Skip to main content

Employer branding: a munkaerőpiac játszóterének legharcosabb homokozója

2023. 02. 02. 
szerző: Törökné Nagy Monika

A vélemény: mindenkinek van, és a legtöbben nem is rejtik véka alá. A vélemény vállalatokat emelhet a magasba és taszíthat a porba, különösen a mai korban, amikor egyetlen kattintással az egész világ megtudhatja, mit gondolunk egy cégről, márkáról. Így van ez munkáltató szempontjából is. Egy vállalat híre jelentősen befolyásolhatja, hogy milyen minőségű munkaerő bevonzására képes, meg tudja-e tartani a legjobbakat. Egyetlen vállalat sem engedheti meg, hogy nem törődik azzal, mit gondolnak róla a munkavállalók, az ügyfelek, a partnerek, a kívülállók. A munkáltatói márkaépítés, az employer branding a munkaerőpiac játszóterének legharcosabb homokozója. Aki jó csinálja, a legjobbakkal dolgozhat, aki nem az bukásra van ítélve. De hogyan lehet jól csinálni?

Mi az az employer branding?

Az employer branding, vagyis munkáltatói márkaépítés lényege, hogy megmutassa a cég előnyeit munkavállalói szempontból. Minél vonzóbb egy munkahely, annál egyszerűbb a munkatársak megtartása és az új jelentkezők toborzása.

A munkáltató általában gondol valamit a saját vállalatáról. De vajon tisztában van-e azzal, hogy milyen kép áll össze a cégről a munkavállalók fejében és milyennek láthatják a kívülállók? Ahhoz, hogy a kirakós minden elemét lássa a munkáltató meg kell tanulni nézőpontot váltani. Hátra kell lépni egyet és a szereplők szemszögéből vizsgálni a helyzetet. Ez az employer bradning első lépése, erre építkezve állítható össze egy ütős stratégia. 

Az, hogy milyennek látják a munkatársak a vállalatot lényegesen függ a cégkultúrától, az alkalmazott emberek véleményétől és attól, hogy milyen képet mutat a nagyvilág felé a vállalat. Ez a mesterhármas az, amire az employer branding építése során nagy hangsúlyt kell helyezni. Ha ez a trió egyensúlyban van, akkor egységes és vonzó Employer Value Propositiont, vagyis munkáltatói márkapozíciót lehet kialakítani.

Az employer branding tehát meglehetősen összetett terület. Ez nem is csoda, hiszen a munkavállalók az álláshirdetés felfedezésétől kezdve egészen az utolsó munkanapig benyomásokat szereznek a cégről. Ezek a tapasztalatok, élmények igen sokfélék, vannak közöttük olyanok, amelyek a cégkultúrára vonatkoznak, vannak szakmai tapasztalások és személyes jellegűek is. Ahhoz, hogy a munkatársak ezeket a tapasztalatokat a mérleg pozitív oldalára helyezzék, a cégnek időt és energiát kell szánni a tudatos fejlesztésre.

A jó hír, hogy az employer branding eszköztára igen széles: gyakorlatilag minden belefér, ami egy márka pozíciójának megerősítését szolgálja. Nézzük néhány példát!

Az employer branding eszköztára

Események

Az események alkalmával az ember kerül a középpontba, éppen ezért tudnak annyira sikeresek lenni ezek a kezdeményezések, amik egyébként szólhatnak a leendő munkatársaknak, a jelenlegi a dolgozóknak, a lényeg a jelenlét és a közös élmény.

Játékok, kihívások

Homo ludens, vagyis játékos ember. Az emberek, és nemcsak a gyerekek, a felnőttek is, alapvetően szeretnek játszani. Ez a tevékenység segít a közös nevező megtalálásában, feltölt, összehoz, remek csapatépítő és jó kedvre derít. A játékok és kihívások hatalmas segítséget nyújtanak az egység megteremtésében.

Karrieroldal

A legtöbb vállalat rendelkezik karrieroldallal, hiszen pár kattintással össze lehet hozni egyet. Az oldal azonban önmagában kevés. Legyen ez egy olyan hely, ahol az álláskereső megismerheti a vállalat szívét, az embert, ahol történeteket olvashat, amikkel azonosulni tud, és persze egyértelműen, őszintén leírt álláshirdetéseket talál, amelyek a betöltendő pozíció minden részletére kitérnek.

Videók 

A videók kiválóan alkalmasak arra, hogy megmutassák mi zajlik a vállalat épületének falai között. A megszokott imázsvideók mellett érdemes lehet olyan kisfilmeket is összeállítani, amik megmutatják az embert, a dolgozói nézőpontot a maga teljes valóságában.

Visszajelzések

Egy vállalat akkor lesz vonzó, ha belülről is virágzik, a munkaerő elégedett. Ha ez így van, akkor érdemes a nagyérdemű elér tárni a visszajelzéseken keresztül, bemutatni, hogy éreznek, mit gondolnak a munkahelyükről. 

Az employer brandinget nehéz jól csinálni. Türelem, figyelem és következetesség kell, hogy az a bizonyos gyümölcs beérjen. Ha azonban sikerül, akkor a toborzás költségei lecsökkennek, mivel csökken a fluktuáció. Egy dolgozóbarát, emberséges cégkultúra jön létre, ami vonzó a munkatársak és az álláskeresők körében is.

Employer branding profiktól

A munkáltatói márkaépítés a Meraki Marketing szívügye. Számos ilyen projekten dolgoztunk már, ennek köszönhetően megfelelő tapasztalattal rendelkezünk, kellő érzékenységgel nyúlunk a témához. 

Amikor egy munkáltató megbíz minket az employer branding felépítésével, akkor egyetlent célt tűzünk ki, hogy a szóban forgó vállalatot tekintsék a legjobb munkahelynek. Ennek rendeljük alá a marketing eszközöket és az összes tevékenységünket. Segítünk abban, hogy a meglévő munkatársak elégedettek legyenek, hogy példaértékű kommunikáció alakuljon ki és olyan aktivitások történjenek, amik megerősítik a dolgozókat abban, hogy jó helyen vannak.

Employer branding folyamat:

  1. lépés: Az adat- és információgyűjtés a munkánk alapját képezi. Ahhoz, hogy tanácsot tudjunk adni, ismernünk kell, hogy mi a fennálló helyzet, mivel is van dolgunk. Ehhez a megbízónk által átadott adatok feldolgozzuk elemezzük, illetve interjúkat is készítünk, melyek az alaposabb megismerést szolgálják.
  2. lépés: A következő szakaszban a begyűjtött információk alapján meghatározzuk az Employer Value Propositiont, vagyis az egyedi munkáltatói márka pozíciót.
  3. lépés: A harmadik lépésben az Employer Value Proposition-nel összhangban kidolgozzuk és stratégiába öntjük az elérni kívánt célok összességét, illetve az ehhez szükséges tevékenységeket, akciókat, kitérve a belső kommunikáció és a külső kommunikáció részleteire.

A Meraki Marketing employer branding területen végzett munkáját már számos helyen elismerték. 2 HRKomm Award Aranyat (belső kommunikációért és toborzásért), 1 HRKomm Ezüstöt (toborzásért) és 1 HRBEST Aranyat (toborzásért) tudhatunk magunkénak.
 
Ismerd meg a Meraki Marketinget és azt, hogy hogyan dolgozunk!