Megéri-e a PPC kampány? Ha jól csinálod, igen!
szerző: Törökné Nagy Monika
Online marketing megoldások nélkül az értékesítés és a brandépítés ma már komoly kihívás. Nem mindegy azonban, hogy milyen eszközre esik a választás. Az egyik legnépszerűbb a PPC, ami egy kattintás alapú, fizetett, digitális hirdetés. A PPC-t nem véletlenül tartják a digitális marketing egyik alapbástyájának, a teljes képhez azonban hozzá tartozik, hogy komoly szaktudásra van szükség ahhoz, hogy jól és jövedelmezően fusson. Ebben a blogbejegyzésben összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a PPC kampány témájában!
Az emberek napi szinten több ezer reklámmal találkoznak az interneten, így nem túlzás azt állítani, hogy bármerre nézünk, bármilyen weboldalon is járunk, mindenhol hirdetések vesznek körül minket. Az első online hirdetést 1994-ben az AT&T hozta létre a „You Will” kampány részeként. Innen indult útjára ez a sokat megélt, rengeteget formálódott, és még megannyi potenciált magában rejtő hirdetési univerzum.
De mi is az a PPC kampány? Ismerjük meg a fogalmat, a típusait és azt, hogy miért nem hiányozhat egyetlen cég marketingtevékenységi köréből sem!
A PPC lényege
A PPC egy betűszó, jelentése pay per click, vagyis kattintás alapú fizetés. Lényege, hogy a cégek azokért a látogatókért fizetnek csupán, akik az adott platformról áttérnek a hirdető értékesítési csatornájára. Célja tehát a célközönség mozgatása, a forgalomterelés, a lead generálás.
Több típusa is létezik, de általában három fő egységből áll: az egyik a technikai beállítás, ahol a kulcsszavak, az ár, a célzás kerül beállításra, a másik valamilyen vizuális elem, például kép vagy videó, a harmadik pedig a megnyerő és meggyőző hirdetési szöveg.
A hirdetési felület tekintetében széles a választék. Léteznek olyan hirdetések, amik a közösségi média felületein jelennek meg, így például Facebookon, Instagramon, Linkedinen, TikTokon, YouTube-on vagy éppen Pinteresten. Vannak olyan PPC hirdetések, amiket a weboldalakon helyeznek el, és innen irányítják a látogatót a céloldalra, és nem szabad megfeledkezni a keresőmotorok hirdetéseiről sem, amik olyan platformokon jelennek meg, mint a Google, a Yahoo! és a Bing. Az egyik legelterjedtebb hirdetés a Google Ads, mely a Google oldalán és a Display hálózaton megjelenő hirdetéseket fedi le.
Mi az a PPC kampány?
A PPC kampány során a PPC hirdetéseket bevetésre küldjük. Hogyan is néz ki mindez? Adott tehát a PPC hirdetés, amit olyan kulcsszavakra optimalizálnak, melyek tükrözik a tevékenység, szolgáltatás lényegét és amelyek segítségével az interneten szörfölőkhöz hozzá lehet rendelni az adott tartalmakat.
Sajnos azonban nem ennyire egyszerű a folyamat. A legerősebb kulcsszavakat ugyanis mások is szeretnék megszerezni, így alakul ki a licit, aminek tárgya, hogy a hirdető mennyi pénzt hajlandó fizetni egyetlen kattintásért. A PPC mellett a CPC (Cost Per Click) fogalmát is érdemes megemlíteni, ami azt mutatja meg, hogy egy kattintás mennyibe kerül a hirdetési kampány során a hirdetőnek. Fontos, hogy a platformoknak csak akkor kell fizetni, ha a látogató a hirdetésre kattint, így lehet elérni, hogy releváns tartalom kerüljön a kereső látókörébe.
A PPC kampány előnyei
A PPC kampány az ügyfélszerzés egy igen hatékony módja. Előnye, hogy gyorsan lehet elérni sikereket az ilyen típusú hirdetésekkel. Ha jól állították be a kampányt, akkor csak úgy záporoznak az érdeklődők, a releváns kattintások. Nem kell hónapokat várni az eredményekre, azok azonnal láthatók. És nemcsak láthatók, hanem mérhetők is, a PPC hirdetések esetében ugyanis minden mérhető.
Az előnyök oldalára írható, hogy középpontjában a vevő áll, az ő igényeinek megismerésével, a szokások feltérképezésével, és statisztikák alapján lehet meghatározni, hogy mi a legjövedelmezőbb kulcsszó, mely kulcsszavakat célszerű kiválasztani. Az A/B tesztelés során meggyőződhetünk arról, hogy biztosan a legjobbak mellett döntünk, amelyeknél a legnagyobb az átkattintási arány, és azokkal folytatódhat tovább a kampány.
A PPC lehetőséget teremt a remarketing hirdetések létrehozására is, ami egy rendkívül hatékony hirdetéstípus. Segítségével azokat a felhasználókat lehet elérni, akik már egyszer érdeklődést mutattak a termék, szolgáltatás iránt, például rákattintottak a landing oldalra. Ezek a hirdetések kifejezetten jó megtérüléssel futnak.
A PPC kampány hátrányai
A PPC kampány legnagyobb hátránya, hogy igazi pénznyelő lehet, ha nem megfelelő kezek irányítják. Hatalmas marketing tapasztalat szükséges ahhoz, hogy a PPC szakember megfelelően beállítsa a hirdetéseket, mivel számos ponton hiba csúszhat a folyamatba, és akkor ablakon kidobott pénz lesz, amit kifizetünk a hirdetésekért.
Például, ha nem a legjobb kulcsszóra optimalizálunk, akkor annak az lesz az eredménye, hogy nem a megfelelő kulcsszavakra jelenik meg a hirdetés, ami azt jelenti, hogy nem lesz releváns a felhasználók számára, vagyis nem fognak rákattintani a tartalomra.
Nemcsak a hozzá nem értés okozhat problémát, az sem szerencsés, ha valaki csak és kizárólag a PPC-re építi fel a marketing tevékenységét. A marketing eszközök összeállítása során egy olyan mixet kell kialakítani, aminek elemei több oldalról is támogatják egymást. Hosszú távon csak így lehet eredményeket elérni reális áron.
PPC vagy SEO? Is-is!
A leírtak alapján felmerülhet a kérdés, hogy kell-e a SEO, ha ott vannak a fizetett PPC hirdetések? Igen, a válasz egyértelműen igen, hiszen a fizetett forgalom mellett szükség van az organikus forgalomra is, amit pedig a SEO segítségével tudunk elérni.
A keresőoptimalizálás során ugyanúgy egy kulcsszólista alapján kulcsszavakat használunk, mint a PPC kampány esetében, a SEO azonban egy hosszú távú, tudatos építkezés, ami mindenféle marketing tevékenységnek stabil alapot biztosít. Az eredmények itt lassabban jönnek ugyan, viszont sokkal tartósabbak. A PPC ugyanis csak addig „érezteti áldásos hatását”, ha éppen fut a hirdetés, a keresőoptimalizált tartalmak azonban folyamatosan, csendben, a háttérben teszik a dolgukat és törnek előre a találati listán.
Tehát a PPC és a SEO között nem érdemes választani, mindkettőre szükség van, csak más-más helyzetekben. A SEO remek alap-láthatóságot ad, amit tudatosan használva idővel csodákra képes, a PPC pedig akkor jó választás, ha gyors eredményekre van szükség.
Bevételnövelő digitális hirdetések a Merakival
A Merakinál hiszünk abban, hogy a marketing nem csupán egy rózsaszín köd. Ha valamilyen eszközt bevetünk, ha egy kampányt elindítunk, akkor attól pozitív eredményt várunk. Éppen ezért a PPC kampány összeállításának első lépéseként végzünk egy auditot, amely során megvizsgáljuk a hirdetési fiókot és azonosítjuk a hiányosságokat, problémákat.
Ezt követően áll össze egy olyan kampány- és médiaterv, ami a leghatékonyabban szolgálja az üzleti célokat. A kampányok során a legkedvezőbb árakat alkudjuk ki, a hirdetéseket pedig folyamatosan követjük, monitorozzuk, mérjük és optimalizáljuk. A hirdetések eredményeiről összefoglaló riportok készülnek, amelyből az ügyfél is láthatja, hogy mire költötte a pénzét.
Készen állsz arra, hogy segítsünk a bevételek növelésében? Ismerd meg a Meraki szellemiségét, és ha szimpatikus amit látsz, akkor lépj velünk kapcsolatba!