Minek nevezzelek (el), streamingszolgáltató?
szerző: Törökné Nagy Monika
A 2020-as Nagy Világkarantén idején nemcsak az élesztőgyártók, hanem a digitális szolgáltatásban utazó cégek is nagy profitra tettek szert. Ennek egyik tipikus példája a mozik bezáratása után még jobban erőre kapó streamingszolgáltatók. Marketing szempontjából éppen ezért érdemes röviden megnézni, hogyan nevezték el magukat, milyen taktikát választottak a márkaépítés e rendkívül fontos lépésénél.
Netflix
Az 1997-ben alapított, semmilyen stúdióhoz nem köthető vállalat még a DVD-korszakból jön. Neve saját, máshoz nem köthető márka, amely egyszerre rövid, és utal a technológiára, az ikszes végződéssel pedig még jól is cseng.
HBO Max
Mivel ez a szolgáltató egy már meglévő termék kiterjesztése, a neve is egy kiterjesztés. A MAX szó pont ugyanannyi (három) betűből áll, mint a „nagy”márkanév, és nagy csinnadratta nélkül hirdeti a maximum, maximalizálás értelmezést.
Disney Plus
Hasonlóan az előzőhöz, itt is egy meglévő, ráadásul a fogyasztók érzelmeiben rendkívül erős márka kapott toldalékszót. A Plus logikus és könnyen érthető választás: a megszokott Disney-kínálaton felül innen elérhetők az újdonságok, az exkluzív tartalmak is.
CBS All Access
Ennél a szolgáltatónál inkább arra törekedtek, hogy leíró nevet adjanak. A termékelőny – All Access, vagyis teljes hozzáférés – nem túl szellemes, de könnyen érthető.
Amazon Prime Video
Ez egy nagyon figyelemreméltó névadás. Először volt ugyanis az Amazon, amely világszerte ismert márkanévvé vált: ez az a cég, amely mindent házhoz szállít. Ehhez jött a Prime szolgáltatás, amely jól odacsapott még az olyan nehézsúlyú konkurenciáknak is, mint például a Walmart (az USA-ban van elsősorban relevanciája az aznapi kiszállításnak). A Video már csak egy magától értetődő kiegészítés, és így egyszerre mindhárom szó üzenetet átadó kifejezés lett – és együtt még erősebb.
Hulu
A Netflixhez hasonlóan stúdiófüggetlenként indult, de hatalmasra nőni még nem tudott szolgáltató az eredeti nevével fut. A Hulu egyébként a The Walt Disney Company tulajdona, de érthetően ez a névre nem volt hatással. A Hulu egyik almárkája a Hulu + Live TV, ami elsőre a kelleténél hosszabb névnek tűnik.
Peacock
A felsorolásban ez a kakukktojás, pontosabban a páva, mivel ezt jelenti a szó. Ezzel utal a tulajdonos, az NBCUniversal egykori, jól ismert logójára is. Bátor választás, mert minden új márkanévre költeni kell, ha nem egyértelmű, hogy mit takar.
Apple TV Plus
A világ egyik legerősebb márkája, plusz egy PLUS? Több mint elég.
Sokféle mód létezik tehát a márkanevek adására.