A domain jelentése: egy azonosítócímke a világháló sűrűjében
szerző: Törökné Nagy Monika
A domain név a weboldal neve, ami segít annak azonosításában, megtalálásában. Statisztikák szerint 2022 tavaszán 1591 domain végződés és elképesztő mennyiségű, 341,7 millió domain név regisztráció létezett szerte a világon. Mi a domain jelentése, milyen feladatot lát el és hogy lehet kiválasztani a legjobbat egy cég, projekt számára? Ennek jártunk utána!
Mi az a domain név?
A domain név feladata, hogy megkülönböztethetővé tegye a webkiszolgálókat. Valójában az IP címet helyettesíti, annál azonban sokkal könnyebben megjegyezhető. A világháló egy bonyolult szövet, egy szabályrendszer, amelynek egyik eleme, hogy a számítógépek, szerverek rendelkeznek egy egyedi, számokból álló azonosítóval, ez az úgynevezett IP-cím. Ez a számsor nem túl beszédes, viszont mindegyikhez tartozik egy név, amivel azonosítani lehet, amit könnyű megjegyezni, ez a domain név.
A domain felépítése
A domain név alapvetően két részből áll. Az egyik a top-level domain, vagyis TLD, a másik pedig a second-level domain, vagyis SLD. A legfelső szintű domain az maga a domain végződés, tehát például a .hu vagy .com, utóbbi pedig a másodlagos szint, a weboldal neve. Tehát a Meraki esetén a domain név meraki.hu, amiből a .hu a domain TLD része, a meraki pedig az SLD.
A legfelső szintű, vagyis top-level domain alapvetően utalhat az országkódra, de lehet akár általános is. Az úgynevezett country code top-level domainre példa a magyar .hu végződés vagy éppen az osztrák .at. Léteznek azonban általános jelölések is, amik arra utalnak, hogy milyen típusú szervezet birtokolja a weboldalt. Például, ha egy oktatási intézmény, akkor választható a .edu végződésű domain, ha egy vállalat, akkor a .com, ha valamilyen egyéb szervezet, akkor a .org.
Hogyan ellenőrizhető, hogy használt-e a domain név?
Ha megvan a megfelelő domain név, akkor mielőtt pezsgőt bontanánk, érdemes ellenőrizni, hogy nem foglalt-e a név. Mivel több száz millió domain létezik, ezért a nagy számok törvénye alapján előfordulhat, hogy a kiszemelt már foglalt.
Egyszerűen kideríthető, hogy használja-e már valaki a nevet, rengeteg weboldalon lehet ellenőrizni a státuszt, például az alábbi weboldalon. Mindössze be kell gépelni a kiválasztott nevet és a hozzá tartozó végződést és a rendszer megmutatja, hogy szabad-e a webcím, ha nem, akkor azt is megtudhatjuk, hogy ki regisztrálta a domaint, mikor jár, le és még elérhetőséget is találunk a regisztrálóhoz.
Amennyiben a név már foglalt, akkor megpróbálhatjuk megvásárolni az adott domaint. Szituációtól függ, hogy mennyire éri meg küzdeni egy domainért, van amikor ezt célszerű megtenni, de sok esetben szerencsésebb inkább kitalálni egy másik nevet. A domain név megvásárlásával nem árt óvatosnak lenni, ha ugyanis a megvett címen eredetileg felnőtt vagy spam tartalom volt, akkor igen hosszadalmas lehet az oldal átminősítése a Google rendszerében.
A következőkben adunk néhány tippet, hogy miként érdemes domain nevet választani!
6 tipp a domain név kiválasztásához
- Vedd figyelembe a kulcsszavakat!
A kulcsszavak a SEO-ból eredeztethetők, mégis logikusan végiggondolva, a domain név kiválasztása során is van relevanciájuk. A kulcsszavak azok a kulcskifejezések, amikre harapnak az emberek, amiket keresnek. Ha ezeket egy webcímben látják, az megerősítheti őket abban, hogy jó oldalon járnak. Célszerű tehát 3-4 kulcsszót összegyűjteni és ezeket is figyelembe venni a domain meghatározásakor. - Törekedj az egyszerűségre!
A legjobb domain név rövid, könnyen megjegyezhető, könnyű kimondani és leírni. Szerencsés, ha nem kell elgondolkozni azon, hogy hogyan is kell leírni, illetve az is, ha kimondva nehéz félreérteni, összetéveszteni mással. Ideális esetben a domain 2-3 szónál nem hosszabb, ezt ugyanis gond nélkül meg lehet jegyezni.
Nagyon fontos, hogy ne külön-külön vizsgáld a szavakat, ellenőrizd összeolvasva is a webcímet, hogy nem nyer-e valamilyen más jelentést a szöveg. Kerüld a kétes asszociációk lehetőségét, ha ilyet tapasztalsz, inkább keresgélj tovább a nevek között. - Válassz egyedi nevet!
Ez több szempontból is fontos tanács: egyfelől soha nem célravezető valamit másolni, koppintani, másfelől pedig, ha valami más oldaléhoz hasonlít a webcím, akkor könnyű lesz őket összekeverni. Ez pedig senkinek sem előnyös.
A név tehát legyen egyedi, ne akarjon mást majmolni, viszont ne legyen túlságosan különleges sem, hiszen ez nehezíti, hogy az emberek megjegyezzék. - Ügyelj a következetességre!
A látogatók kevés dolgot tolerálnak rosszabbul, mint azt, ha a weboldalra érkezve nem azt kapják, amire számítanak. Ez csalódást okoz, amit az oldal azonnali elhagyásával torolnak meg. Ha tehát funnybunny.com néven regisztrálunk egy weboldalt, akkor az ne egy vadász webshop legyen, hiszen a névre kattintók egészen más tartalmat várnak majd. - Építsd be a márkanevet!
A weboldal címe a márkaépítés része, éppen ezért célszerű lehet beilleszteni a domain névbe. Erőszakosan nem kell beletuszkolni, de ha pont illik a többi elemhez, akkor ne hagyd ki ezt a lehetőséget. Ugyanígy célszerű eljárni a földrajzi elhelyezkedés esetében is, ha a cég csak egy bizonyos régióban szolgáltat, akkor érdemes a terület nevét beletenni a domain nevébe is. - Törekedj az időtállóságra!
A domain nevek világában is megvannak az aktuálisan uralkodó trendek. Ha azonban az ember a webhely nevét választja ki és hosszú távra tervez, akkor célravezetőbb inkább időtállóbb és szakmai szempontokat szem előtt tartani, mint a trendeket.
A Merakinál a stratégia-orientált weboldalkészítés mellett tettük le a voksunkat. Tudjuk, hogy a jó weboldal nem l’art pour l’art, hanem fontos feladatot tölt be az üzleti célok elérése során. Ismerd meg, hogy készítjük az értékesítést támogató weboldalakat! Tovább a részletekhez.