SEO vagy PPC: kell-e dönteni a kettő között?
szerző: Törökné Nagy Monika
A mai világban a vállalkozások számára elengedhetetlen az online jelenlét és a láthatóság, hogy versenyképesek maradjanak. Az internetes keresőmotorok által nyújtott lehetőségek között azonban nem egyszerű eligazodni, felmerülhet a kérdés, hogy mely eszközök használata lehet célravezetőbb. A Search Engine Optimization (SEO) és a Pay-Per-Click (PPC) egyaránt alkalmasak arra, hogy segítségükkel növeljük a weboldal látogatottságát és javítsuk a konverziókat. Ebben a cikkben áttekintjük az SEO és a PPC jellemzőit, valamint azok előnyeit és hátrányait. Megvizsgáljuk, melyik lehet a jobb választás, ha egyáltalán tényleg választani kell!
A márkák felismerték, hogy akkor tudnak a leghatékonyabban kattintásokat vonzani a céloldalra, ha minél előkelőbb helyen szerepelnek a keresőmotorok találati listáján. A Google esetében például kétféle módon lehet megszerezni ezeket a helyeket. Az egyik a SEO, aminek a lényege, hogy releváns, hasznos, kulcsszóra optimalizált tartalmakkal látjuk el az oldalt és technológiai szempontból is gondoskodunk a legmagasabb felhasználói élményről, a másik pedig a PPC, amely során szintén kulcsszavakra optimalizálunk, licitálunk, és lényegében „megvásároljuk” a hirdetési helyeket, amik a Google találati lista tetején és alján helyezkednek el.
Mindkét út járható, nincs elsődlegesen jó megoldás, hiszen minden attól függ, hogy mi a cél, mik a körülmények. Ahhoz, hogy kicsit közelebb kerüljünk a kérdéskörhöz, a következőkben bemutatjuk, hogy mi is az a SEO, mi az a PPC és milyen előnyeik, illetve hátrányaik vannak!
Mi az a SEO?
A SEO (Search Engine Optimization, keresőoptimalizálás) segítségével a PPC hirdetések alatti szekciót foglalhatjuk el kitartó és következetes munkával. Lényege, hogy a weboldal tartalmát egy meghatározott kulcsszóra optimalizáljuk, így próbálunk előrébb jutni a keresőoldal találati listáján.
A keresőmarketing egy hosszú távú és költséghatékony megoldás lehet. Lényeges tisztában lenni azzal, hogy a keresőoptimalizálás nem csupán a megfelelő tartalom előállítását jelenti, ide tartozik a technikai SEO, vagyis az oldal technikai tulajdonságainak optimalizálása, illetve a linképítés is. Utóbbi off-page, vagyis az oldalon kívül végzett SEO, míg az első kettő on-page SEO, amit a szóban forgó oldalon végeznek.
Milyen előnyei és hátrányai vannak a SEO-nak?
Előnyök
Valós vásárlót vonz be
A SEO előnye, hogy jó eséllyel valós vásárlókat hoz az oldalra. A Google-ből érkező felhasználók keresnek valamit, egy terméket, válaszokat. A lényeg, hogy megtalálják az oldalunkon azt, amit keresnek.
Hosszú távon megoldás
Következetes és kitartó munka kell ahhoz, hogy valaki az első helyekig eljusson. A jó hír azonban, hogy ha az ember rászánja az erőfeszítést vagy megbíz egy erre specializálódott céget, akkor előbb-utóbb beérik a munka gyümölcse.
Kedvező költségű
A SEO akkor is teszi a dolgát, ha éppen semmiféle hirdetést nem futtatunk, összességében tehát költségkímélőbb, mint egy hirdetés.
Hátrányok
Időigényes
A SEO legnagyobb hátránya, hogy akár hónapokra, néha évekre is szükség lehet a megfelelő eredmény eléréséig. Tudatos építkezésre van szükség, amit nem mindenki tud kivárni.
Speciális tudást igényel
A jó SEO-hoz szaktudásra van szükség. Sőt, nagyon sokszor nem is egy ember tudására. Tisztában kell lenni az informatikai háttérrel és a kiváló tartalom előállításának szabályaival is.
A rangsor folyamatosan változik
A Google folyamatosan változtatja algoritmusát, ami azt jelenti, hogy bármikor hátrébb sorolódhat a nagy gonddal előállított szövegünk.
Mi az a PPC?
A PPC vagyis Pay Per Click egy hirdetési forma, amelynek lényege, hogy csak akkor kell fizetni, ha kattintottak a hirdetésre. Egyszerűen megtehetjük tehát, hogy minden hónapra megadunk egy fix költségkeretet, amit nem léphet túl a hirdetési rendszer, ennek köszönhetően tervezhetővé válnak a hirdetési kiadások. Ez a marketing eszköz lehetőséget kínál arra, hogy a Google találati listájának tetején jelenjünk meg, minden csupán attól függ, hogy mennyi pénzt akarunk áldozni a hirdetésekre.
A PPC hirdetések PPC kampányokba rendeződnek. Ezek meghatározott ideig egy kijelölt célközönség számára juttatják el az üzeneteket. Az PPC-vel kapcsolatban az egyik legfontosabb mutatószám a CTR, a Click Through Rate, ami megmutatja, hogy hányan kattintottak át a hirdetésből. A CPC pedig azt árulja el, hogy mennyi a kattintásonkénti költség.
Milyen előnyei és hátrányai vannak a PPC-nek?
Előnyök
Rögtön eredményt hoz
A PPC hatalmas előnye, hogy azonnal lehet vele eredményeket produkálni. Nem kell heteket, hónapokat várni arra, hogy jöjjenek a kattintások, elindul a hirdetés és már működik is minden. Éppen ezért egyes helyzetekben nem megkerülhető, például egy új webshop indításakor vagy ha egy eseményt, akciót hirdetünk.
Sok embert elér
Akárcsak a SEO-nál a PPC-nél is sok embert el lehet érni, itt azonban sokkal hatékonyabban tehetjük meg ezt. Egy futó hirdetést több ezren láthatnak, ha pedig jól van beállítva a PPC hirdetés, akkor a kattintások sem maradnak el.
Többféle hirdetési forma
A márkáknak nagy szabadsága van abban, hogy milyen hirdetési formát szeretnének választani. A Google hirdetések és a Facebook PPC hirdetések esetében is vannak például képes, videós és szöveges hirdetések is.
Jól célozható
A SEO és a PPC is azokra a kulcsszavakra épít, amiket a vásárlók használnak a keresések során. Ez már önmagában segít szűkíteni a közönséget, a PPC esetében azonban további beállításokkal lehet pontosítani a célzást. Minél jobbak a célzott hirdetések, annál nagyobb az esélye, hogy olyan emberekhez jut el az üzenet, akik valóban relevánsak.
Hátrányok
Minden kattintás után fizetni kell
Ez előny, hiszen a kattintások után kell fizetni, viszont hátrány abból a szempontból, hogy valójában a kattintásból nem biztos, hogy vásárlás lesz, „csak” forgalom. Persze ez nem rossz, viszont, ha valami hiba csúszik a folyamatba, akkor sokan kattintanak, viszont senki nem vásárol.
Drága lehet a tanulás
A PPC tipikusan olyan hirdetési forma, ami nagyon sokba kerülhet akkor, ha nem a megfelelő kezek irányítják a hirdetések beállítását. Ez az oka annak, hogy nem érdemes kísérletezni, célravezetőbb, ha megbízunk egy szakértő csapatot.
A büdzsé függvénye a növekedés
Ez minden reklámtevékenységre igaz egy bizonyos szintig, itt azonban hatványozottan. Ha nem költünk a hirdetésekre, akkor azok nem is terelik a forgalmat.
Melyiket érdemes választani?
A legszerencsésebb az a helyzet, ha nem kell választani, hanem a SEM a PPC és a SEO közös erejéből áll össze, vagyis mindkettő helyek kap a marketing stratégiában. A PPC-vel gyorsan lehet látványos eredményeket elérni, kiválóan alkalmas a forgalom célzott terelésére, ezért azonban keményen fizetni kell. Célszerű tehát kombinálni a SEO-val, ami a hosszú távú építkezésben nyújt segítséget. Ha egyszer egy SEO-s tartalom felkerül az oldalra, akkor az évekkel később is „némán teszi a dolgát”. Rövid időn belül visszahozza a tartalom előállításának árát, innentől kezdve pedig jóformán ingyen tereljük az organikus forgalmat. A fizetett hirdetés célzottabb, bizonyos szempontból hatékonyabb, viszont szem előtt kell tartani, hogy ha nem fizetünk, akkor nem is működik.
Nem nehéz belátni, hogy a legjobb megoldás a kettő kombinációja, így lehet a digitális marketingtevékenység igazán hatékony.
Miért a Meraki a legjobb választás?
Akár PPC-ről, akár SEO-ról van szó, ha hatékony munkát és felmutatható eredményeket szeretnél, akkor a legjobb döntés, ha egy szakértő cégre bízod a feladatot. A Meraki Marketingnél mind a két területet mesterien műveljük, ismerd meg, hogyan dolgozunk és keress minket, hogy összeállítsuk a legjobb PPC és SEO stratégiát.