Employer branding eszközök
szerző: Törökné Nagy Monika
Az employer branding, vagyis munkáltatói márkaépítés ma már elengedhetetlen a cégek számára, ha szeretnék a legjobb munkaerőt alkalmazni. Ez egy hosszú és nagy körültekintést igénylő folyamat, amely során színes eszköztárból válogathatunk. Mik a leghatékonyabb employer branding eszközök? Ennek jártunk utána ebben a blogposztban!
Mi az az employer branding?
Az employer branding egy olyan folyamat, amelynek célja a vállalkozás munkáltatói márkájának erősítése a munkavállalók szemében. Ennek során a cég a pozitív imázsát és értékeit építi fel, hogy vonzóvá tegye magát a potenciális munkavállalók számára. A jól kialakított employer branding segít a munkáltatónak megszerezni, elkötelezni és megtartani a tehetséges munkaerőt.
Ez egy nagyon összetett fogalom, ami nem csak a fizetésről szól, hanem az egyedi munkakörnyezetről, a fejlődési lehetőségekről és a vállalati kultúráról is. Növeli a munkaerő lojalitását, javítja a cég hírnevét, és hosszú távon versenyelőnyt biztosít a tehetséges munkaerő megszerzésében és megtartásában. Kialakítása és fenntartása stratégiai és hosszú távú gondolkodást igényel.
Miért érdemes a munkáltatói márka építését komolyan venni?
Lényeges látni, hogy az employer branding sokkal fontosabb annál, mint hogy milyen programokat szervezünk a munkatársaknak. Ha egy cég képes erős és szimpatikus munkáltatói márkát felépíteni, akkor a legjobbak közül válogathat. Ez azt jelenti, hogy az adott terület legprofibb szakembereivel dolgozhat együtt, akik közös erővel akár a csillagokat is le tudják hozni az égről.
Van egy másik aspektus is, ami miatt a cégeknek igenis a munkáltatói márka felé kell fordítaniuk a reflektorfényt, ez pedig a munkaerő megtartása. Egyes területeken a fluktuáció hatalmas mértéket ölt. Ha szeretnénk megtartani a munkatársakat, akkor versenyképes ajánlatot kell nyújtani, illetve olyan környezetet, légkört teremteni, ahol a dolgozók jól érzik magukat, ahonnan nem szeretnének elmenni.
A munkáltatói márka építésének fontossága felértékelődik, köszönhetően annak, hogy a munkaerőhiány bizonyos ágazatok és pozíciók esetében kiugró. Még annak ellenére is, hogy a digitalizáció felpörgött, sok helyen törekednek a folyamatok optimalizálására, a munkaerőhiány érzékelhető és tapasztalható a cégek számára. Olyannyira, hogy a fizikai munkák körében már csak a legprofibb juttatási csomagokkal és employer brandiggel lehet labdába rúgni.
A statisztikák is azt igazolják, hogy az employer brandig elengedhetetlen. Ezek értelmében az álláskeresők 75%-a figyelembe veszi a munkáltatói márka minőségét, mielőtt eldönti, hogy jelentkezik-e egy nyitott pozícióra.
Mik a leghatékonyabb munkáltatói márka építését szolgáló eszközök és hogyan kell ezeket használni? Nézzük a részleteket!
Employer branding eszközök és azok alkalmazása
Az employer branding eszköztára igen színes, a munkáltatók a stratégiai céloknak és a körülményeknek megfelelően válogathatnak. A lényeg, hogy a munkavállalók szemében kedvező cég alakuljon ki a cégről, a munkáltatóról és a betöltendő pozíciókra jelentkezőket is megragadja az, amit a vállalat kínálni tud.
Vegyük sorra, hogy milyen eszközöket hogyan érdemes bevetni ebben a folyamatban!
Kommunikáció
A külső kommunikáció és a belső kommunikáció fontos része a munkáltatói márka építésének. A cégek által használt csatornák lehetnek állásportálok, vállalati weboldalak, közösségi média felületek és kiépíthetnek belső csatornákat is. A cél az, hogy bemutassák a vállalat kultúráját és értékeit a leendő munkavállalóknak. A kommunikáció során a legfontosabb az egységesség, a következetesség és a hasznosság – ezek a profizmus érzetét keltik.
Weboldal
A weboldal az egyik fő felület, ahol az álláskeresők megismerhetik a vállalatot, annak történetét, értékeit és aktuális állásajánlatait. Fontos eszköz az információ megosztásában és az első benyomás kialakításában.
Álláshirdetés
Az álláshirdetések közvetlenül eljuttatják a vállalat állásajánlatait az álláskeresőkhöz. Ezekben általában szerepel a munkakör leírása, elvárások, juttatások és a jelentkezés módja. Az álláshirdetés akkor tud igazán megnyerő lenni, ha a munkavállaló szemszögéből írja le az előnyöket, azt, hogy mit nyerhet a jelentkező.
Közösségi média
A közösségi média platformokon való jelenlét lehetőséget nyújt a vállalatnak az aktív kommunikációra, és a vállalati kultúra megismertetésére. Nagyon fontos, hogy a közösségi oldalakra felkerülő tartalmak informatívak és kreatívak legyenek. Ha ugyanis értéket állítunk elő, akkor erősödik a munkáltatói márka. Ezeken a felületeken egyfelől lehetőséget nyújthatunk a cég megismerésére, másfelől pedig a toborzást is folytathatunk.
Toborzási folyamat
Az employer branding eszközök egyike a toborzási folyamat, melynek célja a megfelelő munkavállalók kiválasztása és megtartása. Ehhez tartoznak az interjúk, a tesztek, és az egész folyamat. Ez egy nagyon fontos szakasz, mivel rengeteg jó jelentkezőt veszíthetünk el azzal, ha a toborzás nem elég profi, a felületeken nehéz kiigazodni, a pályázók kezelése döcögős, a kommunikáció akadozik. Ha tehát azt szeretnénk, hogy sokan jelentkezzenek, akkor érdemes a toborzást alaposan átgondolni, megtervezni.
Ajánlórendszer
Az alkalmazottak ajánlásaik révén is hozzájárulhatnak az employer brandinghez. Az ajánlórendszerek ösztönzik az alkalmazottakat, hiszen ismerőseik ajánlásával pénzjutalom ütheti a markukat. A márkaépítés egyik legerősebb eszköze a munkáltatói ajánlás, a személyesség miatt ez többet ér, mint bármilyen álláshirdetés.
Gyakornoki program
A gyakornoki programok lehetőséget nyújtanak a fiataloknak a vállalat megismerésére és a potenciális tehetségek felfedezésére. Ez segít a jövőbeli munkavállalók bevonzását.
Onboarding
Az onboarding folyamat során az új munkavállalók beilleszkednek a vállalatba. A hatékony onboarding segíti az alkalmazottak gyors és sikeres integrációját, ami jó benyomást kelt és támogatja az elköteleződés kialakulását.
Storytelling
A storytelling segítségével a vállalatok történetekkel és élmények elmesélésével mutathatják be saját magukat. Ez érzelmi kapcsolatot teremt a munkavállalók és a vállalat között. Az emberek úgy érezhetik, hogy nemcsak egy munkahelyre mennek dolgozni, hanem egy történet részévé, annak fontos szereplőjévé válhatnak.
Motiváció elősegítése
Az employer branding része az alkalmazottak motiválása, ami például juttatási rendszerrel, karrierfejlesztéssel és vezetői támogatással valósulhat meg. A juttatási rendszer magába foglal mindent, amit a munkabéren kívül kap a dolgozó, ilyen például a cafeteria, a különféle prémiumok, bónuszok. Ezek képesek igazán motiválni a dolgozókat.
Sokat segíthet, ha a munkatársak látják a perspektívát, a szakmai előmenetel lehetőségét, hogy hova tudnak eljutni, hogy milyen tudást szerezhetnek meg a cég jóvoltából. Ugyanilyen fontos az is, hogy a vezető miként áll a céghez és a dolgozókhoz, milyen példával jár elől.
Csapatépítő
A csapatépítő események és programok segíthetnek a csapatszellem erősítésében és a munkatársak közötti pozitív kapcsolatok kialakításában. Az ilyen alkalmakon lehetőség nyílik a kötődés elmélyítésére, aminek következtében a fluktuáció csökkenhet.
Társadalmi felelősségvállalás
A vállalat társadalmi felelősségvállalása pozitív hatást gyakorol az employer brandingre, mivel azt mutatja, hogy a vállalat törődik a közösséggel és környezettel. Ezt egyébként akár össze is lehet vonni más employer branding eszközökkel, például remek csapatépítő lehet egy olyan program, amikor a cég tesz is valamit a környezetért, a társadalomért.
Munka-magánélet egyensúlya
A munka-magánélet egyensúlya elősegíti az alkalmazottak kiegyensúlyozott életét, ami vonzó lehet az álláskeresők és a dolgozók számára. A távmunka, a home office, a megfelelő rugalmasság a munkavállalók részéről egyre inkább elvárás. Ha mi nem biztosítjuk ezeket a feltételeket a cégnél és nem támogatjuk a családbarát intézkedésekkel a dolgozókat, akkor van rá esély, hogy elmennek egy olyan céghez, aki ezt megteszi.
Az employer branding eszközök okos és tudatos használatával a munkáltatói márka vonzó és erős lehet, aminek köszönhetően az üres pozíciókat könnyebb feltölteni és egyszerűbb a munkatársak megtartása is. A Meraki Marketingnél tudjuk, hogy az erős munkáltatói márka jelentősen megkönnyíti a toborzást és csökkenti a fluktuációt. Ennek szellemében a munkáltatói márkát rendszerbe illesztve kezeljük és szem előtt tartjuk az üzleti célokat. Kattints, és ismerd meg hogyan dolgozunk az employer branding fejlesztésén!