Skip to main content
Tartalomjegyzék

Mi az a podcast és miért ennyire népszerű?

2022. február 07

Mi az a podcast? Merülhet fel a kérdés bárkiben, köszönhetően annak, hogy manapság már lépten-nyomon belebotlunk egybe. Minden valamirevaló cég, szervezet indított már egyet, vagy legalábbis kacérkodik a gondolattal. Mai bejegyzésünkben körbejárjuk, hogy mi a podcast jelentése, milyen előnyökkel járhat az üzlet számára és mire kell odafigyelni, ha biztos sikert szeretnénk elérni.

Mi az a podcast?

A podcast elnevezést az Apple-nek köszönhetjük, a szó ugyanis az iPod és a broadcast összetételéből jött létre. A podcast valójában egy digitális hanganyag, jellemzően videóanyag nélkül, ami egy világosan meghatározott témát dolgoz fel.

A műfaj sajátossága, hogy nem egyetlen részből áll, hanem egy sorozat, melyek epizódjai vagy ugyanazt a témát dolgozzák fel más-más megközelítésből, vagy pedig minden alkalommal egy új terület kerül terítékre. Miután felkerül egy új epizód az internetre, az RSS technológia segítségével megjelenik a különféle podcastalkalmazás oldalakon, így például a Spotify-on vagy éppen az Apple Podcasts oldalon.

Hosszuk igen változatos, leginkább a készítőtől és a témától függ. Általánosságban elmondható, hogy a podcastok hossza 30-40 perc körül mozog.

A hanganyagot tehát az interneten teszik publikussá, ami aztán bárhol és bármikor meghallgatható és letölthető, utóbbi esetben nem muszáj online lenni, vagyis internetkapcsolat sem szükséges az epizódok meghallgatásához.

A podcastok sorozatként jelennek meg. A feliratkozás révén a friss részek feltöltéséről és elérhetőségéről hallgatók értesítést kapnak, így biztosítható, hogy ne maradjanak le az újdonságokról. Ebben egyébként hasonlít a YouTube eljárására is, hiszen ott is, a csatornára feltöltött új anyagokról a feliratkozás után a követők push üzenetet kapnak.

A podcast lényege, hogy a szórakozás, az értelmes időtöltés lehetősége ott lapul a zsebben, bármerre is járjunk. A legtöbben ezt a mobilitást ki is használják és utazás, vezetés, házimunka vagy éppen várakozás közben indítanak el egy-egy epizódot.

A podcast számokban

Az Edison Research és a Triton Digital 2021-es adatai szerint az amerikai lakosság 78%-a tudja, mi az a podcast, 57% pedig már meghallgatott legalább egy részt. Utóbbi szám évről évre kúszik felfelé, 2018-ban például még csak 44% volt.

Ez a műfaj különösen népszerű a 12-34 év közöttiek körében, akik közül minden második legalább havonta egy alkalommal választja a podcast-hallgatást időtöltésnek. Fontos azonban megjegyezni, hogy az idősebbek is zárkóznak fel ezen a téren: egy év leforgása alatt 18%-kal emelkedett az 55 év feletti, rendszeres podcast-hallgatók aránya.

Magyarországon sajnos ilyen átfogó adatokkal nem tudunk szolgálni a podcastokról. Az azonban biztos és a podcast-készítők visszajelzéseiből is egyértelműen kijelenthető, hogy a népszerűsége növekszik, egyre több embert ér el a „podcast-láz”. Egy befutott, ismertebb podcast adása elérheti a több tízezres hallgatottságot is.

A podkaszt.hu 2018-es felmérése megkísérelte leírni, hogy milyen is a magyar podcast-hallgató. Ehhez egy közvéleménykutatást készítettek, amit közel 900 ember ki is töltött. Ezek alapján elmondható, hogy a tipikus hallgató férfi, nagyvárosban él és az Y generáció tagja. Leginkább mobilról hallgatja a podcastokat, téma tekintetében pedig a tech, a film és az életmód vonzza leginkább.

Miért érdemes belefogni a podcast-készítésbe?

Hogyan tud a podcast a marketing stratégia ütős eszköze lenni? Nézzük, milyen előnyei vannak egy cég számára, ha podcastot indít?

Fogyasztóbarát

A podcast a felhasználók szempontjából nézve igen kényelmes és egyszerű. A tartalomhoz könnyedén hozzá lehet férni, nincs másra szükség, csak egy okostelefonra/laptopra és egy podcastalkalmazásra. A megcélzott közönség tagjai maguk választhatják meg, hogy mit és mikor hallgatnak, vagyis teljes szabadságot kapnak ezen a téren. Sportolás közben, a kocsiban vagy a buszra vára – a podcast mindig és mindenhol rendelkezésre áll.

Hatékonyabb hirdetés

A podcastokban kétféle módon lehet hirdetést elhelyezni. Az egyik a klasszikus mód, amikor a reklám a tartalomtól elkülönül, a másik pedig, amikor a tartalomba ágyazva jelenik meg, például a meghívott vendég tesz említést a termékről, szolgáltatásról, eseményről. Mivel a podcastok tematikus műsorok sorozatából állnak, így értelemszerűen olyan közönséget vonzanak, akik elkötelezettek az adott téma iránt. Tehát kialakul egy jól leírható követői bázis, ami segít a további marketing üzenetek célzásában.

Interaktív

Ez a műfaj képes közvetlen kapcsolatba lépni a célcsoporttal. A hasznos és informatív/vicces tartalmaknak köszönhetően az elköteleződés kialakul, a márka megszólítja a közönséget, akik pedig reagálnak, válaszolnak a kapcsolatfelvételre. A feliratkozás lehetővé teszi, hogy ez a kapcsolat folyamatos legyen.

Lefarag a marketing kiadásokból

Bár a podcast a kezdetek kezdetén igényel némi befektetést, nevezetesen a felvételhez szükséges felszerelés beszerzését, összességében azonban képes lefaragni a marketing kiadásokból. Az üzemeltetéshez ugyanis nincs szükség további eszközökre, nincs nyomdai költség, nincs grafikai költség és még folytathatnánk a sort.

Mire kell odafigyelni?

A podcast-készítés igen sok előnnyel jár, van azonban néhány dolog, amelyekre érdemes odafigyelni. Vegyük sorra ezeket!

Szűrt közönség

Aki a podcast segítségével szeretne elérni széles tömegeket, az nem biztos, hogy a jó eszközhöz nyúlt. Vannak ugyanis olyan belépési korlátok, amit igen sokan nem teljesítenek, ilyen például az okostelefon birtoklása és a stabil internetkapcsolat. Tudomásul kell tehát venni, hogy a podcast sosem lesz a nagyközönség médiuma. Bizonyos társadalmi csoportok megszólítására azonban kiválóan alkalmas.

Nagy a konkurencia

Ma már ezernyi témában több millió podcast közül lehet válogatni, sőt, a magyar nyelvű kínálat is egyre csak bővül. Alaposan át kell tehát gondolni, hogy mi a podcast célja, milyen szerepet tölt be a marketing stratégiába. Lényeges meghatározni, hogy ki a podcast célcsoportja és olyan témákat feldolgozni, ami valóban érdekes a közönség számára. Ezek meghatározásához a statisztikákat érdemes követi, illetve a közönségfelmérések is igen hasznos eredményekkel szolgálhatnak.

Következetesen kell csinálni

A podcast szuper dolog, de csak akkor fogja meghozni a várt eredményt, ha van benne következetesség és rendszeresség. Ezzel bizony foglalkozni kell, megtervezni az epizódokat, felkeresni a vendégeket, követni a visszajelzéseket. Csalódást és a feliratkozás törlését eredményezheti a nem konzekvens tartalom és megjelenés. Tehát, aki valóban előnyt akar csiholni a podcastból, annak foglalkozni kell vele.

Előfordulhat azonban, hogy a szándék megvan és a podcast marketing szempontból jó döntés, de nincs elég kapacitás a szervezés lebonyolítására. Ilyenkor érdemes marketingügynökséghez fordulni, akik mederbe terelik a munkát és segítik az epizódok megvalósulását.

A podcastok már lassan két évtizede velünk vannak, az utóbbi években azonban egyre többen fedezik fel a mobilitásukban rejlő rugalmasságot és a temérdek kínálkozó lehetőséget. Ezzel egyidőben szerencsére a közönség mérete is folyamatosan bővül, így bizton állítható, hogy a jövő fényesnek ígérkezik a podcastok számára.