A ChatGPT elég okos ahhoz, hogy leváltsa a Google-t?
szerző: Törökné Nagy Monika
Kevés olyan, mesterséges intelligencián alapuló újítás látott eddig napvilágot, ami annyira lázba hozta volna a technológia iránt kicsit is érdeklődő embereket, mint a ChatGPT. Az OpenAI által megálmodott szoftver lényege, hogy „beszélgető partnerként” választ ad a feltett kérdésekre. Mindezt úgy teszi, mintha egy valódi emberrel lenne dolgunk. Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy ha adott egy program, ami válaszol bármilyen kérdésre, akkor miért kellene nekünk a Google? Ezt a témát járjuk körül ebben a blogposztban!
A ChatGPT egy új dolog, ami csak nemrég vált elérhetővé a széles közönség számára. Újdonsága egyben azzal is jár, hogy megannyi rejtély övezi, a hozzáértők és a laikusok találgatnak, hogy vajon milyen trendeket és folyamatokat fog elindítani. Egyik ilyen „jóslat”, hogy a ChatGPT elhozza a keresőmotorok végét, hiszen ha minden kérdést képes megválaszolni, akkor már nem is lesz szükség olyan régóta ismert óriásokra, mint amilyen a Google.
Ha például kíváncsi vagyok arra, hogy milyen környezetet teremtsek a nappaliban tartott orchideának, akkor rákereshetek a megszokott módon a Google-ben és használhatom a ChatGPT-t is. Utóbbi egy szempillantás alatt felsorolja pontokba szedve, hogy mi a teendőm, ha szépen virágzó növényt szeretnék. A Google esetében is hozzájuthatok az információhoz, csak el kell navigálni egy weboldalra és ott kiszűrni a többi információ közül azt, ami hasznos.
Ezek alapján teljesen jogos lenne az a felvetés, hogy a ChatGPT idővel földbe döngöli majd a keresőmotorkat. Valójában azonban nincs erre reális esély. Ahhoz, hogy megértsük, hogy miért, nézzük meg, mi a különbség a ChatGPT és a Google között!
ChatGPT és Google – Mi a különbség?
Alapvető különbség, hogy a két fogalom más-más kategóriába tartozik: a ChatGPT egy nyelvi modell, a Google pedig egy keresőmotor. Előbbi tehát valójában egy igen hasznos chatbot, ami képes nyelvi válaszokat adni, nagyon hasonló módon, mint az ember. A Google viszont egy mesterséges intelligencián alapuló keresőmotor, ami különféle forrásokra támaszkodva nyújt részletes információkat.
A Google „hatásköre” sokkal kiterjedtebb. Nem csupán információt képes nyújtani, hanem képeket, videókat, alkalmazásokat is. Így sokkal szélesebb körben alkalmazható. Lényeges, hogy a keresőmotor könnyedén integrálható más alkalmazásokkal, ez azonban a ChatGPT-ről nem mondható el.
A Google nem szűkíti le a választ, hanem hagyja a felhasználónak, hogy maga válogassa ki azt, ami számára fontos. A ChatGPT ezzel szemben a bevitt input, a kérdés alapján felállít egy kontextust, és igyekszik ennek megfelelően választ adni. A probléma azonban ott kezdődik, hogy a kontextus meghatározása nem olyan egyszerű, könnyen félresikerülhet. A Google-nél erre kisebb az esély, sőt, még abban is segít, hogy olyan forrásokat, például boltokat ajánl fel, ahol már vásároltunk, amelyeket már felkerestünk, ezzel is segítve az eligazodást.
A ChatGPT nem tud olyan átfogó és naprakész eredményeket adni, mint a Google. Ennek oka, hogy a ChatGPT jelenleg a 2021-ig történteket tartalmazza, ami azt jelenti, hogy ma, 2023-ban, könnyen tudunk olyan kérdést feltenni, ami kifog rajta. A Google viszont valós idejű adatokat szolgáltat, rákereshetünk például a dollár árfolyamára, a repülőjegyek árára, az aktuális időjárásra stb.
Most, hogy képbe kerültünk a Google és a ChatGPT fogalmaival, nézzük meg, hogy SEO szempontból mit tartogat számunkra az új jövevény!
A SEO perspektíva
A keresőoptimalizálás marketing szempontból egy erős ütőkártya, ami képes megerősíteni egy brandet, láthatóságot ad az üzeneteknek, növeli a weboldalak forgalmát. Hosszú távon kifejezetten jól teljesít, reális költség mellett a megfelelő SEO-zással szépen lehet előre haladni a találati listán. Segítségével organikus forgalom érhető el, ami minden cégvezető és marketing szakember álma.
A SEO tekintetében a legfontosabb elvárás a tartalommal szemben, hogy kiváló felhasználói élményt nyújtson. A Google bizonyos szempontrendszer szerint rangsorolja az oldalakat, ezzel igyekszik biztosítani, hogy az internetező a számára legrelevánsabb tartalmakat kapja, a lehető legjobb minőségben.
A ChatGPT önmagában nem tudja felváltani a SEO szakemberek és a szövegírók munkáját, néhány feladatra azonban bevethető. Kiválóan alkalmas például arra, hogy inspiráljon, ötletet adjon. Például ha azon ötletelsz, hogy milyen témákban kellene blogposztokat írni, akkor a ChatGPT használatával értékes témaötletekhez juthatsz hozzá. Sőt, még akár a SEO címek összeállításában és a GYIK megírásában is segítségedre lehet.
Vannak azonban korlátok. A SEO egy roppant összetett terület, aminek van egy tartalmi és egy technikai oldala. Egyfelől a SEO-nak csupán elenyésző részében lehet igazán hasznos, ami korántsem fedi le a teljes spektrumot. Sőt, bizonyos esetekben kifejezetten káros lehet, félreviheti a szövegalkotást a nem megfelelő kontextus, aminek eredményeképpen a szöveg nem lesz releváns.
A ChatGPT tehát egy kiváló eszköz, ami számos területen jól használható, például a SEO támogatására is. Tévedés lenne azonban azt gondolni, hogy helyettesítheti a Google-t és a SEO-t. Nem kell tehát választani, csupán azt kell szem előtt tartani, hogy mindent arra használjunk, amire való.
Előzd meg a konkurenciát a keresőben is! A Meraki segít abban, hogy valós forgalmat terelj a weboldaladra a keresőoptimalizálás segítségével. Kíváncsi vagy, hogyan dolgozunk? Ismerd meg a Merakit!