2021 Márkaimázs-trendek: Egyre letisztultabb logók
szerző: Törökné Nagy Monika
Valami (ismét) történik Logófalván. A márkaarculat egyik meghatározó, a fogyasztók elől sem titkolható eleme, a logó ugyanis egyre több cégnél alakul át. Az irány egyértelmű: még egyszerűbb, még áramvonalasabb, a digitális korhoz jobban passzoló megjelenést kapnak az egymástól nagyon is eltérő iparághoz tartozó cégek.
Kék volt, kék lett, éljen a tudomány
Az szinte senkit sem lepett meg, hogy a pandémia egyik nagy-nagy nyertese, a lassan milliárdok által megismert Pfizer gyógyszercég 2021 januárjában hivatalosan is logót váltott. A grafikai tervezés már vagy két éve elkezdődött, de amikor nyilvánvaló lett, hogy a vállalat elsők közt áll elő egy biztonságos és hatékony vakcinával, a munka felgyorsult. A Brooklyne Team nevű ügynökség az eddigi ellipszisbe írt cégnév helyett egy nyitottabb, mozgalmasabb, jobban animálhatóbb logót tervezett, amely egy DNS-spirálra hasonlító virtuális elemet is magába foglalt.
A vállalati logó az új vállalati identitás fontos eleme, és ránézésre nem feltétlenül egyszerűbb, de dinamikusabb, és több lehetőséget rejt az animációs, videós, vagyis korunkban meghatározó jelentőségű megjelenésre.
Sík: sikk
A szakmailag merész, formabontó reklámmegoldásairól (is) híres Burger King ugyancsak logót váltott. Az eddigi, három elemből álló identitáselem 2021-től már csak két elemet tartalmaz. A sík, kétdimenziós forma elhagyta az árnyékolást és a döntött betűt, szinte távirati tényközlésre szorítkozik, méghozzá egy sallangmentesen ábrázolt hamburgerzsemlével.
Keep is simple, mondja a kommunikációs aranyszabály, és ezt grafikai szinten mások is követik. A legendás zenei magazin, a Rolling Stone például árnyékolását vesztette, immáron egy színben szerénykedik logója. De még szembetűnőbb a hollywoodi stúdió, a Warner Brothers logóváltozása: a háromdimenziós hatású élek, a megcsillanó fény, a rövidítésre ráírt márkanév mind-mind a múlté. Az új WB kék-fehér, egyszerű, könnyen olvasható darab lett.
Merre tartunk?
A trend egyértelmű, és nem is idén kezdődött. A sort a Volkswagen indította, majd folytatta az Intel, a Toyota, a Nissan, a Durex és a KIA is. Idén még a Post-It is csatlakozott ehhez a képzeletbeli csoporthoz.
A divatvilág luxusmárkákat tömörítő elitválogatottjában még hamarabb végbement az egyszerűsödés: a cirkalmas, tradicionális múltat is jelképező régi logók helyét a csupa nagybetűs, szimplán kiírt, ornamentika és grafikai többletelem nélküli megoldások vették át. Sőt, az egykori YvesSaintLaurent-ből csupán SAINT LAURENT maradt.
Digitális világ, helló
A Nagy Logóátalakítási Láz egyik oka a digitális életmódunkban keresendő. Napjaink nagy részét – munka, szabadság, szerelem – képernyőkre meredve éljük, a márkákkal egyre többször találkozunk így. A kétdimenziós felületeken pedig egész egyszerűen jobban mutatnak a kétdimenziós grafikák, amelyek könnyebben is mutálhatóbbak, mint korábbi változataik.
A másik ok társadalmi-kulturális: a logók mindig az adott kor lenyomatai, a korszellem vállalati kivetülései. A nyolcvanas évek boldog-optimista-hedonista korszellemébe még belefért a harsány színkezelés, a háromdimenziós hatás. A divat világában régebben elment a cicoma. Ma azonban, a fenntarthatóság és a klímavédelem idején az őszinte, csupa jó szándékkal átitatott céges kommunikáció – purpose, rád nézek – kapott hangsúlyt. Egy olyan fogyasztói generáció nőtt fel és lett meghatározó, amely azt is nézi, milyen ügyeket képvisel egy-egy márka, nem csak magát a termékeit vagy szolgáltatásait választja. Őket nem a hivalkodás érdekli – sőt, sokszor ezt a pazarlással azonosítják – hanem a funkcionalitás és az emögött észrevehető hasznosság.
Az egyszerűbb logók egyik üzenete ugyanis épp az, hogy nincs rejtegetnivalónk, amit láttok, olyanok vagyunk. Őszinték, egyszerűen érthetők. Az információs, és egyre táguló Világegyetem biztos, elérhető csillagjai.
Eközben persze az új, kétdimenziós logók vészesen el is kezdtek egymásra hasonlítani – de ez már egy másik történet.
Kíváncsi arra, mi hogyan terveztünk újra logót? Nézze meg a Remred számára készített dizájnunkat! (LINK)