Skip to main content

A Google algoritmus rangsorolási tényezői 2023-ban

2023. 02. 17. 
szerző: Törökné Nagy Monika

A SEO (Search Engine Optimization, vagyis keresőoptimalizálás a mai modern marketing egy igen fontos alapbástyája. Célja, hogy az adott weboldal minél jobb helyezést érjen el a kereső találati listáján. Magyarországon, ha SEO-ról beszélünk, akkor a Google keresőjével kapcsolatban tesszük ezt, mivel ez a legelterjedtebb böngésző. A SEO különösen fontos, annak ismeretében, hogy a felhasználók 75%-a a találati lista második oldalára már nem tér át. Jó helyezést azonban nem olyan egyszerű elérni, következetes SEO munka kell hozzá és igyekezni kell igazodni a SEO algoritmushoz. A probléma azonban ott kezdődik, hogy a SEO algoritmusok nem nyilvánosak, ráadásul időről időre változnak. Az előző évtized tapasztalatai alapján azonban lehet következtetni arra, hogy mit is „szeret” a Google. 

A First Page Sage 14 év kezdte el követni, vizsgálni a Google algoritmusát. Ez idő alatt az USA egyik legjelentősebb SEO cége lett és hatalmas tapasztaltra, adatmennyiségre tett szert, melyek hozzájárulhatnak a Google algoritmus megértéséhez. Íme egy összefoglaló arról, hogy milyen változások történtek és mely frissítések várhatók 2023-ban.

2023-as Google rangsorolási tényezők a következők

  • Megnyerő tartalmak következetes posztolása: 24% (csökkenés)
  • Kulcsszavak a meta cím tagek között: 15% (csökkenés)
  • Backlinkek: 15%
  • Niche szakértelem: 14% (emelkedés)
  • Felhasználói elköteleződés: 12% (emelkedés)
  • Megbízhatóság: 5% (ÚJ)
  • Mobilbarát/Mobile-Frist weboldal: 4%
  • Belső linkek: 3% (csökkenés)
  • Oldalsebesség: 3%
  • Webhely biztonságossága/SSL tanúsítvány: 2%
  • Schema Markup/Strukturált adatok: 1%
  • Kulcsszavak az URL-ben: 1%
  • Kulcsszavak a meta description tagek között + egyéb tényezők: 1%

A Google az algoritmust folyamatosan frissíti, ez jelenti a sikerének titkát. Havonta néhány alkalommal ad ki a keresőóriás újabb frissítéseket, melyek célja, hogy a felhasználó a lehető legjobb keresési élményben részesüljön. Amennyiben tisztában vagyunk azzal, hogy mikor frissít a Google, akkor tudunk alkalmazkodni a változásokhoz. Ez azt jelenti, hogy célszerű minden egyszer ellenőrizni az oldal rangsorolását és elemzését egy-egy frissítést követően. Ennek fényében tudatosan lehet alakítani a beállításokat, a tartalmakat.
 
Milyen frissítésekre kell gondolni? 2022. december 14-én például a Google bevezette a SpamBrain névre hallgató mesterséges intelligencia alapú spammegelőző rendszerét, 2022 februárjában pedig a Page Experience frissítést élesítette, ami olyan explicit rangsorolási tényezőket foglal magába, mint például a mobilbarát kivitel és a https használata.

Frissítések a Google algoritmusban 2023-ban

A 2022-es állapothoz képest a következő frissítések várhatók 2023-ban:

  • Új tényezőként jelent meg a megbízhatóság, ami 5%-ot nyom a latba. Ez annak köszönhető, hogy a Google szabadalmat nyújtott be egy olyan mesterséges intelligencia technológiára, ami a tartalom tényszerűségét határozza meg. Bevezette a Your Money, Your Life algoritmusfrissítést, ami az egészségügyi és pénzügyi témákban íródott tartalmakat vizsgálja. A Google azt tanácsolja, hogy lehetőleg tudományos forrásokra támaszkodjanak a tartalomgyártók és kerüljék a nem alátámasztott állításokat.
  • Nőtt a felhasználói elköteleződés részesedése, így már az ötödik legmeghatározóbb tényező az algoritmusban. Az elmúlt három évben ez a növekedés töretlen volt, így kijelenthető, hogy a tartalomkészítő elsődleges célja az kell legyen, hogy választ adjon a kereső kérdésére.
  • A niche szakértelem értéke 13%-ról 14%-ra növekedett, ami a Hub and Spoke SEO modell fontosságát hangsúlyozza.
  • A megnyerő tartalmak következetes posztolása 26%-ról 24%-ra csökkent, ami nem jelentős. A Google továbbra is értékeli a magas minőségű információk következetes előállítását, ezeknek a weboldalaknak gyorsabb indexelést és magasabb rangsorolást biztosít. A jó tartalom lehetőséget jelent a backlinken bevonzására is.
  • 17%-ról 15%-ra csökkent a meta címekben szereplő kulcsszavak fontossága, a Google ugyanis lazított a szavak egyezőségének szigorán. Míg régebben a webkamera vásárlás és a webkamera vásárlása között volt különbség, ma már ez nem jelentős. Függetlenül attól, hogy milyen szerepet kap az algoritmusban, a rangsorolásnak továbbra is az egyik alapfeltétele.
  • A Google számára kevésbé fontos a belső linkelés, ezt jelzi, hogy jelentősége 5%-ról 3%-ra csökkent.
  • A backlinkek korábban az algoritmus meghatározásának 50%-át tették ki, ma már ez 15%. Ez még annak a kornak a maradványa, amikor a Google a mesterséges intelligencia megoldásainak köszönhetően még nem volt képes önmaga értékelni a weboldal megbízhatóságát, így más oldalakra támaszkodott.
  • A header tagben megjelenő kulcsszavak megszűntek, mint befolyásoló tényezők, így már csak az egyéb kategóriába fértek be, ami összesen 1%.

Lényeges tisztában lenni azzal, hogy egyes tényezők, mint a kulcsszavak szerepeltetés a meta címben a rangsorolás alapfeltételei, Ugyanígy a felhasználói elkötelezés, a megbízhatóság, a mobilbarát kivitel és az oldalsebesség is.

A tényezők részletezése

Megnyerő tartalmak következetes posztolása

A megnyerő tartalmak öt éve előzték meg a keresési algoritmusban a backlinkek fontosságát. Az elmúlt két éveben bebizonyosodott, hogy a Google teszteli, hogy a keresők miként reagálnak az új tartalmakra. Ha az adatok azt jelzik, hogy az oldal tartalma kielégítő, akkor léphet előre az oldal a rangsorban. Általánosságban elmondható, hogy a Google a hetente kétszer előállított, jó minőségű tartalmakat díjazza.

Kulcsszavak a meta title tagek között

A kulcsszavak olyan kifejezések, amelyeket a felhasználó beír majd a keresőbe, reménykedve, hogy hasznos és releváns tartalmakat kap. A keresőoptimalizálás során a látogató fejével kell gondolkodni: ki kell találni, hogy vajon milyen kifejezések használatával igyekszik megtalálni a számára értékes információkat. Ezek lesznek majd a kulcsszavak, amelyeket a megfelelő mennyiségben és a megfelelő pontokon el kell helyezni a tartalomban. A lényeg, hogy a kulcsszó legyen releváns, sokan keressenek rá és az sem utolsó szempont, hogy reális esély legyen az előrejutásra a találati oldalon.

Az 1990-es évek óta alapvető, hogy a rangsoroláshoz elengedhetetlen a kulcsszavak beillesztése a meta title tagbe. A kulcsszavak elhelyezése és sűrűsége a title tagen belül is lényeges. Ideális esetben csak a mecélzott kulcsszó szerepel a titel tagban, a valóságban azonban az olvashatóságot könnyítik a melléknevek.

Backlinkek

Eredtileg a Google algoritmusa a backlinkekre épült, 2018-ban azonban kezdett háttérbe szorulni, az előző két tényező megelőzte. Még most is jelentős a szerepe, a tartalom minősége azonban mégfontosabb, ez ugyanis organikus hozza a linkeket.

Niche szakértelem

2017-ben a Google elkezdte előnyben részesíteni a niche szakértő oldalakat. Ez azokat az oldalakat jelenti, amelyek több mint 10 minőségi page-ből állnak és egy központi kulcsszó köré épülnek fel. A központi kulcsszó következetessége mágnesként vonzza a téma iránt érdeklődők forgalmát.

Felhasználói elköteleződés

Az elmúlt öt évben a legnagyobb változás a Google algoritmusban a felhasználói elköteleződés növekedése volt, ami végül 2016-ban került be a legfontosabb tényezők közé. Az elköteleződés szorosan kapcsolódik a megnyerő tartalmak előállításhoz, utóbbit jelzi a visszafordulási arány, az oldalon eltöltött idő és az oldalankénti munkamenet. A Google ez irányú elköteleződését 2022-ben a Helpfulness algoritmus frissítésével erősítette meg.

Megbízhatóság

A Google fokozottan ellenőrzi a tartalmakat, hogy védje a felhasználókat. Ennek szellemében frissítette a Your Money, Your Life algoritmust és a tényadatok felderítését elősegítő szabadalmat fejlesztett az IMB-mel közösen. Az optimalizáláshoz nem kell mást tenni, mint kerülni a hamis állításokat és megbízható, tudományos forrásokra támaszkodni.

Mobilbarát/Mobile-Frist weboldal

2023-ben mobilos megjelenés nélkül nem lehet elérni a célcsoportot. Míg korábban a mobilbarát volt az alapfelállás, ma már mobile-firstról beszélünk, ami azt jelenti, hogy felépítés, a kialakítás, a dizájn elsődlegesen mobilra készült, az asztali verzió nem is minden esetben létezik.

Belső linkek

2017-ben ez a tényező sokkal hangsúlyosabb volt. A belső linkek összekötik a weboldalt és segítenek abban, hogy jobb helyen végezzen a rangsorban. A legnépszerűbb SEO stratégia 2023-ban a Hub and Spoke modell, ami egyesíti a mate title tagekben megjelenő kulcsszavakat, a szakértelmet és a belső linkeket. A Hub and Spoke modell szellemében egy tág témakör köré csoportosított tartalmakat kell létrehozni. Ez segíthet a kulcsszavak rangsorolásában, a forgalom és a konverzió növelésében. Adott tehát egy fő téma, amit különféle támogató tartalmakkal kell megerősíteni, a Google számára előtérbe helyezni. A modell alapgondolata, hogy a Google az értékes, szakértői tartalmakat részesíti előnyben. Mi mással lehetne jobban bizonyítani, hogy az oldalunk egy jó minőségű forrás az adott témakörben, mint azzal, hogy megmutatjuk, képesek vagyunk egy téma minden aspektusát megvizsgálni.

Oldalsebesség

A Google számára a felhasználói élmény a legfontosabb, nem csoda, hogy adatközpontok ezreibe fektet be, hogy még rövidebb és rövidebb alatt tudja kiszolgálni a keresőket. Célja, hogy az oldalak a lehető legrövidebb idő alatt töltődjenek be, emellett az oldalsebesség sem maradhat le. Az oldalad sebességét a Page Speed Insights oldalon ellenőrizheted.

Webhely biztonságossága/SSL tanúsítvány

A web térnyerésével a hackerek egyre kifinomultabb megoldásokat kerestek, hogy megtámadják az oldalakat. Mivel a Google szerette volna elkerülni, hogy a keresők káros weboldalakra kattintsanak, ezért 2017-ben nem biztonságosnak jelölte azokat az oldalak, amik nem rendelkeztek SSL-tanúsítvánnyal vagy nem megfelelően konfigurálták őket. Olvass bővebben az SSL-tanúsítvány megszerzéséről!

Schema Markup/Strukturált adatok

A schema markup a metacímkék új változata, egy kód, ami a weboldalhoz rendelnek, hogy segítse a Google-t, hogy több vizuális keresési eredmény adjon. A Google előnyben részesíti azokat, akik alkalmazzák a schema markupot, mert sokkal hasznosabbnak ítéli meg a keresők számára.

Kulcsszavak az URL-ben

A 2000-es évek maradványa, hogy a megcélzott kulcsszavak elhelyezése az URL-ben fontos, bár az algoritmus szempontjából nem olyan fontos.

Kulcsszavak a meta description tagek között + egyéb tényezők

Van további 22 tényező, amelyek befolyásolják az oldal rangsorolását, például a kulcsszavak elhelyezése a head title tagben, a márka webhelyen kívüli említése, a kulcsszavak sűrűsége. Ezek nem számítanak akkora súllyal, de érdemes minden lehetősége megragadni, hogy előre jussanak a rangsorolásban.

Következtetés

A Google algoritmust meghatározó tényezőkre érdemes figyelni, szem előtt tartani, de nem rögeszmésen. Az alacsony minőségű SEO folyamatos felszámolásával a Google egyre közelebb kerülhet a céljához, hogy a lehető legjobb keresési élményt nyújtsa a felhasználóknak. A marketingesek számára ez annyit jelent, hogy megfelelő SEO stratégiával kell rendelkezni, az oldalak megfelelő kulcsszavakra kell optimalizálni, olyanokra, amelyek az üzleti érdekeket szolgálják.

A blogposzt a FirstPageSage cikke alapján készült.