Skip to main content

Marketing terv készítése: úton a láthatóság felé

2023. 04. 17. 
szerző: Törökné Nagy Monika

Az üzleti siker számos tényezőtől függ, például attól, hogy milyen jó a termék vagy a szolgáltatás, megfelel-e a fogyasztók igényeinek, de függ attól is, hogy mennyire jól szervezett a cég. Érdemes azonban látni, hogy a legprofibb cég a legszuperebb termékkel sem tud hasznot hajtani, amennyiben nem jut el a célcsoporthoz, nem vív ki magának figyelmet. Ez a marketing terepe, aminek alapja és szent bástyája a marketing terv. Ebben a blogposztban bemutatjuk, hogy mi az a marketing terv és azt is, hogy a marketing terv készítése során milyen elemekre kell kitérni.

Mi az a marketing terv?

A marketing terv az üzleti terv része, egy olyan írásos anyag, ami azt mutatja be, hogy a cég milyen marketingtevékenységet és reklámtevékenységet folytat annak érdekében, hogy az üzleti célokat elérje. Vagyis arról van szó, hogy adott az üzleti tervben egy célszám, például az, hogy mennyi vásárlót kell behozni adott egy időszakban, a marketing terv pedig bemutatja, hogy hogyan történik az ügyfélszerzés. Úgy kell rá tekinteni, mint egy térképre, ami elkalauzol minket a célokhoz vezető úton.

A marketing terv több annál, hogy sorba vesszük a céges csatornákat és reklámlehetőségeket. Az eszközöket úgy kell felvonultatni, hogy azok egységes egészet alkossanak, támogassák és erősítsék egymást. Figyelembe kell tehát venni az üzleti tervet, az eszközök sajátosságait és a környezetet is.

A marketing terv egy alap, tévedés azonban azt gondolni, hogy elég egyszer elkészíteni. Időről időre érdemes revízió alá venni, mivel a környezet és a piac folyamatosan változik, így ezt a dinamikát a marketing tervnek is követni kell.

Mi a célja és miért elengedhetetlen a marketing terv készítése?

A marketing terv segít abban, hogy jobban lásd a piacban rejlő lehetőségeket és támogat a célpiacok megtalálásában is. A marketing terv készítésével rendszerezheted az eszközöket és hozzájuk üzeneteket társíthatsz, mindezt úgy, hogy szem előtt tartod a KPI-okat és a költség-megtérülés kérdését is.

A marketing terv célja, hogy szabályozott mederbe terelje és irányítsa a termékről, szolgáltatásról szóló információáramlást. Mindezt olyan módon teszi, hogy minden ponton a kitűzött célok elérése felé terelje a céget.

A marketing terv felépítése

Vezetői összefoglaló

A vezetői összefoglaló különösen fontos, hiszen előfordulhat, hogy a marketing terv olyan ember kezébe kerül, aki nem fogja végigolvasni a részletes dokumentumot, csak az összefoglalót. Így ennek olyan minőségűnek kell lennie, hogy az is képbe kerüljön az irányvonalakkal, célokkal, eszközökkel, aki csak a vezetői összefoglalót veszi a kezébe. Ide tehát a legfontosabb információkat kell összeszedni maximum 2 oldal hosszúságban.

Célszerű egyébként a vezetői összefoglalót akkor elkészíteni, amikor már a többi elem megvan, így biztosan nem marad ki semmi sem.

Piac- és versenytárselemzés

A piacelemzés elengedhetetlen a marketing terv készítése során. Ez egy kutatómunka, ami lehetőséget kínál a gazdasági, társadalmi és technológiai környezet feltárására, az iparági trendek megismerésére és nem utolsó sorban a versenytársak elemzésére is. Utóbbi különösen fontos, hiszen csak akkor tudunk olyan marketing tervet összeállítani, amivel elsők lehetünk a piacon, ha ismerjük, hogy mások mivel rukkoltak elő. Roppant hasznos lehet, ha sorra veszünk külföldi példákat, jó gyakorlatokat – ezekből rengeteget lehet tanulni.

A célcsoport elemzése

Ahhoz, hogy a megfelelő üzeneteket hozd létre és a leghatékonyabb csatornákat válaszd ki, ismerni kell a célközönséget. Nem is akármennyire! Képet kell kapnod arról, hogy mi motiválja a vásárlói döntéseket? Milyen igényeik vannak? Mit várnak a terméktől és szolgáltatástól? Ha tisztában vagyunk ezekkel, akkor sokkal egyszerűbb rátalálni a csatornákra és megfogalmazni olyan üzeneteket, amik célba érnek.

Célok kitűzése

A marketing terv akkor tud hatékony lenni, ha látjuk, hogy hova szeretnénk eljutni, ha világos és tiszta kép van előttünk arról, hogy mi a küldetés és ezt célok formájában is megfogalmazzuk. A tevékenység sikerének méréséhez célszerű KPI-okat meghatározni, vagyis számokban meghatározott célokat, így sokkal egyszerűbben el tudjuk majd dönteni, hogy mi működik jól és mi az, amin változtatni kell.

A marketing stratégia összeállítása

A piaci, az üzleti és a célcsoportra vonatkozó ismeretek birtokában összeállíthatjuk a marketing stratégiát, ami azt tartalmazza, hogy konkrétan milyen lépéseket kell megtenni a célok elérése érdekében. Összefoglalja, hogy az offline és a digitális marketing eszköztárából mit szeretnének alkalmazni és milyen csatornákon. A marketing terv jelentős részét ez a fejezet teszi ki, és ez az a rész, ami folyamatosan változik, formálódik a körülmények és a piac alapján. A stratégiát illetően tehát érdemes rugalmasnak lenni, fontos azonban, hogy a célok és a küldetés ne változzon!

A marketing költségvetés és kockázatelemzés

A költségvetés segít abban, hogy tudd, mennyi keret áll rendelkezésre a marketingkampányok és egyéb tevékenységek megvalósításához. Célszerű tartalékkal is kalkulálni, hiszen mindig közbe jöhet valamilyen váratlan esemény, amire plusz erőforrásokat kell allokálni. Érdemes összegyűjteni, hogy milyen kockázatokkal kell számolni, milyen problémák léphetnek fel. Ezekre a helyzetekre megoldási forgatókönyvet kell készíteni!

Ellenőrzés

Ha összeállt a marketing terv, akkor újra és újra olvasd végig, próbáld átgondolni különféle szempontok alapján az egyes elemeit. Ha kell bátran nyúlj hozzá, javíts bele!

A marketing terv támogat abban, hogy elérd az üzleti céljaidat, a Meraki pedig abban nyújt segítséget, hogy olyan marketing terved legyen, ami képes előre hajtani a siker fel vezető úton. Kattints, és olvasd el a weboldalunkon hogyan dolgozunk!