Márkaépítés: legyél tudatos és egyedi!
szerző: Törökné Nagy Monika
A márka az az egyedi identitás, ami megkülönbözteti a céget a versenytársaktól. Sokféle elemből épül fel, például ide tartozik a logó, a design, a színhasználat, a vásárlói élmény és még maga a név is. Akárcsak egy stabil házat, a márkát is meg kell tervezni, majd szisztematikusan, lépésről lépésre, tégláról téglára haladva felépíteni. De miért olyan fontos a márkaépítés, milyen típusai vannak és ilyen szakaszokon kell végighaladni? Olvass tovább és megtudhatod!
A márkák mindenhol körül vesznek minket. Ott virítanak a ruhákon, a telefonon, az autókon, bármerre nézünk márkajelzéseket látunk. Ezek mindegyikének megvan a maga története, mondanivalója, melyeket valaki gondosan megtervezett majd pedig életre keltett. Ezt nevezzük márkának. Hogyan lehet ez építeni?
Mit jelent a márkaépítés?
A márkaépítés/brandépítés valójában nem más, mint a márka kibontakozását célzó tudatos tevékenység. A hangsúly itt a tudatosságon van! A márkatulajdonosok kitűzik a céljaikat, hogy mit szeretnének közvetíteni, a márkaépítés során pedig elérik, hogy más is pontosan azt gondolja a termékről, a cégről, mint amit a kezdetekben meghatároztak.
Azt fontos megérteni, hogy bármilyen terméket, szolgáltatást kínálunk a piacon (sőt, még saját magunk is) rendelkezik márkával, hiszen mutat valamilyen képet a külvilág felé. A brandépítés során nem hagyjuk, hogy ez a kép torzuljon, mivel tudatosan ügyelünk arra, hogy minden üzenet ugyanazt közvetítse.
A márkaépítési stratégia, vagyis branding stratégia felépítése során arra kell törekedni, hogy a márka könnyen azonosítható legyen, ne lehessen összetéveszteni a versenytársakkal. Fontos, hogy a márka ígéretet közvetítsen, méghozzá olyat, ami a fogyasztó számára fontos, amivel tud azonosulni.
Márkaépítéssel csak nyerhetünk!
Megannyi érv szól a márkaépítés mellett, a következőkben bemutatjuk ezek közül a legfontosabbakat!
Megkülönböztet a versenytársaktól
A márka alapvető funkciója, hogy megkülönböztesse a terméket, szolgáltatást a többi piaci szereplőtől. Ez nem is olyan egyszerű, tekintve, hogy a konkurencia száma igen magas is lehet. A megfelelő odafigyeléssel azonban egyedi és megjegyezhető márkát lehet felépíteni.
Hiteles képet fest
Ha a brandépítés tudatos, akkor egy egységes, összeszedett kép alakul ki a cégről, ami profizmust sugároz. Ez pedig jelentősen hozzájárul a hitelesség növekedéséhez.
Megalapozza a magasabb árat
Minél profibb és hitelesebb a kép, minél jobb minőséget képvisel a termék, annál magasabb árkategóriába tartozik, annál többet fizetnek érte a vásárlók, megrendelők. Ezzel növekedhet a profit is.
Növeli a lojalitást
Amennyiben sikerül elérni, hogy a márkanév összefonódjon a bizalommal, akkor a vásárlók szívesen térnek vissza, lojálisak lesznek a céghez, nem pártolnak át a konkurenciához, hiszen miért tennék, ha elégedettek.
Hosszú távú építkezést támogatja
Amennyiben a cégnek hosszú távú tervei vannak, akkor nem engedheti meg magának, hogy a márkaépítést parkolópályára tegye. A tudatos építkezés hiányában ugyanis elveszik a fókusz, a márkaérték stagnál és végső soron ez a működés, a fenntarthatóság rovására egy majd.
Beépül a köztudatba
A következetes kommunikáció része a brandépítésnek. Ennek hatására növekszik a márkatudatosság, a márkaismertség. Ha pedig az ügyfelek elégedettek, akkor ezt örömmel újságolják majd el a barátaiknak is.
Támogatja a marketing stratégiát
A jól felépített márka a marketing tervek megvalósítását is támogatja. Hozzájárul ahhoz, hogy hatékonyabban lehessen felhasználni a marketing büdzsét, így tehát összességében pénzt is spórolhatunk vele.
A márkaismertség
A márkaépítés egyik legfontosabb egysége a márkaismertség, ami azt jelöli, hogy milyen könnyen felismerhető a márka, a fogyasztó képes-e beazonosítani a céget anélkül, hogy a nevét is látná. Ahhoz, hogy ez elsőrendű legyen, kiemelt figyelmet kell szentelni az alábbi branding eszközöknek:
Logó
A jó logó kifejező, egyedi és tökéletesen illeszkedik a céghez, termékhez, szolgáltatáshoz. Sokszor a legegyszerűbb logók aratják a legnagyobb sikert, gondoljunk csak a Nike pipájára vagy az Apple almájára!
Színek
A színek is képesek összefonódni egy márkanévvel. Jelentéssel bírnak, valamilyen hangulatot közvetítenek, ami ideális esetben harmonizál a céggel. Tegyünk egy próbát! Lila? Milka! Magenta? Telekom! Piros? Netflix! Ugye, működik?
Szlogen
A szlogen valójában a névvel forr össze, azt egészíti ki, támogatja. A jó szlogen segít a márkaismertség elmélyítésében, könnyű megjegyezni, játékos, de nem túl bonyolult, inkább rövid és velős.
Csomagolás
Amennyiben termékről van szó, nem pedig szolgáltatásról, akkor számolni kell a csomagolással is, ami jelentős szerepet tölt be a felismerhetőségben. Itt egyszerre kell a design elemekre ügyelni és a minőségre is, annál ugyanis kevés bosszantóbb és lehangolóbb dolog van, mint a silány csomagolás! A csomagolás tehát lényeges, összhangban kell lennie a márka képével és üzeneteivel.
Milyen típusai vannak?
Ahogy fent írtunk, nemcsak a termékeknek lehet márkájuk, ugyanígy a cégeknek és a személyeknek is. Ismerjük meg ezt a három típust!
Céges márkaépítés
A céges márkaépítés lényege, hogy a vállalati márka épül, ami alá többféle termék is tartozhat. A cél ebben az esetben, hogy magáról a vállalatról alakuljon ki pozitív kép, ami értelemszerűen a termékek márkaépítésére is jó hatást gyakorol.
Termék márkaépítés
A termék márkaépítés lényege, ahogy a neve is utal rá, hogy egy termék ismertsége, kedveltsége növekedjen. A végső célja, hogy a fogyasztók inkább ezt a terméket vásárolják meg, ne pedig a másikat.
Személyes márkaépítés
A személyes márkaépítés középpontjában egy ember áll. A tevékenység célja, hogy az adott személyről számára kedvező kép alakuljon ki az emberek fejében. Személyes márkaépítésre jellemzően a szakértőknek, nagy cégek vezetőinek, vállalkozóknak, sportolóknak van szüksége, de tény, hogy minden egyén saját maga is építi a saját márkáját azzal, hogy milyen ruhákat visel, milyen zenét hallgat, mit olvas stb.
Munkáltatói márkaépítés
A munkáltatói márkaépítés, vagyis employer branding azt a célt szolgálja, hogy a vállalat, mint munkahely pozitív képet alakítson ki, sokan jelentkezzenek a nyitott pozíciókra és így a vállalat válogatni tudjon a legjobbak közül.
A márkaépítés lépései
A márkaépítés egy folyamat, ami az alábbi lépésekből áll:
Célközönség kijelölése
Ez az első lépés, amire különösen nagy figyelmet kell fordítani, mivel a későbbiekben erre épül majd a többi lépés. A központi kérdés, hogy kit szeretnénk elérni? Könnyebb a helyzetünk, ha már vannak vásárlói adatok, akkor ezekre lehet támaszkodni. Ha nincsenek, akkor érdemes az ideális vevő, a buyer persona fogalmát rugalmasan kezelni. Valahol el kell indulni és közben folyamatosan követni kell az eredmények alakulását.
Küldetés meghatározása
A márkaüzenet, a küldetés lesz az, amivel a közönség azonosulni tud majd. Érdemes olyan küldetésekben gondolkodni, ami nem túl általános, de nem is túl specifikus, így konkretizálunk, de nem szűkítjük le túlságosan a merítést.
A USP azonosítása
Az USP, vagyis unique selling point azt jelenti, hogy mi az a plusz, amiben mások vagyunk, mint a versenytársak. Ez igen sokféle lehet, például személyesen szállítod ki a kertedben megtermelt zöldségeket vagy vállalod az elektromos készülék helyszíni beüzemelését stb. A lényeg, hogy tudd, mi az a valami, amiben te különbözöl a konkurenciától.
Arculat és a vizuális megjelenés megtervezése
A következő lépés az arculat és a vizuális megjelenés megtervezése. Ennek fontosságáról már fent írtunk. Ami a legfontosabb az a következetesség és a harmónia. Érdemes készíteni egy arculati kézikönyvet, amiben a legfontosabb elemeket rögzíted, ez az alkalmazás során különösen jó szolgálatot tehet.
Alkalmazás
Az utolsó lépés az alkalmazás, vagyis a megalkotott üzenetek továbbítása a megtervezett formában a kijelölt célközönség számára. Az arculati elemek következetes alkalmazására különösen kell ügyelni, ebben óriási segítség az arculati kézikönyv.
A Meraki Marketing digitális ügynökségként teljes körű szolgáltatást kínál a vállalatok számára. A márkaépítés minden fázisában és a teljes folyamatra is kínálunk megoldásokat a nagyobb cégeknek és a KKV-knak egyaránt.
Te tudod, hogy milyen célokat szeretnél elérni, mi pedig megmutatjuk az odáig vezető utat! Készen állsz?