PPC jelentése - Pay per Click

2021. december 11

A PPC jelentése egyszerűen meghatározható: összekötő kapocs a kereslet és a kínálat között. Nem mást tesz, mint a pontos célzásoknak köszönhetően, a megfelelő kulcsszavak alapján mindkét félnek azt nyújtja, amire vágyik: a hirdetőnek kattintásokat, a keresőknek pedig releváns tartalmat. Nem véletlen, hogy ma ez az egyik legnépszerűbb eszköz a digitális marketing tárházában. Nézzük, mit kell tudni róla!

A PPC jelentése és célja

A PPC elnevezés az angol Pay Per Click kifejezés rövidítése, ami a marketing szakma egyik legfontosabb terminusa lett. Ez lényegében egy online térben futó fizetett hirdetés, amit maga a hirdető tud elhelyezni a különféle felületeken.

Kattintás alapú, ami annyit jelent, hogy működési mechanizmusa a következő: a kihelyezést követően a hirdetőnek a megvalósult kattintások után kell egy előre meghatározott összeget fizetni a hirdetési platform számára. Ez a módszer igen hatékony abban az esetben, ha egy weboldal forgalmát kell felturbózni, látogatókat gyűjteni.
Google Ads

A PPC az online hirdetési szféra egyik legkedveltebb árazási formája. Ezt a megoldást alkalmazza a Google, a Yahoo!, de olyan közösségi média platformok is, mint a Facebook és a LinkedIn. A legnépszerűbb egyébként a Google Ads (régen: Google AdWords), melynek a hirdetések elhelyezésére specializált felülete a Google AdSense.

Harc a kattintásokért

A PPC kampány esetén az legjobb thirdetési helyekért licitálnak a hirdetők, ami azzal indul, hogy a hirdető beállítja mely kifejezésekre szeretne licitálni és ezekért mennyit hajlandó fizetni. A digitális kulcsszó-háború győztese az lesz, aki a fizetett találtok között a keresési oldal élén, vagy a legláthatóbb helyen jelenik meg. A licit kimenetelét nem csupán a megadott max CPC (cost per click) mértéke, hanem számos egyéb tényező is meghatározza. Ilyen például a hirdetés minősége, relevanciája. Többek között ezek alapján minden licitálótt külön külön értékel az algoritmus, ezáltal eldöntve a licit végeredményét.

Emellett további két nagyon fontos tényező befolyásolja a költségeket. Az egyik a kulcsszó versenyképessége, vagyis minél többen szeretnék megszerezni az adott kulcsszót, minél több licit érkezik rá, annál feljebb csúszik a licit minimális ára.

A másik fontos tényező a pozíció. A tapasztalat azt mutatja, hogy a weboldalakon az oldal felső felében elhelyezkedő hirdetések szuperálnak a legjobban, ugyanígy, a keresőoldalakon az első lapon megjelenők kapják a legtöbb kattintást. Értelemszerűen, minél jobb helyen van egy hirdetés, annál magasabb a kezdőlicit.

CPC (cost per click)

A kampányok sikerességét jól mutatja a CPC is, vagyis az, hogy mennyit kellett fizetni kattintásonként.

Ez nagyon eltérő lehet iparáganként, valamint befolyásolja az is, hogy az adott kulcsszavakra mekkora a verseny. Magyarán szólva a hatékony kampány egyik legfontosabb ismérve, hogy a CPC összege optimális marad, miközben konverziókat (vásárlásokat, kapcsolatfelvételeket, letöltéseket stb.) generál. Így megtérülhet a hirdetésekbe fektetett összeg.

Pro érvek a PPC mellett

A PPC ma az online marketing egyik legkedveltebb eszköze. Ennek egyik oka, hogy költséghatékonyan hirdethetünk és kiválóan elérhetőek azok az emberek, akik a vállalkozásunk számára relevánsak. Egy rövid jóváhagyási procedúrát követően a hirdetés már meg is jelenhet, és máris érkeznek a kattintások. Ez azt jelenti, hogy egy jól felépített kampánnyal, valamint egy jó weboldallal nagyon szép eredményeket lehet elérni, méghozzá viszonylag gyorsan.
Az összképet vizsgálva azonban nemcsak az eredmény, hanem a folyamat is nagy hangsúlyt kap. A PPC esetén elmondható, hogy a gyorsaság a létrehozásra is igaz, annak ugyanis, aki ismeri a folyamatot, csupán néhány kattintás egy hirdetési kampány elindítása.

A PPC gyorsasága igazi érték! Ha végig vesszük a marketing eszközök sorát, akkor kevés olyan akad, ami ilyen sebességgel szép számokat képes produkálni. Gondoljunk csak a tartalom SEO-zására vagy éppen a linképítésre, melyek mind remek eszközök, de hatásuk érzékeltetéséhez időre van szükség.

PPC vs SEO

A SEO-nál maradva érdemes szót ejteni arról, hogy a legjobb eredmények akkor érhetők el, ha a SEO és a PPC egymást támogatva, szinergiában létezik. Míg előbbi a hosszú távú forgalomgenerálás élharcosa, addig utóbbi a gyors forgalomterelés eszköze.

Nem árt az óvatosság

A PPC azonban kétarcú, a gyorsaság ugyanis egyfelől áldás, másfelől viszont átok is. Igen rövid idő alatt rengeteg pénz égethetnek el a hozzá nem ért ő kezek. Nem szabad ugyanis elfelejteni, hogy nem minden kattintásból lesz végső soron vásárlás, tehát, ha valami félrecsúszik, akkor könnyen előfordulhat, hogy olyan kattintásokat kell kifizetnie a hirdetőnek, amelyek valójában haszontalanok.

Mire alapul a jó PPC?

A PPC hirdetés létrehozásához igen komplex tudás szükséges. Egyfelől ismerni kell, hogy melyek azok a kulcsszavak, amelyik a legmegfelelőbbek, amikre a legtöbben keresnek azok közül, akiket az adott termék/szolgáltatás érdekelhet.

Fontos az is, hogy a különféle szöveges tartalmak, a hirdetésszöveg és maga a hirdetés landing oldala is jól megfogalmazott, megnyerő, a célközönség nyelvén íródott legyen. Ha ez megvan, akkor nagyobb eséllyel könyvelhetünk el konverziót.

Tisztában kell lenni azzal is, hogy a hirdetéseket nem elég csupán egyszer az útjukra bocsátani. Ha igazán magas átkattintást és konverziót szeretnénk elérni, akkor az eredményeket folyamatosan figyelni kell. Ezek alapján lehet döntést hozni a finomhangolásokról, vagy ha valamelyik hirdetés vakvágány, akkor annak leállításáról.

Az olyan hirdetéskezelők, mint a Google Ads, Facebook, Linkedin, vagy a TikTok Ads lehetővé teszik a PPC révén a kínálat és a kereslet gyorsan és egyszerűen egymásra találjon. A PPC feladata az érdeklődők landing oldalra terelése és a leadek számának növelése.

Mondd el nekünk, mi a célod, és segítünk kitalálni, hogy a megvalósításában a hirdetési szolgáltatás és a PPC milyen szerepet tölt be!