Mi az a podcast és miért ennyire népszerű?
Mi az a podcast? Merülhet fel a kérdés bárkiben, köszönhetően annak, hogy manapság már lépten-nyomon belebotlunk egybe. Minden valamirevaló cég, szervezet indított már egyet, vagy legalábbis kacérkodik a gondolattal. Mai bejegyzésünkben körbejárjuk, hogy mi a podcast jelentése, milyen előnyökkel járhat az üzlet számára és mire kell odafigyelni, ha biztos sikert szeretnénk elérni.
Mi az a podcast?
A podcast elnevezést az Apple-nek köszönhetjük, a szó ugyanis az iPod és a broadcast összetételéből jött létre. A podcast valójában egy digitális hanganyag, jellemzően videóanyag nélkül, ami egy világosan meghatározott témát dolgoz fel.
A műfaj sajátossága, hogy nem egyetlen részből áll, hanem egy sorozat, melyek epizódjai vagy ugyanazt a témát dolgozzák fel más-más megközelítésből, vagy pedig minden alkalommal egy új terület kerül terítékre. Miután felkerül egy új epizód az internetre, az RSS technológia segítségével megjelenik a különféle podcastalkalmazás oldalakon, így például a Spotify-on vagy éppen az Apple Podcasts oldalon.
Hosszuk igen változatos, leginkább a készítőtől és a témától függ. Általánosságban elmondható, hogy a podcastok hossza 30-40 perc körül mozog.
A hanganyagot tehát az interneten teszik publikussá, ami aztán bárhol és bármikor meghallgatható és letölthető, utóbbi esetben nem muszáj online lenni, vagyis internetkapcsolat sem szükséges az epizódok meghallgatásához.
A podcastok sorozatként jelennek meg. A feliratkozás révén a friss részek feltöltéséről és elérhetőségéről hallgatók értesítést kapnak, így biztosítható, hogy ne maradjanak le az újdonságokról. Ebben egyébként hasonlít a YouTube eljárására is, hiszen ott is, a csatornára feltöltött új anyagokról a feliratkozás után a követők push üzenetet kapnak.
A podcast lényege, hogy a szórakozás, az értelmes időtöltés lehetősége ott lapul a zsebben, bármerre is járjunk. A legtöbben ezt a mobilitást ki is használják és utazás, vezetés, házimunka vagy éppen várakozás közben indítanak el egy-egy epizódot.
A podcast számokban
Az Edison Research és a Triton Digital 2021-es adatai szerint az amerikai lakosság 78%-a tudja, mi az a podcast, 57% pedig már meghallgatott legalább egy részt. Utóbbi szám évről évre kúszik felfelé, 2018-ban például még csak 44% volt.
Ez a műfaj különösen népszerű a 12-34 év közöttiek körében, akik közül minden második legalább havonta egy alkalommal választja a podcast-hallgatást időtöltésnek. Fontos azonban megjegyezni, hogy az idősebbek is zárkóznak fel ezen a téren: egy év leforgása alatt 18%-kal emelkedett az 55 év feletti, rendszeres podcast-hallgatók aránya.
Magyarországon sajnos ilyen átfogó adatokkal nem tudunk szolgálni a podcastokról. Az azonban biztos és a podcast-készítők visszajelzéseiből is egyértelműen kijelenthető, hogy a népszerűsége növekszik, egyre több embert ér el a „podcast-láz”. Egy befutott, ismertebb podcast adása elérheti a több tízezres hallgatottságot is.
A podkaszt.hu 2018-es felmérése megkísérelte leírni, hogy milyen is a magyar podcast-hallgató. Ehhez egy közvéleménykutatást készítettek, amit közel 900 ember ki is töltött. Ezek alapján elmondható, hogy a tipikus hallgató férfi, nagyvárosban él és az Y generáció tagja. Leginkább mobilról hallgatja a podcastokat, téma tekintetében pedig a tech, a film és az életmód vonzza leginkább.
Miért érdemes belefogni a podcast-készítésbe?
Fogyasztóbarát
Hatékonyabb hirdetés
Interaktív
Lefarag a marketing kiadásokból
Mire kell odafigyelni?
Szűrt közönség
Nagy a konkurencia
Ma már ezernyi témában több millió podcast közül lehet válogatni, sőt, a magyar nyelvű kínálat is egyre csak bővül. Alaposan át kell tehát gondolni, hogy mi a podcast célja, milyen szerepet tölt be a marketing stratégiába. Lényeges meghatározni, hogy ki a podcast célcsoportja és olyan témákat feldolgozni, ami valóban érdekes a közönség számára. Ezek meghatározásához a statisztikákat érdemes követi, illetve a közönségfelmérések is igen hasznos eredményekkel szolgálhatnak.
Következetesen kell csinálni
Előfordulhat azonban, hogy a szándék megvan és a podcast marketing szempontból jó döntés, de nincs elég kapacitás a szervezés lebonyolítására. Ilyenkor érdemes marketingügynökséghez fordulni, akik mederbe terelik a munkát és segítik az epizódok megvalósulását.