4P, 7P és 4C: a marketing mix alapvető elemei
szerző: Törökné Nagy Monika
A marketing tevékenység többféle marketing eszköz egységes alkalmazásából áll össze. Olyan ez, mint amikor egy festményt készítünk és különféle technikákat alkalmazunk: mindegyik módszernek megvan a maga előnye, miközben egymást támogatva segítenek hozzá a céleléréshez. A felhasznált eszközök összességét nevezzük marketing mixnek. Hallottál már a 4P-ről? És a 7P-rő? Na és a 4C-ről? Olvass tovább, és mindent megtudhatsz a marketing mixről!
Mi az a marketing mix?
A marketing mix a marketing egy alapbástyája. Ha valaki találkozott már marketingelmélettel a tanulmányai, pályafutása során, egészen biztos, hogy hallott már a marketing mixről. A fogalom egyszerű, a marketing célok elérése érdekében használt eszközök összességét jelenti. Amikor összeállítjuk a legütősebb marketing kampányt, akkor különféle elemek közül választhatunk amelyek egymást támogatják, erősítik. Ezeket úgy mixeljük össze, mint ahogy egy koktél hozzávalóit.
A marketing mix koncepciója 1948-ig nyúlik vissza, James Culliton ekkor állapította meg, hogy a marketinget úgy kell elképzelni, mintha egy receptet állítanánk össze. 1953-ban Neil Borden nevezte marketing mixnek azt, amit Culliton még receptnek hívott. E. Jerome McCarthy ezt tovább gondolva alkotta meg a marketing mix kontextusában a 4P elméletet. A következőkben bemutatjuk ezt az alap elméletet és néhány ráépülő modellt.
A 4P modell
A marketingben kulcsszerepet játszik a 4P modell, ami négy alapelvet tartalmaz: termék (Product), értékesítés helye (Place), ár (Price), valamint eladásösztönzés (Promotion). Ismerjük meg ezeket közelebbről!
Termék (Product)
A termék a marketing mix kulcsfontosságú elemét képezi. A termék fogalmában minden benne van, amit egy vállalat elad a piacon: lehet ez egy fizikai termék, de szolgáltatás is. Alapvetően meghatározza a vállalat pozícióját a piacon, szóval igencsak fontos, hogy olyat kínáljunk, ami kielégíti a fogyasztói és vásárlói igényeket.
Értékesítés helye (Place)
A hely sokkal többet jelent, mint csupán a termék értékesítésének helyét. Ide tartozik a logisztika, a termékelhelyezés és az értékesítés módja is, beleértve az online és offline értékesítést is. Az tehát, hogy milyen úton és módon jut el a termék a vásárlókhoz és felhasználókhoz, létfontosságú a marketingstratégia szempontjából.
Ár (Price)
Az árpolitika esetében arról van szó, hogy milyen árat állapítunk meg a termékünkért. Az ár nagymértékben befolyásolja a vásárlói döntést, és képes megteremteni - vagy elpusztítani - a fogyasztói értéket. Az árazásnak figyelembe kell vennie számos tényezőt, mint például a versenyt, a költségeket, a fogyasztói elképzeléseket és az értékkel kapcsolatos vásárlói elvárásokat.
Eladásösztönzés (Promotion)
A marketing mixnek ez a része magában foglalja a vállalat összes marketingkommunikációs tevékenységét, amely a vásárlók felé kommunikálja a termék vagy szolgáltatás értékét. A promóció teremti meg a láthatóságot, növeli a vásárlói ismereteket, vonzza a lehetőségeket és ösztönzi a vásárlást. Ide tartozik minden, kezdve az offline marketingtől egészen az online vagy digitális marketingig.
7P modell
Az általános értékesítési és marketingeszköz-gyűjtemény, a hagyományos 4P modell, az idő során egy szélesebb és sokoldalúbb modellre bővült, így jött létre a 7P modell. Ez a továbbfejlesztett modell magában foglal három új elemet: az emberi tényezőket, a fizikai bizonyítékot és a folyamatot is. A 7P modell különösen nagy relevanciával bír a szolgáltatásmarketing területén.
Emberi tényezők (People)
Nem számít, hogy milyen kimagasló a termék, vagy mennyire innovatív a technológia, ha az értékesítésben megjelenő emberi tényező nem jut megfelelő szerephez, akkor a vásárlói élmény csorbulhat.
Azok az emberek, akik közvetlen kapcsolatba lépnek a vásárlókkal - legyenek azok eladók, ügyfélszolgálati munkatársak vagy akár a menedzserek - hatalmas hatással vannak a vásárlói megítélésre és a vásárlási döntésekre. Az emberi tényező tehát - a munkaerő képességei, előképzettsége, kommunikációs készsége és általános hozzáállása - döntő fontosságúak.
Fizikai tényezők (Physical Evidence)
A fizikai tényezők minden olyan elemet magukban foglalnak, amelyek jelentős befolyással vannak az ügyfélélményre és az ügyfél elégedettségére.
Gondoljunk például a vállalatok üzleteinek belső elrendezésére, a szolgáltatási helyszínére, a dolgozók megjelenésére vagy akár a vállalati arculat vizuális elemeire, mint például a logóra. Ezek az összetevők mind hozzájárulnak az ügyfélélményhez.
Folyamat (Process)
Végül, de nem utolsó sorban a folyamat, ami a vásárlás teljes egészére vonatkozik. Ez lehet például az értékesítési folyamat, a visszaküldés és visszatérítési politika, a panaszkezelési folyamat, a szállítási opciók vagy a hűségprogramok működtetése. A jó folyamatok szervezett, sima és kényelmes vásárlási élményt nyújtanak, ami nagyban hozzájárul a vevői elégedettséghez és hűséghez.
A 8.P, a lila tehén
Seth Godin volt az, aki a 7P mellé hozzáfűzött egy nyolcadikat is. Ez a lila tehén, vagyis purple cow, ami arra utal, hogy ki kell tűnni a tömegből, meg kell ragadni a közönség figyelmét.
A 4C modell
Az ügyfélközpontú marketingstratégia gondolatát hozta létre a 4C modell. Ez a modell négy kulcsfontosságú összetevőből áll: ügyfél (vásárlói igények), költség, kényelem és kommunikáció.
Ügyfél (Client / Consumer needs)
Az ügyfél a vásárlói igényekre utal, ami a 4P modellben a product (termék) megfelelője. Ebben a megközelítésben az a kérdés, hogy a termék milyen igényeket elégít ki, milyen problémákat old meg a fogyasztó számára.
Költség (Cost)
A költség koncepciója az ár (price) helyett lép a modellbe, azonban, amíg az ár csupán a termékért fizetendő pénzösszeg, a költség sokkal komplexebb. Magában foglalja az árat, de beleszámítja a termék fenntartási költségeit, az újabb vásárlás miatt felmerülő költségeket, és az alternatív költségeket is.
Kényelem (Convenience)
A hely (place) újradefiniálása jelenik meg a kényelem fogalmában. Nem elegendő csupán fontosságot tulajdonítani annak, hogy hol találhatók a termékek, hanem az is kulcskérdés, hogy milyen könnyen érhetők el a vásárlók számára. A kényelem nagymértékben befolyásolhatja a vásárlói döntéseket, hiszen a fogyasztók gyakran a legkényelmesebb, legegyszerűbb megoldást keresik.
Kommunikáció (Communication)
A kommunikáció szerepe az, hogy megváltoztassa a szokványos promóciós tevékenységek megközelítését. A hagyományos push marketing helyett a 4C modell a pull marketingre helyezi a hangsúlyt, amiben a fogyasztókat vonzzák a termékekhez, szolgáltatásokhoz, anélkül hogy rájuk "erőltetnék" azokat. Erre a célra használhatunk különböző marketing kommunikációs eszközöket, mint például közösségi média, reklám, személyes értékesítés, vagy közvetlen marketing.
A 4P, 7P és 4C modellek - mint megfelelő iránytűk - elengedhetetlenek egy hatékony marketingterv kialakításához. Ezek a modellek segítik a vállalatokat abban, hogyan hozzanak létre értéket a vásárlóik számára, miközben meghatározzák saját pozíciójukat a piacon.
Bizonytalan vagy hogyan csináld? Nem vagy a megfelelő tudás és tapasztalat birtokában? Szeretnéd okosan elkölteni a marketingre szánt összeget? Kell az iránymutatást, a felpörgetés? A Merakinál elég, ha tudod a célod, mi pedig megmutatjuk az odáig vezető utat! Vedd fel a kapcsolatot velünk és támogatunk a fejlődés, növekedés útján!