A TikTok használata üzleti célokra: könnyed kommunikáció óraműpontossággal
szerző: Törökné Nagy Monika
30 másodperc – ennyi idő alatt 7 kilométert utazik a vérünk, 36-szor dobban a szívünk, 72 millió vörös vérsejtet termelünk. Miközben a testünk létfontosságú feladatokat tucatjait látja el fél perc alatt, ugyanennyi ideig tart egy ideális hosszúságú TikTok videó is. Miért vált a fiatalok mindennapjainak lételemévé a TikTok használata és mit kezdjenek ezzel a trenddel a márkák? Ismerjük meg a TikTok-sztorit és a benne rejlő potenciált!
Mi az a TikTok?
A TikTok egy videómegosztásra használható közösségi média felület, egy alkalmazás, amit a Google Play áruházból és az App Store-ból lehet letölteni. A kezdő lépések egyszerűek: e-mail címmel könnyedén létrehozhatunk egy fiókot, és csak úgy özönlenek majd a rövid, frappáns videók.
A TikTok használata
Az applikáció központi eleme a videós feed, itt jelennek meg a más felhasználók által készített audiovizuális tartalmak. A regisztrációt követően itt igen sok és sokféle videó jelenik meg, ami annak köszönhető, hogy az algoritmus elsőként a frissen feltöltött tartalmakat mutatja, ahogy pedig elkezdjük kedvelni ezeket és követni a készítőket, úgy formálódik a fedd az érdeklődésünknek megfelelően.
Lényeges tudni, hogy minden felhasználónak van egy TikCode-ja, amelynek segítségével könnyedén meg lehet találni őt a rengetegben, egyszerűen csak be kell olvasni ezt a kódot a telefon segítségével. Ez különösen fontos lehet a márkák számára, akik más csatornákon szeretnék népszerűsíteni a TikTok csatornájukat.
A TikTok alapvetően szórakoztató közösségi média, jóllehet komolyabb tartalmakkal is találkozhatunk a videós feedet görgetve. A tartalmak között vannak élő videók is, amelyeket abban az esetben lehet megnézni, ha a követőink száma több mint 1000 fő.
A TikTok működése
A TikTok használata nemcsak a tartalomfogyasztásról, hanem a tartalomgyártásról is szól. Ha videót készítünk, akkor különféle extra effektekkel tehetjük még érdekesebbé, feltűnőbbé, virulensebbé az anyagot, különféle szűrőket használhatunk, állítható a sebesség, van AR szűrő, ami a szépséghibákat rejti el, van időzítő és bekapcsolhatjuk a vakut is. Nagyon fontos, hogy hangot is adhatunk a videóhoz, ahogy választhatunk hozzá zenei aláfestést és matricákat is.
A TikTok közösségi médiaként valóban törekszik a közösség építésére. Ha például látunk egy videót, amire szeretnénk reagálni, akkor ezt megtehetjük egy duett videóval. A duettek mellett csatlakozhatunk challengekhez is, ezeket jellemzően valamilyen céllal indítja el egy személy vagy egy szervezet, a lényege pedig, hogy egy meghatározott struktúrájú, tartalmú videót kell elkészíteni.
A platformon nagy szerepet kapnak az influencerek, akik egy közösséget gyűjtenek maguk köré, és számukra készítenek szórakoztató, informatív tartalmakat. Sok esetben működnek együtt márkákkal, cégekkel a termékek, szolgáltatások bemutatása céljából. Ennek köszönhetően kiváló marketingeszköz akkor is, ha a márkának nincs TikTok fiókja, hiszen új közönséget érhet el. Ha pedig van, akkor akár hirdetéseket is lehet indítani a pontosabb célzás érdekében.
Az elsöprő TikTok trend
A közösségi média örvénylő ereje szó szerint beszippantja az embereket. A TikTok hurrikán Kínából indult útjára 2017-ben a ByteDance vállalat jóvoltából. Elődje, a Douyint már 2016-ban debütált a hazai piacon, 2017-ben pedig nemzetközi vizekre evezett immár TikTok néven.
A platform ma már több mint 160 országban van jelen és több mint 1,1 milliárd felhasználóval büszkélkedhet. Több mint 1 milliárd havi felhasználója van, ezzel ugyan maga elé enged olyan óriásokat, mint a Facebook (2,9 milliárd), a Youtube (2,2 milliárd) és az Instagram (1,4 milliárd), viszont maga mögé utasítja például a Snapchatet (750 millió), a Pinterestet (480 millió) és a Twittert (300 millió).
A felhasználói kör leginkább fiatalokból áll: több mint 38%-uk 18-24 év közötti, 32,5%-uk pedig 25-34 év közötti. Ez azt jelenti, hogy a felhasználók közel háromnegyede 34 évnél fiatalabb. Tökéletes platform tehát arra, hogy a márkák elérjék a fiatal felnőtteket.
TikTok használata üzleti célokra? Igen!
Még ma is nagyon sok márka azt gondolja, hogy a TikTok a „gyerekek játszótere”, egy komolytalan platform, ahol érdemben nem lehet eredményeket elérni marketing szempontból.
A számok és a tapasztalat azonban erre rácáfolnak: a csatornán ugyanis még a Facebooknál és az Instagramnál is nagyobb elköteleződést lehet elérni. 5,69%-os elköteleződési rátával kenterbe veri a többi közösségi média platformot.
A TikTok egy olyan platform, ahol gyorsan lehet márkát és közösséget építeni. Ez nem is csoda, mivel a felhasználói átlagosan 22,9 órát töltenek az alkalmazás használatával, ami alig valamivel kevesebb, mint a listavezető YouTube esetében (23,4 óra).
A hirdetések szempontjából elképesztő számokat produkál a TikTok: a potenciális hirdetéselérés 945 millió. Nem is csoda, hogy 2022-ben 29%-kal emelkedtek a hirdetési kiadások az előző negyedévhez képest. A statisztikák azt is igazolják, hogy a márkák és a tartalomgyártók közötti együttműködés 26%-kal emelheti az adott brand kedveltségét.
Ha brandépítésről és közösségépítésről van szó, és a célcsoport a fiatalabb korosztály, akkor a TikTok az új fényes csillag az online marketing egén, ami elvezethet a fogyasztókban bővelkedő Kánaánba.
Ha jól csinálod, akkor betalál!
A TikTokban rejlő potenciált a nemzetközi trendek is igazolják. A Hyundai például az IONIQ 6 megjelenésekor vetette be először a TikTok-fegyvert, hogy megismertesse az autó előnyeit a platform célközönségével. Stratégiájukkal elérték, hogy a márka felidézése (brand recall) 13%-kal növekedett, a tudatosság (brand awareness) 3,5%-kal, a márkaismertségen belül a brand familiarity pedig 2,5%-kal.
A sikertörténetek közé sorolható a Maybelline is, akik egy termék ismertségét szerették volna növelni és ezt felfűzni egy Valentin-nap alkalmából indított kampányra. Egyetlen nap alatt több mint 55 millió megjelenítést értek el, a napi átlagos eladásokhoz képest pedig 208%-os volt a növekedés.
Példaként említhető a Netflix is, ami óriási, 13,5 milliós követőbázissal büszkélkedhetett már a kezdetek kezdetén is. Hirdetési szempontból a Cobra Kai harmadik évadának bemutatására indított kampány volt emlékezetes. Ezzel ugyanis 2,8 millió megtekintést értek el, a #cobrakaicho hashtaggel pedig 5,6 milliárd megtekintéssel gazdagodtak.
A Meraki és a TikTok
A Meraki Marketing 2023-ban hozta létre a közösségi média divízión belül a TikTok ágat. Egy ismert, fiatal tiktokkerekből álló csapat állt össze, akik az ügynökség ügyfeleinek TikTok kommunikációját egyengetik.
A külső erőforrás bevonására azért volt szükség, mivel a Meraki belátta, hogy ez egy vakfolt, amely területen nem rendelkezik elegendő tapasztalattal, ezért ha eredményeket akar elérni, akkor profi tiktokkerekre lesz szükség. És az eredmények valóban jöttek is: többszázezres videómegtekintések, többezer like, megannyi követő és elégedett ügyfelek.
A megbízókkal az együttműködés hatékony: először készül egy content plan, egy részletes forgatókönyv, ez valósul meg a jóváhagyást követően. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a humoros és a hasznos, „tippek-trükkök” tartalmakkal lehet igazán nagyot menni a csatornákon.
A tartalomgyártás során nagyon fontos, hogy ne csupán l’art puor l’art legyen! Bár a tartalom könnyed, a mögötte lévő elemzések és a felkészülés igenis komoly. A TikTok trends adataiból megtudhatjuk, hogy milyen témák, zenék, hashtagek népszerűek, ezekkel lehet kedvezni a tartalomosztásért felelős algoritmusnak. Mivel a trendek folyamatosan változnak, ezért a tartalomgyártás is hétről hétre történik, mindig az adott újdonságokat beépítve.
Gyorsaság, humor, hasznosság és pontosság – Ezek kellenek ahhoz, hogy egy TikTok csatornán megszülessen a nagy bumm! És persze elengedhetetlen, hogy a márka merjen kilépni a megszokott keretek közül. Bátorság, aki nem kockáztat, az nem is nyerhet!
A TikTok jövője fényesnek ígérkezik, egyre több a regisztráló, egyre többen szeretnének ezen a platformon közösséget építeni. Azt, hogy meddig tart ez a videókban bővelkedő mennyország, nem lehet pontosan megjósolni, az azonban biztos, hogy még hosszú éveken keresztül a mindennapjaink része lesz.