhasználat már-már függőség, ami abban is megmutatkozik, hogy az emberek nagyjából 10 percenként ellenőrzik, hogy történt-e valami a mobiljukon, jött-e értesítés, üzenet, kereste-e őket valaki.
Az okostelefonok egyértelműen megváltoztatták a fogyasztói szokásokat: a fent említett felmérés szerint ugyanis a webhelyek forgalmának több mint 62%-a már mobil eszközről származik. Ez különösen fontos információ azoknak a cégeknek, akik hatékony módon szeretnék elérni a felhasználókat, potenciális vásárlókat, ügyfeleket.
A weboldalak, tartalmak megjelenítése a mobil készülékeken tehát ugyanolyan fontos, sőt, még az is lehet, hogy idővel fontosabb lesz, mint az desktop megjelenés. Ez különösen lényeges annak fényében, hogy a mai kor felhasználói nem türelmesek, ha egy weboldal mobilon nem tölt be vagy nem megfelelően használható, akkor egyszerűen elnavigálnak és szerencsét próbálnak a konkurenciánál.
Most, hogy látjuk a mobilos megjelenések fontosságát, nézzük meg, mit is jelent valójában, ha egy weboldal reszponzív!
Mit jelent, ha egy weboldal reszponzív?
Ethan Marcotte – ő volt az a webdesigner, aki rájött arra, hogy a webes tervezési módszerek másféle megközelítést igényelnek, fontosságukat pedig nem lehet bagatellizálni. Tevékenységével alapjaiban forgatta fel azt, amit addig a weboldal készítésről tudtunk és gondoltunk, így született meg a reszponzív weboldal készítés.
A reszponzív weboldal lényege, hogy nem fog ki rajta semmiféle multimédiás eszköz, felbontástól függetlenül tökéletesen illeszkedi ugyanis az összes képernyőhöz, legyen az okostelefon, laptop, monitor vagy éppen egy tablet.
A reszponzív weboldal készítés lehetőségei
A reszponzív weboldal készítés során két út áll a fejlesztők előtt: az egyik, hogy sablon alapján dolgoznak, a másik pedig, hogy egyedi oldalt fejlesztenek. Ismerjük meg a két megközelítést!
Reszponzív weboldal készítés sablon alapján
A sablon alapján készülő weboldalak jellemzően alacsonyabb büdzséből elkészülnek, sok esetben pedig a fejlesztés kevesebb időt igényel. A reszponzív weboldal készítés alapja egy sablon, aminek vannak bizonyos korlátai, ezekkel érdemes tisztában lenni, mielőtt bárki is belevágna a munkába. Léteznek speciális és univerzális sablonok, sebesség tekintetében azonban sok esetben elvéreznek, mivel rengeteg felesleges kódot is tartalmaznak.
A fejlesztés folyamata egyszerű: a megrendelő kiválaszt egy sablont, ami illeszkedik a témához, a tartalomhoz, a fejlesztők pedig, amennyire lehet testre szabják a sablont, elkészül az oldal és feltöltik tartalommal. A rugalmasság mértékét a sablon adja, a legtöbb esetben azonban elég rövid az a bizonyos póráz.
Előnyük, hogy gyorsan elkészülnek és alacsony költségek mellett, hátrányuk viszont a testreszabhatóság alacsony foka, a szerény weboldal teljesítmény, a lassú betöltési sebesség és nem utolsó sorban, egy sablon oldallal nehéz kitűnni a versenytársak közül.
Az egyedi reszponzív weboldal készítés
Az egyedi fejlesztésű reszponzív oldal esetén a határ a csillagos ég. A megrendelő álmodhat, tervezhet, a fejlesztők észszerű keretek között mindent el tudnak készíteni. A weboldal minden eleme az ügyfél igényeihez igazodik, nem kell kompromisszumot kötni, nincsenek limitek, korlátok.
A reszponzív weboldal készítés folyamata ebben az esetben valamivel összetettebb. Az első lépés az igények felmérése, a tervezés, majd pedig a design elkészítése következik. Az egyedi fejlesztés során több kihívással is szembesülhetnek a programozók. Az egyik például, hogy a design-t többféle képernyőméretre is optimalizálni kell, meg kell tervezni a megjelenést az egyes eszközökön, ami plusz energiabefektetés, időt kell szentelni a felbontások optimalizálásának, a retina kijelzőre optimalizálásának is.
A klasszikus megközelítés szerint a reszponzív weboldal készítés során előbb a desktop verzió készül el, és csak ezt követi a mobil és egyéb változatok. Az új trend, a mobile-first azonban felülírja ezt, azt mondja ugyanis, hogy mivel a felhasználók sok esetben mobilon aktívabbak, így érdemes előbb ezt a nézetet elkészíteni és csak ez után az asztalit. Így sokkal felhasználóbarátabb mobil designok születhetnek.
Milyen előnyei vannak a reszponzív webdesignnak?
A következőkben vegyük sorra, hogy milyen előnyei vannak a reszponzív weboldal fejlesztésének!
Mobilra optimalizált
A reszponzív weboldal tehát azt jelenti, hogy az oldal képes az adott képernyő méreteihez rugalmasan igazodni, legyen szó egy okostelefonról vagy egy TV-ről. A legtöbb esetben az okostelefon-használat kapcsán emlegetik a reszponzív oldalakat, ennek oka, hogy jelentősen egyszerűbbé vált a cégek számára, hogy élvezhető tartalmat állítsanak elő a mobilra is. Korábban ehhez egy külön, mobilra készült weboldalt kellett felhúzni. A reszponzív, mobil kompatibilis oldal azonban feloldja ezt a problémát.
Kiváló felhasználói élmény
A weboldal fejlesztési módszer lehetővé teszi, hogy az oldal böngészése mindenféle eszközön ugyanazt az élményt nyújtsa. Ez azt is jelenti, hogy nem kell azon aggódni, hogy valami mobilon vagy éppen nagyobb képernyőn nem szépen jelenik meg. Az arculat, az elemek egységesek lesznek, ami jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy pozitív kép alakuljon ki a márkáról. Mindez segíti, hogy csökkenjen a visszafordulási arány és növekedjen a konverziós ráta.
Jó befektetés
Tény, hogy a reszponzív weboldal fejlesztése magasabb költséggel jár, erre azonban befektetésként kell tekinteni, ami hosszú távon beérik, így belátható, hogy költséghatékony megoldás. A mobilos megjelenés ma már nem megkerülhető, az azonban a legrosszabb, ha elérhető a weboldal mobilon, de nem tölt be, szétesik, átláthatatlan. A felhasználó így soha többet nem fog visszatérni, valószínűleg még az asztali gépen sem, nemhogy egy mobil eszközön.
Egyszerű kezelés
Megrendelői szempontból az sem mindegy, hogy a weboldal elindulása után mennyi problémát okoz majd, mennyi időt vesz el a karbantartás. A mobilbarát weboldal esetében ez rendkívül egyszerű, elég a tartalmakat egy helyen frissíteni, az a több multimédiás változaton is frissülni fog.
A Google barátja
Azok a vállalatok, akik szeretnének csatát nyerni a konkurenciaharcban, nem kerülhetik meg, hogy időt és energiát szenteljenek a SEO-nak. A jó hír, hogy a Google előnyben részesíti a reszponzív oldalakat, ami már önmagában is fél siker.
Mi az a 4 kulcselem, ami elengedhetetlen a reszponzív weboldal készítés során?
- Fluid grid, rugalmas layout: a reszponzív weboldal alapja, hogy rugalmasan igazodik méreteivel a kijelző adottságaihoz. Dinamikusan változtatja a méreteit attól függően, hogy mekkorára van szükség.
- Rugalmas képek: a képek a weboldalak fontos elemei, nélkülük sokkal nehezebb megragadni a figyelmet, érzéseket közvetíteni. A reszponzív weboldalon a képek szélessége is változtatható, méghozzá úgy, hogy a méretarány megmarad.
- CSS media query: a mobil eszközre optimalizált oldalak technológiájának szíve-lelke a CSS media query. Ez teszi ugyanis lehetővé, hogy az oldal felismerje, hogy a user mekkora méretű képernyőt néz éppen és így bármely kijelzőn szépen jelenjen meg.
- Javascript: a javascript szükségességét az indokolja, hogy nem minden böngésző képes kezelni a reszponzív oldalakat, így egyes esetekben a hagyományos megoldásokhoz kell visszanyúlni.
Miből látszik, ha a weboldal reszponzív?
Ha rövidre akarnánk zárni a kérdést, akkor azt mondhatnánk, hogy egyszerűen kézbe kell venni a mobilt és rákeresni az adott oldalra. Ha az oldal méretei nem igazodnak a kijelzőhöz, akkor jó eséllyel nem mobilbarát oldallal van dolgunk.
Vannak azonban ennél szofisztikáltabb módszerek is. A Google weboldalán az URL beillesztésével egy kattintással kideríthető, hogy az oldal reszponzív-e.
Weboldal készítés a Merakival
A Merakinál tudjuk, hogy a weboldal nem csupán kedvtelésből készül, nem az a cél, hogy létre jöjjön, hanem az, hogy az értékesítést támogassa. A weblap tehát egy eszköz, amit okosan kell használni. Ennek szellemében készítjük el azokat a stratégia-orientált weboldalakat, amik támogatják ügyfeleinket a siker útján.
Miért a Meraki?
- Egyedi megoldásokat kínálunk, de a sablonokkal is ügyesen bánunk.
- Követjük a trendeket és azt, hogy merre tart a weboldalkészítés.
- Teljes körű kivitelezést biztosítunk: UX/UI tervezés, fejlesztés, grafikai munkák, keresőoptimalizálás, szövegírás, projektmenedzsment.
Ismerd meg, kikkel dolgoztunk már együtt!